دسترسی افغانستان به آبهای آزاد با همکاری ایران و هندوستان مهیا شد

توافقنامه سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان برای استفاده از چابهار امروز عملی شد و من از "حسن روحانی" رییس جمهور اسلامی ایران و "نرندرا مودی" نخست وزیر هندوستان قدردانی می کنم.

به گزارش فرینا، رئیس جمهور افغانستان گفت: افغانستان با همکاری جمهوری اسلامی ایران و هندوستان به آبهای آزاد بین المللی راه یافتند.
"محمد اشرف غنی" امروز یکشنبه در مراسم ویژه انتقال نخستین محموله صادراتی افغانستان به چابهار که در استان نیمروز افغانستان برگزار شد، گفت: توافقنامه سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان برای استفاده از چابهار امروز عملی شد و من از "حسن روحانی" رییس جمهور اسلامی ایران و "نرندرا مودی" نخست وزیر هندوستان قدردانی می کنم.
رئیس جمهور افغانستان افزود: مستثنی شدن بندر چابهار از تحریم های آمریکا بر رشد ظرفیت های این بندر و تقویت روابط تجاری منطقه ای تاثیر گذار خواهد بود.
وی باتاکید بر گسترش همکاری های اقتصادی منطقه ای و استفاده از فرصت های مشترک تاکید کرد و گفت: اکنون نقشه همکاری های منطقه ای تغییر یافته و نوع نگاه افغانستان به همکاری های منطقه ای متحول شده است.
رئیس جمهوری افغانستان "راه ابریشم" را مسیر تاریخی برای داد و ستد کالاهای تجاری میان کشورهای منطقه دانست و افزود: راه ابریشم احیا خواهد شد و احیای این مسیر تاریخی افسانه نیست.
وی با بیان اینکه افغانستان امروز افغانستان هجده سال پیش نیست، افزود: امروز افغانستان مرکز تحرک و فعالیت اقتصادی است و میزان صادرات این کشور تا پایان سال آینده از یک میلیارد دلار به دومیلیارد دلار افزایش خواهد یافت و افغانستان از یک کشور وارد کننده محض به کشور صادر کننده تبدیل خواهد شد.
"اشرف غنی" با اشاره به روابط افغانستان و جمهوری اسلامی ایران گفت: این روابط براساس روابط دولت با دولت، منافع مشترک و استفاده از فرصت های مشترک استوار است.
"محمد رضا بهرامی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان نیز در این مراسم گفت: طرح چابهار، محصول اراده سه کشور جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان است که امروز ثمر می دهد.
وی تصریح کرد: پیام جشن امروز ما مشارکت منطقه ای، تعامل و همگرایی منطقه ای، دوری از خشونت، توسعه منطقه و پرهیز از هرگونه رقابت های اقتصادی در منطقه است.
"بهرامی" افزود: استفاده از ظرفیت های منطقه در راستای گسترش و همکاری های اقتصادی می تواند به تقویت ثبات منطقه نیز کمک کند.
وی با اشاره به ظرفیت های بزرگ بندر چابهار گفت: این بندر علاوه بر افغانستان و هندوستان می تواند مورد استفاده سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه نیز قرار بگیرد.
"یمایاری" وزیر راه افغانستان نیز در این مراسم با اشاره به گسترش همکاری های اقتصادی منطقه ای گفت: انتقال کالاهای صادراتی افغانستان به چابهار، گویای تعهد سه جانبه برای گسترش روابط تجاری و ترانزیتی است.
وی افزود: نخستین مزیت استفاده از بندر چابهار ، وصل شدن افغانستان به آبهای بین المللی است و افغانستان با پرچم خود می تواند از کشتیرانی در این بندر استفاده کند.
وی خدمات و مزیت های بندر چابهار را خوب و مناسب دانست و افزود: هم اکنون 150 شرکت افغان به ارزش پنجاه میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده اند.
"اجمل احمدی" سرپرست وزارت تجارت افغانستان نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت های فراوان بندر چابهار افزود: امروز 570 تن کالای صادراتی افغانستان در 23 کانتینر راهی چابهار شد تا به هندوستان صادر شود.
وی افزود: موقعیت جغرافیایی افغانستان چالش نیست بلکه یک فرصت مناسب برای همگرایی منطقه ای است.
"زاهد" استاندار نیمروز نیز در این مراسم با بیان اینکه استفاده از بندر چابهار، افغانستان را از زندان جغرافیایی آزاد می کند، گفت: چابهار، افغانستان را به بازارهای منطقه وصل می کند و زمینه خودکفایی این کشور را فراهم خواهد کرد.
وی افزود: روابط اقتصادی کشورهای منطقه با اجرای طرح های مشترک اقتصادی و تجاری همانند بندر چابهار بیش از گذشته مستحکم تر خواهد شد.
استاندار نیمروز، مسیر چابهار را کوتاه ترین، کم هزینه ترین و آسان ترین مسیر ترانزیتی برای تجار و بازرگانان افغان دانست.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو