ستاره اسکندری:

صحیح‌ترین رویدادها از ریشه و فرهنگ ما برمی‌خیزد

ستاره اسکندری درباره اجرای نمایش زنده بافت پارچه و لباس در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار گفت: به نظر من همیشه صحیح‌ترین رویدادها از ریشه و فرهنگ ما برمی‌خیزد و ما باید به آن در هر شرایطی توجه کنیم.

به گزارش فرینا، ستاره اسکندری، بازیگر و سرپرست گروه "تار اول"، درباره اجرای برنامه بافت زنده پارچه در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: در این برنامه ما سعی داریم که ترکیبی از بافت پارچه با دستگاه را به‌صورت زنده در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. این نوع پارچه‌ها بر اساس طرح‌های قدیمی و بر مبنای ذهن طراحان گروه بافته می‌شود، درنتیجه هیچ پارچه‌ای به دیگری شباهت ندارد.

اسکندری درباره نحوه استفاده از این نوع پارچه‌ها گفت: این پارچه‌ها با مدل‌های جدید ترکیب و به لباس‌های معاصر تبدیل می‌شود و برای رفع نیازهای جوانان امروز قابل‌استفاده است.

این بازیگر ادامه داد: در این بخش ما دوست داشتیم که هنر به‌صورت زنده دیده شود و تنها محصول مدنظر قرار نگیرد البته امیدواریم که بتوانیم در آینده، پرفورمنسی را با تئاتر و بافت ترکیب و نگاهی نمایشی به لباس ارائه کنیم.

اسکندری، برگزاری جشنواره مد و لباس فجر را عامل مهمی در راستای معرفی طراحان و پتانسیل‌های موجود دانست و تصریح کرد: یقیناً رصد کردن نیازهای اصلی مردم ضرورت دارد بنابراین به‌شدت بازتعریف مباحث فرهنگی می‌تواند در کشور ما نتیجه مثبتی را ایجاد کند.

او خاطرنشان کرد: به نظر من نگاه کردن دوباره به تمام فرهنگ‌های عمومی ازجمله لباس، مثمرثمر است. درواقع بسیاری از مباحث در کشور ما وجود دارد که می‌توانیم به‌صورت محلی و استانی به آن بپردازیم زیرا ایران پر از ذائقه‌ها و سلایق مختلف است که می‌توان از آن بهره برد.

این هنرمند، درباره سوزن‌دوزی‌های بلوچ و استفاده از این پتانسیل، بیان کرد: سوزن‌دوزی‌های بلوچ برای شخص من که اصالت خراسانی دارم، به‌شدت جذاب است و معتقدم که می‌تواند کاملاً با بازتعریف مورداستفاده قرار گیرد.

اسکندری افزود: به‌کارگیری هنر دست، با تعریف متفاوت، نه‌تنها در لباس، بلکه در ابعاد مختلفی مانند ابزارهای خانه نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد. از این تلفیق‌ها می‌توان در تئاترها نیز بهره برد کما اینکه در جنوب بسیاری از هنرمندان این فرهنگ را وارد عرصه تئاتر کرده‌اند و این بخش می‌تواند در زندگی امروز ما جریان پیدا کند اما نباید به مدلی که همیشه بوده، بسنده کنیم؛ یعنی باید از حالت قدیمی خارج و به نیاز جامعه نزدیک‌تر شویم.

او ادامه داد: به‌عنوان فردی که کار هنری انجام می‌دهم، معتقدم که در تمام بخش‌های فرهنگ ازجمله لباس، آنچه که از ریشه ما برمی‌خیزد، صحیح‌ترین اتفاق است؛ حتی اگر دچار دگرگونی شود، هم باید این ریشه متعلق به ما و فرهنگ‌های محلی کشورمان باشد.

این بازیگر خاطرنشان کرد: ما در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، هرروز بافت پارچه را با ماشین‌آلات و در بخشی دیگر به‌وسیله دست و روی مانکن خواهیم داشت.

اسکندری درباره شکل‌گیری گروه "تار اول"، توضیح داد و گفت: در ابتدای امر، من و خانم مریم باقری در کنار خانم سمیه عبدالحسینی و ایران ماهوت فروش‌ها گروه را ایجاد کردیم و سال‌ها به‌صورت نمایشگاه‌های فردی در این بخش فعال بودیم اما به دلیل اتفاقات اقتصادی دچار اندکی توقف شدیم البته مجدداً امیدواریم که به‌واسطه جشنواره مد و لباس فجر بتوانیم این حرکت را ادامه دهیم و بدون تکلف به فضا از طریق سایت با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنیم.

او ادامه داد: به نظر من، جشنواره مد و لباس فجر، شرایطی را فراهم می‌کند که به‌واسطه آن، طراحان می‌توانند فضای مشترکی را با سایر کشورها رصد کنند و یک زبان مشترک به دست آورند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو