برخی کشورها تمایل به مصادره هنر "سوزن دوزی بلوچی" را دارند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: سوزن‌دوزی اصالت فرهنگی ایران و بلوچستان و تمایل برای مصادره کردن آن از سوی برخی کشورها نیز زیاد است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالرحیم کردی امروز در نشست خبری پایانی بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف ما از برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در چابهار اصالتی است که در سوزن‌دوزی بلوچی وجود دارد و تلاش‌هایی است که برای مصادره کردن آن از سوی برخی کشورها افزایش یافته است.

کردی افزود: با برگزاری این جشنواره و ثبت، ظبط و ارائه درست و مناسب آن می‌توانیم از کپی‌برداری و مصادره آن جلوگیری کنیم؛ با کارهای مشترکی که میان شرکت‌کنندگان خارجی ما و سوزن‌دوزان بلوچ انجام می‌شود و طرح‌هایی که برروی لباس‌های مختلف و از ملیت‌های مختلف با نقوش بلوچی به‌کار می‌رود، نقوش اصیل بلوچ به‌نام ایران ماندگار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش‌از 300 هزار سوزن‌دوز بلوچ در سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند، تصریح کرد: در این جشنواره بیش از 100 نفر از برگزیدگان سوزن‌دوزی سیستان و بلوچستان در قالب 10 غرفه شرکت کردند و با تبادل فن،مهارت و دانشی که میان این شرکت‌کنندگان و شرکت‌کنندگان خارجی اتفاق می‌افتد، سوزن‌دوزی بلوچی از محلی بودن خارج شده و با عرضه درست و مناسب جهانی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: برای پیگیری این برنامه و جشنواره، مدرسه عالی هنر با تفاهمی که با وزارت ارشاد و معاونت هنری داریم در منطقه آزاد ایجاد می‌شود تا کارهای منسجمی برای آموزش، برندینگ و مارکتینگ سوزن‌دوزی بلوچی اتفاق بیافتد.

کردی خاطرنشان کرد: مدرسه عالی هنر با تمرکز برسوزن دوزی بلوچی ایجاد خواهد شد و در ادامه دیگر هنرهای مستعد بلوچستان را هم در برمی‌گیرد و با برگزاری دورهای حرفه‌ای آموزشی و بازاریابی برای سوزن‌دوزان اهداف ما برای برندینگ، مارکتینگ، ثبت و ظبط سوزن‌دوزی فاخر بلوچی را دنبال می‌کند.

جشنواره مد و لباس فجر از 26 بهمن تا 2 اسفند در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو تهران میزبان علاقه‌مندان است و بخش بین‌الملل آن نیز از 25 بهمن شروع شده و تا 28 بهمن ادامه خواهد داشت؛ در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر که در چابهار درحال برگزاری است، 20 کشور شرکت کردند که شامل تونس، سنگاپور، کانادا، چین، قزاقزستان، قرقیزستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، فرانسه، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، ترکیه، اسپانیا و اندونزی هستند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو