سوزن دوزی نیازمند خارج شدن از حالت دکوری و یافتن نگاه مفهومی است

مدرس بین المللی حوزه استراتژی بازاریابی معتقد است که سوزن دوزی پتانسیل مناسبی در عرصه مد ایران دارد اما این بخش نیازمند خارج شدن از حالت دکوری و یافتن نگاهی مفهومی است.

به گزارش فرینا، بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، میزبان بیش از 18 کشور در سطح بین المللی بود. در میان این کشورها، فرانسه و ایتالیا، حضوری پررنگ را در عرصه آموزش و برگزاری ورک شاپ های عملی و نظری داشتند.

کورین گاسر، دستیار سیلوی فاکن، طراح مطرح و نامی فرانسوی که در این دوره از جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، حضور داشت، معتقد است که نوعی هنرمندی در آثار و لباس های ایرانیان وجود دارد. او در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چیزهایی که من در چابهار و ایران دیدم، بسیار برایم تازگی داشت زیرا بر اساس تصویری که از ایران همواره ارائه شده بود، همیشه فکر می‌کردم که با فضایی بسته و منفی مواجه خواهم شد، در حالیکه به هیچ عنوان فضا با تصورات من هماهنگ نبود و شرایط متفاوتی داشت.

وی افزود: در واقع من با آمدن به ایران، رنگ ها و سلیقه‌هایی را دیدم که  زیبایی و هنرمندی را در آثار و لباس های ایرانی به تصویر می‌کشد.

این هنرمند تصریح کرد: آن چه که ما در خارج از ایران می‌شنویم، با آنچه که در این کشور دیدم و مشاهده کردم، بسیار متفاوت است؛ بر همین مبنا فکر می‌کنم که با استفاده از توانایی‌های موجود در ایران و فرانسه، می‌توانیم در آینده کارهای بزرگی را به واسطه فرهنگ و پیشینه این دو کشور انجام دهیم.

گاسر، حضور در ایران را یک تجربه بی‌نظیر خواند و افزود: از آمدن به ایران بسیار خوشحالم زیرا پذیرایی و استقبالی که ایرانی‌ها از ما انجام دادند، بی نظیر بود و امیدوارم بتوانم باز هم به ایران بازگردم.

وی، سوزن دوزی های بلوچ را دارای پتانسیل مناسبی در عرصه مد دانست و گفت: من سوزن دوزی‌های ایران را بسیار دوست دارم. با توجه به اینکه سیلوی فاکن پیش از این نیز  از کارهای هندی در آثار خود استفاده کرده و به اینگونه نمونه‌ها علاقمند است، فکر می‌کنم که سوزن‌دوزی‌های بلوچ نیز می‌تواند در آثار او مورد استفاده قرار گیرد و به وسیله تلفیق بهره‌برداری شود. در واقع این جشنواره فرصت مناسبی برای ایجاد ارتباط بین این آثار ایرانی و فرانسوی است.

گاسر درباره حضور فاکن در ایران توضیح داد و گفت: از آنجایی که اغلب کارهای فاکن در موزه ها نگهداری می شود، چندی پیش او کلاسی را در کاخ گلستان برگزار کرد ضمن اینکه قرار است که اثری را نیز با الهام از این کاخ تاریخی طراحی کند.

وی ادامه داد: ایران می‌تواند از طراحان برجسته‌ای نظیر فاکن استفاده کنیم تا لباسی درباره چابهار اجرا شود البته او اکنون در حال کار کردن بر روی لباسی با مفهوم کاخ گلستان است که طی سه ماه آینده رونمایی خواهد شد.

** مد و لباس ایران نیازمند تاکید بر سادگی است

ماریو میرندا، مدرس استراتژی و مارکتینگ در عرصه مد و کارشناس فعال در مجله CNN، دیگر کارشناس حاضر در این دوره از جشنواره مد و لباس فجر چابهار بود، که در این دوره از جشنواره کارگاهی را تحت عنوان "نحوه بسته بندی و ارائه محصول فشن" ارائه کرد. او در مصاحبه با خبرنگار هنرآنلاین، ایران را کشوری بسیار جذاب و جالب خواند و گفت: ایران کشور بسیار جذاب و جالبی است و من از آمدن به آن بسیار خرسندم البته من قبلا نیز کارگاه هایی را برای دانشجویان امیرکبیر در تهران برگزار کرده‌ام تا به آنها بگویم که چگونه می‌توان از هنر بازاریابی و مارکتینگ در راستای فعالیت‌های خود استفاده کنند.

وی حوزه لباس در ایران را نیازمند درونی شدن مفاهیم دانست و افزود: هر کدام از کشورها دارای فرهنگی هستند اما برای بین‌المللی شدن محصولات در این بخش، ایران نیازمند لباس‌هایی است که به واسطه آن بتواند در آن مفاهیم را درونی کند. درونی شدن مفاهیم در لباس‌ها کمک می‌کند که  لباس، بدون نیاز به واسطه برای ترجمه فرهنگ، وارد دیگر عرصه ها شود.

این مدرس بین‌المللی درباره مباحث مطرح شده در کارگاه‌هایش، گفت: من در این کارگاه‌ها مباحث مربوط به مارکتینگ را می آموزم و به آن‌ها یاد می‌دهم که برای برند شدن چه اقداماتی باید انجام دهند. این مباحث مربوط به اسطوره‌ها، زیبایی و مباحث مختلف فرهنگی است زیرا لباس دارای وجوه متفاوت و مختلفی است. لباس امروز بلوچستان بسیار محلی و سنتی است بنابراین امکان حضور چنین لباس‌هایی در سطح بین المللی نیست اما می‌توان با تمرکز بر مفاهیم درونی و استفاده از تکنیک‌های مختلف فضا را برای این بخش باز کرد. بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان چون فرانسه از هویت خود استفاده می‌کنند اما امکان درک مفهوم و پسند همه جانبه آن را به وجود می‌آورند. در همین راستا اگر ایران تمایلی برای پیوستن به بازار جهانی دارد، باید از امکانات فرهنگی خود که بسیار نیز غنی هستند با کیفیت بالا بهره برداری کند.

میراندا، مشکل اصلی در عرصه مد و لباس ایران را نگاه دکوراتیو به این عرصه دانست و اظهار کرد: آنچه که هنوز نتوانسته استاندارد بین الملل را در ایران به دست آورد، توجه به سادگی کالا و لباس‌هاست زیرا ساده بودن کالا می‌تواند امکانات خود را با اعتقاد هر چه تمامتر به مخاطب معرفی کند بنابراین اگر در طراحی کارهای ساده‌تری را با رنگ‌های ملایم‌تر داشته باشیم، جذاب است البته رنگ‌های امروز بلوچستان در فرهنگ این عرصه بسیار زیباست اما برای بین‌المللی شدن باید بر سادگی تاکید کنیم.

وی ادامه داد:چگونه معرفی کردن یک کالا در این عرصه بسیار مهم است یعنی یک لباس با نورپردازی، چیدمان، موقعیت خوب و ... بهتر می‌تواند بهره‌برداری شود اما در ایران به چنین مباحثی توجه جدی نشده است.  در واقع لباس هویت واقعی خود را در ایران فراموش کرده و جای خود را به دکوراسیون داده است. لباس های امروز در ایران بیش از طراحی دارای دکور است.

این مدرس دانشگاهی تصریح کرد: یک طراح باید حجم و موقعیت بازار را در این عرصه مد نظر قرار دهد البته در تمام کشورها برخی طراحان لباس‌هایی را با دکور اما به تعداد معدود، اجرا می‌کنند اما پوشاکی که بتواند برای شخصیت‌ها گویا باشد، کمتر با این نوع المان‌ها می‌تواند موفق باشد. البته جشنواره مد و لباس فجر، فرصت مناسبی برای بررسی توانایی‌ها و پتانسیل طراحان در این بخش است اما من معتقدم که به اندازه کافی در سطح بین‌الملل برای این بخش اطلاع رسانی انجام نشده و من انتظار بیشتری از این رویداد مهم داشتم البته امیدوارم که در سال‌های بعد این رویداد به شکل بهتری در سطح جهانی انعکاس پیدا کند.

میراندا مساله مارکتینگ را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: یک طراح خلاق می‌تواند کارهای زیبایی را ارائه دهد اما به طور حتم کسی که در پشت صحنه، بازار و ارتباطات را حمایت می‌کند، بسیار حائز اهمیت است اما این حوزه در ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: من به لحاظ سطح دانش و استعداد تفاوت چندانی بین دانشجویان ایرانی و فرانسوی نمی‌بینم و معتقدم که هر دو در یک سطح هستم اما ایران در بخش مارکت دچار مشکل است به همین خاطر من در این کارگاه سعی دارم که به مبحث بازاریابی و نحوه ارائه آثار بپردازم. جمعیت جوان و زیر سی سال در ایران بسیار زیاد هستند؛ سلیقه این گروه بنا بر تسلطی که به فضای مجازی دارند، به سمت بین‌المللی شدن سوق پیدا کرده که مساله بسیار مهم و قابل توجهی است. من معتقدم که در ایران امکانات فوق‌العاده و خوبی وجود دارد اما متاسفانه ابزارهای لازم برای تبدیل کردن این پتانسیل‌ها وجود ندارد اما قطعا ایران می‌تواند جزء بهترین کشورها در این زمینه باشد.

این کارشناس بین‌المللی سوزن دوزی بلوچ را دارای پتانسیل بالایی در عرصه مد ولباس دانست و گفت: مسلما سوزن دوزی بلوچستان می‌تواند، نقش بسیار مهمی را در عرصه مد اجرا کند اما باید به این بخش با سلیقه‌های بین‌الملل و نگاه هویتی برخورد کرد. یعنی اگر سوزن دوزی ایران از شکل دکوری خارج و مفهوم هویتی بیابد، می‌تواند موفق باشد البته این در مورد بخش‌های دیگر ایران نیز صدق می‌کند بنابراین اگر در مورد داستان‌ها و ریشه‌های هویتی موجود در این بخش کار شود، می توان موفقیت را در این بخش ایجاد کرد.

میراندا، در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان از معماری بناهای شگفت انگیز ایران در مد و لباس بهره برد، گفت: معماری فضاهایی مانند اصفهان بی‌نظیر است به حدی که اصفهان را به عنوان یک برند در سطح بین المللی می‌شناسند بنابراین پشتیانی گرفتن از این بخش یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان در مد از آن بهره برد.

وی ادامه داد: اجرای رویدادهایی چون مد و لباس به میزبانی اصفهان می‌تواند بازخورد خوب و گسترده‌ای برای این بخش داشته باشد زیرا خود اصفهان موضوع مهمی برای جذب بخش بین‌الملل و علاقمندان است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.