6 / چابهار؛ محور و پیشران توسعه سواحل مکران

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برگزاری همایش های بین المللی در چابهار می تواند این منطقه را به منطقه ای استراتژیک، پيشران توسعه سواحل مكران، تقویت کننده پایه های نظام توسعه ملی و گسترش همکاری های منطقه ای و بين المللي تبدیل کند.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک امروز (هفتم اسفندماه) در همایش بین المللی توسعه چابهار که همزمان با روز چابهار برگزار شد از برگزارکنندگان این گردهمایی تقدیر کرد و افزود: امروزه پیوندهای تمدنی، قرابت‌های فرهنگی و منافع مشترک در ژئواکونومیک و ژئوپلتیک منطقه‌ای، پایه‌های محکم و ظرفیت‌های حائز اهمیت برای تقویت بیش از پیش همکاری ها و ایجاد اتحاد اقتصادی مزیت آفرین بین ایران، هندوستان، افغانستان و ديگر كشورهاي منطقه محسوب می شود.
او با اشاره به امضاء توافقنامه سه جانبه میان سه کشور ايران، هند و افغانستان گفت: با امضای این توافقنامه، تلاش برای بهره‌گیری مطلوب از این ظرفیت ها و تحرک جدی در روابط فی مابین به صورت نهادینه آغاز شد و اراده سیاسی بین سه کشور برای همکاری و توسعه روابط اقتصادی بین ملت های سه کشور و ساير كشورهاي منطقه را تقویت کرد.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: من امروز از ديگر كشورهاي منطقه بويژه كشورهاي آسياي ميانه و درياي عمان نيز دعوت مي كنم كه با پيوستن به اين توافقنامه ملت هاي خود را در فرصت هاي فراوان اقتصادي و فرهنگي منبعث از اين اراده سياسي سهيم کنند.
مرتضی بانک به موقعیت استراتژیک منطقه اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد چابهار با وجود مزیت ها و زیرساخت‌های فیزیکی در حال توسعه بخصوص بندر راهبردی چابهار و خط آهن چابهار زاهدان، فرودگاه بين المللي در دست برنامه ريزي، موقعیت جغرافیایی و نزدیکترین راه دسترسی افغانستان و دیگرکشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد، می‌تواند نقش پیشران اصلی را در این اتحاد اقتصادی ایفا کند.
وی از چابهار به عنوان یکی از قطب های مهم منطقه‌ای حمل و نقلی و مرکز اصلی کریدور بین‌المللی حمل و نقل و ترانزیت بین سه کشور و آسیای میانه نام برد و افزود: منطقه آزاد چابهار، منطقه ای ایده‌آل برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات مورد نیاز بازارهای مصرف منطقه‌ای بویژه بازار عظیم یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری هند، افغانستان و آسیای میانه است که می‌تواند به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت تبدیل شود.  
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور ادامه داد: منطقه آزاد چابهار می‌تواند در صورت توجه کافی و تدبیر مناسب از سوی فعالان اقتصادی به عنوان یکی از عناصر آمیخته‌های بازاریابی مناسب در تقویت و ارتقاء سطح مناسبات تجاری بین این کشورها تبدیل شود.
مرتضی بانک گفت: بندر چابهار بهترین، نزدیک ترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازارهای اروپايي و جهانی است که موجبات تسریع و تسهیل تجارت بین المللی بین کشورهای مختلف حاشیه آسیایی اقیانوس آرام با اروپا و آسیای میانه را نیز فراهم می کند.
وی با اشاره به اینکه چابهار مرحله جدیدی از ایفای نقش جهانی در حمل و نقل و ترانزیت و صادرات کالا را آغاز کرده است افزود: مزیت‌های منطقه‌ای منطقه آزاد و مستثنی بودن از قوانین گمرک، مالیات، پول و بانک، کار و ویزا؛  ظرفیت این حرکت جهانی و زمینه را برای حضور منطقه آزاد چابهار در عرصه های بین المللی فراهم كرده است. همکاران من در دبیرخانه شورایعالی و مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار در تلاشند با تسهیل فرآیندها و تکمیل زیرساخت های نهادی و فیزیکی لازم، موانع حضور سرمایه ‌گذاران را مرتفع و تسهیل کنند.
مشاور رییس جمهور،  منطقه آزاد چابهار را منطقه ای برای تبدیل شدن به کانون مهم سرمايه گذاري در ابعاد مختلف اقتصاد دريا محور و هاب لجستيك و ترانزيت منطقه اي عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه آزاد چابهار از حضور و مشاركت همه سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي كشورهاي منطقه و ديگر كشورها استقبال می کنیم و اطمينان مي دهم كه همه فعاليت ها و سرمايه گذاري ها از حمايت كامل دولت جمهوري اسلامي ايران و شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي برخوردار خواهد بود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان گفت: همایش بین المللی توسعه چابهار می تواند به نقطه عطفي در توسعه حضور و فعاليت سرمايه گذاران و فعالان بين المللي در حوزه هاي مختلف توليد و تجارت  منطقه آزاد چابهار تبديل شود.
به گزارش فرینا؛ این همایش یک روزه با حضور وزیر «محمد اسلامی» راه و شهرسازی، «مرتضی بانک» مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، «موهبتی» استاندار سیستان و بلوچستان، «حجت الاسلام سلیمانی» نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، «مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی» امام جمعه اهل سنت زاهدان، «کردی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، « محمد راستاد» معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ۱۱۵ نفر از مقامات دولتی و بازرگانان بخش خصوصی کشورهای پیرامون منطقه آزاد چابهار از جمله هندوستان، افغانستان، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان ،قزاقستان، گرجستان و ترکمنستان، پاکستان، عمان، قطر، عراق، چین، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، اندونزی، استرالیا، آلمان، هلند، ایتالیا، بلژیک، فنلاند، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی،الجزایر، تونس و کنیا برگزار شد.
گفتنی است؛ در حاشیه این همایش تور بازدید عملیاتی از بندر و آشنایی با نحوه عملیات و پایانه های مختلف بندری (بندر شهید بهشتی)، ارائه سخنرانی و معرفی توانمندی های عملیاتی و ظرفیت های توسعه ای بندر چابهار (پاورپوینت، فیلم و...)، برگزاری جلسه پرسش و پاسخ میان مدعوین و مدیران مربوطه و برگزاری جلسات B to B میان تجار، صاحبان کالا، شرکت های فورواردی، انجمن های صنفی و...در نظر گرفته شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو