علت علاقه عمانی‌ها به بندر چابهار چیست؟/ حضور عمانی‌ها در چابهار فرصت یا تهدید؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: عمان تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در حوزه مواد غذایی، گردشگری، انبارداری و پردازش کالا در منطقه آزاد چابهار اعلام کرده که البته جانمایی زمین‌ها تا امروز انجام شده، اما هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

عمان به دنبال اجرای افق ۲۰۲۰ خود و رسیدن به اقتصاد کاملا غیرنفتی، سرمایه‌گذاری خارجی را در دستور کار قرار داده و در این مسیر زمینه افزایش تعاملات اقتصادی با ایران را فراهم کرده و به تازگی نیز از آمادگی خود برای سرمایه گذاری در بندر چابهار خبر داده است. سفر هفته گذشته سفیر عمان به چابهار هم موید همین مسئله است.

سفیر عمان در چابهار از زیرساخت‌های چابهار بازدید کرده و نوید ارتباط خوب منطقه‌ای از جنس سرمایه گذاری را داد و آمادگی کشورش را برای اجرای فاز دوم بندر شهید بهشتی و فعال سازی پایانه مسافری بندر شهید کلانتری اعلام کرد؛ حال اینکه عمان در چه زمینه‌هایی قصد همکاری با ایران در بندر چابهار را دارد را از عبدالرحیم کردیف مدیرعامل منطقه آزاد چابهار پرس‌وجو کردیم.

عبدالرحیم کردی در این خصوص گفت: عمان اخیرا علاوه با مذاکره با مقامات سازمان بنادر و دریانوردی، تمایل خود را به سرمایه گذاری در حوزه مواد غذایی، گردشگری، انبارداری و پردازش کالا در منطقه آزاد چابهار اعلام کرده که البته جانمایی زمین‌ها تا امروز انجام شده، اما هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

کردی ادامه داد: توافقات خوبی میان ایران و عمان در این زمینه صورت گرفته است و دولت عمان نیز حمایت خوبی از این سرمایه گذاری خواهد کرد. سفیر عمان نیز که در هفته گذشته میهمان ما در چابهار بود، تاکید ویژه‌ای بر مسئله توسعه روابط کشورش با ایران به ویژه در حوزه مواد غذایی و حمل و نقل دریایی داشت.

وی در مورد اینکه چرا عمان به سمت کاهش وابستگی اقتصادش به درآمد نفتی گام برداشته، اما ایران قدمی در این خصوص برنداشته است؟ گفت: رویکرد کلی چابهار تمرکز بر بخش خدمات در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است. همچنین توسعه بندر، راه آهن، جاده و فرودگاه در راستای عملیاتی شدن همین راهبرد است. از سوی دیگر هم تمام تلاشمان این است که کالا‌های صادراتی و صنایع آب‌بر را در چابهار گسترش دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: پتروشیمی محصولی است که ارزش صادراتی خوبی دارد و افزون بر آن دولت نیز روی این محصول تمرکز کرده است. افق این طرح در چابهار را ۲۰ میلیون تن پیش بینی کرده اند که از این میزان، مجوز زیست محیطی ۸/۵ میلیون تن را کسب کرده است. گذشته از آن صنایع آب‌بر دیگری که می‌تواند آورده صادراتی خوبی داشته باشد فولاد است که با ظرفیت ۱/۶ میلیون تن بستر خوبی برای کار دارد که البته پیش بینی می‌شود تا نیمه اول سال ۹۹ به بهره برداری برسد؛ بنابراین اتکای ما به نفت کاهش یافته است و چنانچه ظرفیت پتروشیمی به طور کامل به بهره برداری برسد ۳۰ درصد توان تولید کشور را افزایش می‌دهد.

کردی افزود: همچنین از ۵۰ میلیون تن فولادی که قرار است در کشور تولید شود ۱۰ میلیون تن آن سهم چابهار است که به نظر می‌رسد وزن خوبی از اقتصاد کشور را در آینده چابهار با بهره برداری از این پروژه‌ها به خود اختصاص خواهد داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه‌های غیرنفتی ما در چابهار به مسیر تزانزیتی چابهار به سرخس مربوط می‌شود که تقریبا بار اصلی پیوند افغانستان را با آسیای میانه از طریق چابهار ممکن می‌سازد.

کردی اضافه کرد: همچنین ۸۰ میلیون تن بار برای بندر شهید بهشتی درنظر گرفته شده که می‌تواند ظرفیت عظیمی برای اشتغال محلی در مسیر تزانزیتی باشد. در این زمینه علاوه بر ایجاد ۳ شغل مستقیم، ۳ شغل غیرمستقیم دیگر نیز در این مسیر ایجاد می‌شود که می‌تواند تحولی بزرگ در زمینه ایجاد اشتغال در کشور باشد؛ این‌ها تحولاتی است که منطقه آزاد چابهار در اقتصاد کشور ایجاد کرده و هیچ کدام این‌ها مبتنی بر اقتصاد نفتی نیست و از ظرفیت طبیعی استفاده شده است.

** منبع: اقتصاد24

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو