نقش موثر رویدادهای هنری در توسعه اقتصادی کشور

مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: توسعه اقتصادی محور اصلی فعالیت‌های ما در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است و هدفمان این است که بتوانیم به سمت شکوفایی صنایع خلاق و اقتصاد هنر حرکت کنیم. برگزاري جشنواره هاي هنري مي تواند نگاهي كه از خارج نسبت به ايران وجود دارد را تغيير دهد و تصوير واقعي تري از ايران را به جهانیان نشان دهد.

به گزارش فرینا، علی حسنلو در نشست خبری «جشنواره هنرهای محیطی چابهار» که با حضور «محمود مکتبی» دبیر جشنواره و «آلپار پیتر» هنرمند مجارستانی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۳۰ بهمن)‌ برگزار شد افزود: کارکرد مناطق آزاد حول مباحث اقتصادی است، به همین دلیل در برنامه‌های فرهنگی و هنری هم به سمت اقتصاد هنر رفتیم و موضوع اقتصادی در فرهنگ و هنر برایمان در اولویت است.
حسنلو گفت: اين جشواره ها پلي است براي موفقيت هنرمندان ايراني در سطح ملي و بين المللي به همین منظور در شرایط کنونی و با توجه به مشکلان اقتصادی، با کاستن از زواید سعی کردیم برنامه‌های هنری مناطق آزاد را حفظ کنیم.
به گفته وی، برپایی رزیدنسی(اقامتگاه)های هنری یکی از برنامه‌های اصلی مناطق آزاد است و هر منطقه از مناطق هفتگانه آزاد، ویژگی خاصی دارد و می‌تواند میزبان هنرمندان باشد.
مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در ادامه با تاکید بر جدیت معاونت فرهنگی، هنری و اجتماعی مناطق آزاد کشور برای شناسایی واحد‌های کوچک صنایع خلاق گفت: با شناسایی کسب و کار‌های کوچک بویژه حوزه هنر‌های تجسمی توانایی افزایش رشد اقتصادی در این مناطق افزایش خواهد یافت.
حسنلو افزود: جشنواره هنر‌های محیطی از فردا شروع به کار کرده و تا اواسط اسفندماه ادامه خواهد داشت، این جشنواره به معرفی هنر‌های بومی و بین المللی است. در این جشنواره ۱۵ هنرمند شرکت می‌کنند که ۴ هنرمند مجارستانی و ۱۱ هنرمند ایرانی هستند.

وی گفت: این جشنواره از طریق سرمایه گذاران مختلفی راه اندازی می‌شود که یک زنجیره آن در داخل از کشور و باقی آن که حجم بالایی است توسط اسپانسر مجارستانی حمایت می‌شود.
معاون فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور ادامه داد: مناطق آزاد با همکاری معاونت اقتصادی و فرهنگی، هنری و اجتماعی به سمت جذب سرمایه‌های اجتماعی و همچنین اقتصادی حرکت می‌کند، چابهار در شرایط اقتصادی مطلوبی قرار گرفته است، زیرا چابهار از تحریم‌ها معاف است، اما متاسفانه کشور‌های معاند در تلاش برای ناامن جلوه دادن این مناطق برای سرمایه گذاران خارجی هستند.
حسنلو تاکید کرد: به علت استقبال بالای بازدید از چابهار با کمبود محل اسکان روبه‌رو هستیم، سازمان مناطق آزاد درحال مذاکره با بخش خصوصی برای احداث هتل‌ها بیشتر و همچنین منازل بومی برای اسکان مسافران در طول سال بویژه نوروز است.
وی افزود: این جشنواره به مدت دو هفته از تاریخ اول تا 15 بهمن ماه در منطقه آزاد چابهار برگزار می شود، در پایان جشنواره نیز خروجی کار هنرمندان به عنوان اثر هنری در همان منطقه می‌ماند. سعی کردیم در هر کارگاه از هنرمندان آن منطقه هم دعوت داشته باشیم تا در کنار هنرمندان حرفه‌ای قرار بگیرند و آموزش ببینند.
مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد درباره همزمانی این رویداد با سالانه هنرهای تجسمی نیز گفت: چابهار در زمستان آب و هوای مطلوبی دارد و میزبان رویدادهای بین‌المللی است و ترافیکی از برنامه‌ها داریم و تداخل موضوعی ندارند اما همکاری زمانی داریم.

** هنر محیطی بر پایه رابطه زندگی معاصرمان با طبیعت شکل می‌گیرد

در ادامه این نشست، دبیر جشنواره هنرهای محیطی چابهار نیز در خصوص رویکردهای جشنواره گفت: چابهار به واسطه طبیعت متفاوت و بی‌نظیری که دارد، انتخاب شد. همچنین می‌خواستیم از پایتخت فاصله بگیریم و هنرمندان بومی را دریابیم.
محمود مکتبی افزود: هنر محیطی بر پایه رابطه زندگی معاصرمان با طبیعت شکل می‌گیرد.
مکتبی درباره دلایل دعوت از هنرمندان مجارستانی گفت: حدود سه سال پیش طی برنامه‌ای در ترانسیلوانیای رومانی، یک دهه هنر محیطی ایران معرفی شد. در همانجا، ورکشاپ مشترکی با هنرمندان مجارستانی برگزار کردیم و سال بعد یک رخداد مشترک در مجارستان داشتیم. به واسطه رابطه‌ای که شکل گرفت، مشتاق بودیم همانطور که هنرمندان ایرانی در مجارستان معرفی شدند، هنرمندان این کشور هم در ایران معرفی شوند. 
وی خاطرنشان کرد: پیش از آغاز جشنواره، نمایشگاهی از هنرمندان مجار در اصفهان داشتیم و در چابهار هم نمایشگاهی از ۲۶ هنرمند مجارستانی برگزار خواهیم کرد. ۴ نفر از این هنرمندان در چابهار حضور خواهند یافت. ۱۱ هنرمند اصلی دیگر ایرانی هستند. مابقی هم بر اساس فراخوان و رزومه دعوت می‌شوند.
دبیر جشنواره هنرهای محیطی چابهار درباره تفاوت مجسمه‌سازی با هنر محیطی گفت: تأکید زیادی روی همخوانی و هماهنگی آثار با محیط داریم. بنابراین هنرمندان آزاد هستند تا آثاری را مطابق با دریافتشان از منطقه خلق کنند. بنابراین بر خلق آثاری که ماندگاری دارند، اصراری نداریم. 

** تفاوت توریست با هنرمند خارجی

استاد دانشگاه و از هنرمندان محیطی شناخته‌شده هم در این نشست گفت: سال ۲۰۱۴ در کره با آقای مکتبی دیدار کردم و درباره ایران بیشتر دانستم. فکر می‌کنم هنر ایران به لحاظ کاری سطح بسیار بالایی دارد. 
پیتر آلپار افزود: در ترانسیلوانیا که جزء کشور رومانی اما شهری با فرهنگ و زبان مجار است - یک مرکز هنری با همسرم دارم. این نخستین همکاری‌ام با ایران است. 
کارشناس ارشد مجسمه‌سازی گفت: آثار از دو رویداد هنری (سمپوزیوم آرت) انتخاب شده و قرار است این آثار در نمایشگاه چابهار هم به نمایش درآید.
این هنرمند برجسته مجارستانی درباره کاهش صادرات ۳۸ درصدی کشورش به ایران در ۹ ماهه اخیر و امکان دسترسی او به مقامات بلندپایه درباره اصلاح ذهنیت آن‌ها گفت: وقتی به کشورم برگردم، هنر ایران را برای افراد بلندپایه معرفی و پرزنت می‌کنم. 
پیتر آلپار به وجود یک مرکز هنری در بوداپست اشاره کرد و افزود: مرکز مهمی برای ایران و مجارستان است و آموزش فارسی هم دارد، ماحصل سفر به ایران را با مدیر این مرکز در میان خواهم گذاشت.
 به گزارش فرینا؛ در اختتامیه این جشنواره که ۱۳ اسفند ماه سالجاری برگزار می‌شود، یک نمایشگاه از آثار هنرمندان به نمایش گذاشته خواهد شد.
گفتنی است؛ این جشنواره با همکاری هنرمندان ایرانی و مجارستانی از تاريخ ۱ تا ۱۵ اسفندماه سالجاري در منطقه آزاد چابهار برگزار می شود.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.