نمایش گسترده مد در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با تمرکز بر سوزن دوزی بلوچ و با حضور مسئولان و هنرمندان داخلی و خارجی در چابهار افتتاح شد.

با حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و سفیر کشور پاکستان، عصر روز پنج شنبه 25 بهمن ماه، بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار افتتاح شد.

 بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور 18 کشور خارجی، طراحان داخلی و طراحان داخلی ساکن خارج از کشور در بخش‌های متعددی چون: لباس اقوام، کتاب، عروسکخانه، صلح و خلیج فارس، ورک شاپ های آموزشی و ... در چابهار آغاز به کار کرد.

مدرسه عالی هنر تداوم اهداف جشنواره است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن ابراز خرسندی از حضور کشورهای مختلف در این رویداد بین‌المللی در این باره گفت: هدف اصلی از حضور جشنواره مد و لباس فجر در چابهار تمرکز بر اصالت، تاریخ و تمدن ایرانی است که به واسطه سوزن دوزی‌های بلوچ در این منطقه می‌درخشد.

عبدالرحیم کردی افزود: در واقع تمام تلاش ما این است که بتوانیم نقوش و طرح‌های بلوچی را که در سوزن دوزی‌های زنان این خطه وجود دارد، وارد بازارهای بین‌المللی کنیم؛ در همین راستا از طراحان و صنعت گران پوشاک و مد لباس دعوت کردیم تا در قالب کارگاه‌هایی امکان فعالیت تلفیقی را فراهم کنند.

کردی تصریح کرد:  نگاه ما بر این است که طراحان و صنعتگران بتوانند در همکاری مشترک با زنان سوزن دوز بلوچستان، آثاری تلفیقی و مشترک را ارائه دهند تا امکان معرفی بهتری را از این هنر درخشان در سطح بین‌المللی فراهم کنند و معرفی درست و مناسبی  از اصالت تاریخی و فرهنگ ایرانی که متاسفانه تا امروز مغفول مانده، ارائه شود.

وی، چابهار را دارای بستر مناسبی برای رشد مد و صنعت پوشاک دانست و تاکید کرد: منطقه آزاد چابهار با ظرفیت‌ها و مشوق‌هایی که دارد، بستر مناسبی برای رشد به شمار می‌رود بنابراین امیدواریم که با چنین برنامه‌هایی بتوانیم آثار برجسته و درخشان این خطه را به جهانیان معرفی و پیوندی مناسب بین طراحان و صنعتگران در خارج از ایران ایجاد کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، جشنواره را دارای قابلیت‌های گسترده‌ای برای برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف عرصه پوشاک و مد دانست و تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که صنعت پوشاک، و مد و لباس یکی از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های خاص منطقه بلوچستان است زیرا زنان بلوچ، سوزن‌دوزی، طرح و نقش را در ذات خود دارند بنابراین یک دختر بلوچ قبل از آموختن خواندن و نوشتن، کار کردن با سوزن را می‌آموزد.

کردی ادامه داد: ما معتقدیم که این ظرفیت و امکان وجود دارد که بتوانیم آثار سوزن دوزی را به شکل تجاری ارائه دهیم و علاوه بر معرفی مناسب فرهنگ و سنت اصیل ایرانی به لحاظ اقتصادی نیز برای زنان این منطقه امکان فعالیت بهتر را فراهم کنیم.

وی افزود: بسیاری از ظرفیت‌های فرهنگی ما به دلیل عدم توجه، ثبت و نپرداختن در زمان مناسب، توسط اقوام و ملیت‌های دیگری مصادره شده‌اند به همین خاطر ما امروز در همسایگی خودمان کشورهایی را می‌بینیم که از نقوش سوزن دوزی ایرانی بهره برداری می‌کنند، در حالی که این طرح‌ها، نقش‌های اصیل و متعلق به ایران هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از تداوم برنامه‌های جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و گفت: در راستای تداوم اهداف جشنواره مد و لباس فجر و طبق توافقاتی که با وزارت ارشاد داشتیم، مدرسه عالی هنر را در چابهار راه اندازی کرده‌ایم تا با تمرکز بر هنر دست زنان بلوچ به فعالیت بپردازد و بتوانیم اهداف جشنواره را تداوم ببخشیم.

هنرهای محلی نیازمند بازاریابی و حمایت هستند

سفیر کشور پاکستان در ایران، نیز در بازدید از آثار بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر  گفت: در دنیای امروز، کارهای سنتی و آثار دست دوز به سمت فراموشی می‌رود بنابراین ما باید به این هنرمندان کمک کنیم تا بتوانند تاریخ و تمدن گذشته را حفظ کنند.

رفعت مسعود افزود: امروز در کشورهایی مانند ایران و پاکستان، زنانی که در شهرهای کوچک یا روستاها حضور دارند، هنوز در این بخش‌ها فعالیت می‌کنند اما قطعا این افراد به حمایت نیازمند هستیم بنابراین بسیار از برگزاری این نمایشگاه و جشنواره خرسندم زیرا این نوع اتفاقات، توانایی‌های محلی و سنتی را به مردم دنیا معرفی و امکان توسعه را برای این بخش‌های کوچک فراهم می‌کند.

 سفیر کشور پاکستان در ایران تصریح کرد: از دیدن این میزان بانوی فعال در این دوره از جشنواره بسیار خرسند شدم. دیدن این تعداد کار که از دل منطقه و فرهنگ برآمده باعث خرسندی است بنابراین ما باید این هنر دست را بازاریابی کنیم و امکان توسعه و فعالیت را به این گروه از مردم ارائه کنیم زیرا قطعا چنین اقدامی در پایداری فرهنگ کهن و رشد اقتصاد مناطق تاثیرگذار است.

گفتنی است؛ بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر تا یکشنبه 28 بهمن ماه در چابهار ادامه خواهد داشت.

 

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو