«بندر چابهار» قیمت کالاهای مصرفی در افغانستان را کاهش خواهد داد

وزیر فواید عامه افغانستان تاکید کرد که بندر چابهار باعث می شود قیمت کالاهای مصرفی در این کشور کاهش یابد.

به گزارش فرینا، یما یاری، وزیر فواید عامه افغانستان در مراسم ارسال اولین محموله صادراتی افغانستان به هند از طریق بندر چابهار تاکید کرد که این بندر باعث می شود قیمت کالاهای مصرفی برای مصرف کنندگان کاهش یابد.
وزیر فواید عامه افغانستان در این مراسم گفت که انتقال اولین محموله کالاهای افغانستان به کشور هندوستان از طریق بندر چابهار نماد تعهد کشورهای ذی دخل برای اجرای سریع و موثر موافقت نامه چابهار است.
یما یاری اظهار داشت: افتتاح بندر ترانزیتی چابهار تجارت را در منطقه رونق خواهد بخشید و با بکارگیری هزینه‌های یکسان گمرکی، قیمت تمام‌شد کالاها پایین خواهد آمد و باعث تنظیم قیمت ها برای مصرف کنندگان و عرضه کنندگان خواهد شد.
وی افزود: رشد مبادلات تجارتی بین افغانستان و کشورهای آسیای میانه در سال های اخیر بیش از دو برابر افزایش داشته است و شاخص‌های اقتصادی نشان دهنده آن است که میزان مبادلات تجارتی میان کشورهای منطقه و افغانستان به سرعت در حال رشد است.
وزیر فواید عامه افغانستان گفت که ارقام ارائه شده از میزان صادرات افغانستان نشان می‌دهد که 30 درصد رشد داشته و بیشتر این صادرات از مسیرهای جدید ترانزیتی به کشورهای مقصد صورت گرفته است.
یما یاری، وزیر فواید عامه افغانستان خاطرنشان کرد که اکنون در منطقه تجاری چابهار 150 شرکت به ارزش پنجاه میلیون دالر سرمایه گذاری کرده اند و سیزده فابریکه و سه گدام توسط این شرکت ها در این منطقه اعمار گردیده است.
قابل ذکر است که بندرچابهار در مقایسه با بندر کراچی ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است و هزینه انتقال هر کانتینر از این مسیر، بین ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ دالار کاهش خواهد یافت.
کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که بندر چابهار ارزان ترین و نزدیک ترین مسیر ترانزیتی برای دسترسی افغانستان به آب های بین المللی و وصل شدن به مسیرهای ترانزیت جهانی است. بندر چابهار علاوه بر آوردن صدها میلیون دالر حق ترانزیت به افغانستان، وابستگی تجارتی ـ ترانزیتی افغانستان به پاکستان را کاهش داده و افغانستان را قادر می‌سازد تا سیاست تجارت خارجی خود را به میزان وابستگی کمتری به پاکستان طراحی کند.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.