سوزن‌دوزی باید بخشی از گردش مالی ۴۰ هزار میلیاردی صنعت مد و لباس شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی صنعت مد و لباس کشور است و سوزن‌دوزی باید بخشی از آن شود.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم از چابهار، عبدالرحیم کردی در اختتامیه بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار اظهار داشت: هنر فاخر و اصیل دست زنان بلوچ امروز آهسته آهسته در تمام جهان شناخته می‌شود.

کردی افزود: متاسفانه‌ با وجود آنکه بیش‌از 200 هزار نفر از مردم بومی این خطه از کشور( سیستان و بلوچستان) در این هنر اصیل و بومی هستند، اما آنچنان که باید کارشان ارائه و عرضه نمی‌شود؛ اقتصاد مقاومتی به ما می‌گوید باید قدم‌های جدی برای سوزن‌دوزی برداریم.

وی تصریح کرد: 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی صنعت مد و لباس کشور است و سوزن‌دوزی و 200 هزار نفر فاخر دوز آن باید بخشی از آن شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: ما برای حمایت از این هنر فاخر، سند مسولیت اجتماعی را در منطقه آزاد چابهار تدوین کردیم، در این سند که آموزش، بهداشت، توامندسازی و محیط زیست را شامل می‌شود، هنردست زنان بلوچ در قالب توامندسازی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

کردی گفت: هنر و فرهنگ اصیل ایرانی نیازمند اجرا، ثبت و ترویج دارد و ما برمبنای همین رویکرد جشنواره را در چابهار برنامه ریزی کردیم؛ از اقدامات ارزشمندی که در این جشنواره صورت می‌گیرد نشان ملی مهتاب است که به پاس گرامیداشت مهتاب نوروزی هنرمند فاخر دوز بلوچ از امسال، هرسال در بخش بین‌الملل جشنواره به برگزیدگان جشنواره اعطا خواهد شد.

اختتامیه بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر امشب با حضور مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در چابهار برگزار شد.

در این مراسم سفیر کشورهای مالزی، ازبکستان، افغانستان، بنگلادش و هنرمندانی چون: مرضیه برومند، ستاره اسکندری، بهاره رهنما، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان حضور داشتند

هم چنین در این دوره از جشنواره کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا، سنگاپور، تونس، چین، قزاقستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، لبنان و اندونزی حضور داشتند.

جشنواره مد و لباس فجر از 26 بهمن تا 2 اسفند در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو تهران میزبان علاقه‌مندان است و بخش بین‌الملل آن نیز از 25 بهمن شروع شده و شب گذشته مراسم اختتامیه آن برگزار شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو