آئین سنتی «سو چرشنبه سی» در منطقه آزاد ماکو برگزار شد

یکی از ظرفیت های گسترش و جذب گردشگر به این منطقه، احیا، حفظ و معرفی آداب و سنن قدیمی ابا و اجدادی است که ریشه در باورهای اعتقادی و یگانه پرستی مردم آذربایجان دارد لذا به همت انجمن مردم نهاد قالابوم، شناسایی، احیا و معرفی آیین و رسومات سنتی استقبال از نوروز در منطقه آزاد ماکو انجام گرفت.

به گزارش فرینا، در همین راستا در اولین چهارشنبه اسفندماه به منظور معرفی اندوخته های فرهنگی منطقه برای نخستین بار  آئین موسوم به سو چرشنبه سی به همت انجمن مردم نهاد قالابوم ماکو در جوار رودخانه همیشه خروشان رند برگزار شد.

برگزاری این آیین سنتی که ریشه ای هزاران ساله در فرهنگ آذربایجان دارد در نوع خود نوآوری در احیای اداب و سنن کهن منطقه محسوب می شود که متاسفانه به جهت مکانیزه شدن زندگی به فراموشی سپرده شده بود و امروز با تلاش بی وقفه جوانان علاقمند منطقه مجددا احیا می شود.

در این مراسم که علیرغم برودت هوا با حضور پرشور و گرم اهالی، جمعی از مسئولین و شهروندان برگزار شد،  رییس اداره میراث فرهنگی ماکو از اهتمام انجمن قالابوم برای احیای آیین های قدیمی منسوخ شده منطقه مانند قوچ قاتما، سوچرشنبه سی، اودچرشنبه سی، یئل چرشنبه سی و توپراق چرشنبه سی تشکر کرد و گفت: میراث فرهنگی حسب وظیفه ذاتی خود همواره در کنار فعالیت های فرهنگی و مردم شناسی، میراث ناملموس و معنوی منطقه بوده و خواهد بود.

خورابلو ابراز امیدواری کرد: احیای مراسمات آیینی ضمن آشنایی مردم با فرهنگ و اندوخته های قدیمی خود که جزو هویت ملی ایشان هستند بتواند ظرفیت گردشگری منطقه را به مراتب بالا ببرد.

شایان ذکر است در این مراسم دختران ملبس به لباس زیبای بومی آذربایجانی با همراهی موسیقی سنتی مغام، کوزه های سفالینه را از آب رودخانه پر کرده و به صورت نمادین و با همراهی خانم عبداله پور از بانوان هنرمند و فعال منطقه و دکلمه بایاتی ها و همراهی ساز قوپوز آداب این مراسم را به خوبی اجرا کردند که مورد تشویق همگان قرار گرفت.

در این مراسم آیینی، دهیار روستا خواستار احیای آسیاب های قدیمی روستا برای جذب گردشگری در کنار اجرای برنامه های فولکولوریک محلی شد.

همچنین فرزین حسین پور مدیر انجمن مردم نهاد قالابوم به نمایندگی اعضا با اشاره به اهداف گروه در احیای آیین و سنت های کهن منطقه از حضور پرشور مردم تقدیر و موفقیت برنامه را مدیون حمایت های برخی دستگاه ها و نیز اعضای گروه دانست.

شعرخوانی هنرمندان و شعرا، موسیقی سنتی مغام، پایکوبی سنتی آذربایجانی موسوم به یاللی از برنامه های جنبی در جهت ایجاد شور و نشاط اجتماعی در مراسم یاد شده بود.

به گزارش فرینا،‌ آیین سوچرشنبه سی به همت کارگروه گردشگری شورای مشورتی جوانان منطقه آزاد ماکو  با همراهی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، دبیرخانه ستاد خدمات سفر منطقه آزاد ماکو و همکاری اهالی و شورای اسلامی و دهیاری روستای گردشگری رند و اداره ورزش و جوانان و همچنین مشارکت انجمن های درختکاران جوان ماکو، انجمن شعر و ادب یلدا برگزار شد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.