نخستین جشنواره بزرگ مهارت آموزی گردشگری در منطقه آزاد انزلی برگزار شد

نخستین جشنواره بزرگ مهارت آموزی گردشگری، از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور، به میزبانی این سازمان و با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان در قالب ۳۰ غرفه و با حضور ۱۰۰ هنرمند استان گیلان در مرکز همایش ها و نمایشگاه های بین المللی منطقه آزاد انزلی آغازبه کار کرد.

به گزارش فرینا، بنا بر این گزارش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره بزرگ مهارت آموزی گردشگری استان با بیان سابقه تفاهم نامه همکاری سازمان متبوع خود با سازمان فنی حرفه ای کشور، ضمن تصریح بر لزوم اجرای تمامی بندهای این تفاهم نامه، جشنواره در حال برگزاری را اولین گام عملیاتی سازی تفاهم نامه همکاری مزبور بیان کرد.

رضا مسرور با اشاره به تغییر سمت و سوی جهانی از مدرک گرایی به مهارت آموزی در کشورهای توسعه یافته و شرکت های بین المللی، بر لزوم توجه به مهارت آموزی نیروهای فعال در هر حوزه کاری تأکید کرد و افزود: مهمترین اولویت همکاری این سازمان با سازمان فنی و حرفه ای کشور ارتقاء مهارت افراد مرتبط  در حوزه های مختلف گردشگری بوده که این مهم به عنوان الگویی ملی محسوب می شود، به حدی که ظرف دو سال آینده، فعالین این حوزه تفاوت مثبت محسوسی با وضعیت موجود خود در سطح کشور احساس کنند.

مسرور به تجزیه و تحلیل تغییر و تحولات رخ داده در محیط  کسب و کار بین المللی پرداخت و خاطر نشان کرد: فعالین اقتصادی زمانی موفق خواهند بود که با رصد این تحولات، برنامه ریزی کنند و خود را با محیط کسب و کار وفق دهند.

وی با اشاره به فعالیت های بیش از حد حوزه بازرگانی و بانکی کشورتصریح کرد: نوسانات ارزهای خارجی ظرف یک سال اخیر منجر به سودآوری و ایجاد ارزش افزوده در حوزه گردشگری خارجی کشور شده و باید توجه داشته باشیم که در حوزه های مرتبط با گردشگری کارهای انجام نشده  و ظرفیت های بسیاری داریم که از طریق برنامه ریزی صحیح می توان مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیگر حوزه قابل توجه در سالهای اخیر را بخش خدمات در زمینه فناورهای نوین ارزیابی کرد و افزود: باید توجه به مهارت آموزی در موج چهارم فناوری و فناوری های بالا را مورد توجه قرار داد که در این زمینه سازمان فنی و حرفه ای کشور می تواند نقش موثری ایفا نماید چراکه آینده کسب و کارهای جهانی و کشورمان به این سمت حرکت می کند و پیشنهاد می کنم که سازمان مزبور در این زمینه فعالیت نماید.

در ادامه معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز ضمن تشکر از  سازمان منطقه آزاد انزلی، جهت میزبانی، همکاری و تلاش در راستای الگو سازی این مهم و گام برداشتن در راستای اجرای تفاهمنامه، خاطر نشان کرد: نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی و توسعه آن الزامی است زیرا در دنیای امروز کشورهای توسعه یافته علاوه بر اهمیت دادن به آموزش، با ابزارهایی که در اختیار دارند، در صدد توسعه آن بر می آیند.

رضا باجولوند با اشاره به اینکه در کنار آموزش های علمی به مهارت آموزان، باید دانش آنها را نیز ارتقا و در کنار مهارت آموزی عملی مهارت های فکری را نیز مورد توجه قرار داد، افزود: همگام شدن آموزش های نظری با آموزش های عملی در جهان به امری متداول تبدیل شده و کشورهای توسعه یافته برای مهارت هایی که به اشتغال منتهی می شود، ارزش گذاری کرده اند و استفاده از افراد شاغل و با تجربه و انتقال مهارت های آنان به نسل جوان امروزی را در دستور کار قرار داده اند .

باجولوند برگزاری چنین جشنواره هایی را فرصت مناسبی برای انتقال تجارب و کسب مهارت های جدید عنوان کرد و افزود: استعدادیابی در محیط های جشنواره ای فرصت مناسبی جهت شناسایی خلاقیت ها و ایجاد نوآوری است که گفتنی است کارآفرینی از چنین جشنواره هایی آغاز می شود و باید به بهترین شکل ممکن از آن بهره برداری کرد و به منظور بهره وری مناسب از آموزش فنی و حرفه ای باید صنعت، آموزش عالی و آموزش و پرورش در کنار هم قرار گیرند تا نیروی کار ماهر به بازار معرفی شود.

وی برگزاری جشنواره های این چنینی را محلی برای نمایش مهارت و دانش ها دانست و تصریح کرد: برگزاری کارگاه های تخصصی برای شناسایی ایده های برتر جهت برنامه ریزی روی آن ایده ها،، یکی دیگر از اهداف این جشنواره است تا بتوانیم با مهارت آموزی و کار آفرینی نقش موثری در اشتغالزایی داشته باشیم .

مدیرکل فنی و حرفه ای گیلان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به لزوم استفاده از آموزش های نرم افزاری در کنار آموزش های تخصصی اظهار کرد: شناسایی و ایجاد فرصت اشتغال مهمترین هدف فنی و حرفه ای استان است که همه افراد درگیر  باید به سمت افزایش اشتغالزایی برای گیلان گام بردارند.

محمد حسینی خواستار شناسایی ظرفیت ها، به منظور بهره برداری لازم از آنها در راستای ایجاد فرصت برای مهارت آموزان زمینه های اشتغالزایی شد و بر وجود ظرفیت های بسیار روستاهای گیلان تأکید کرد و افزود: براساس اسناد بالادستی و مطالعات صورت گرفته، برگزاری دوره های آموزشی گردشگری می تواند فرصت های اشتغالزایی را در روستاها افزایش دهد و به مهاجرت معکوس روستاییان منتهی شود.

حسینی با اشاره به برنامه ریزی سازمان فنی و حرفه ای برای ایجاد بستر های لازم برای آموزش روستاییان با همکاری دستگاه های متولی در جهت پشتیبانی و حمایت از گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: بازاریابی برای فروش محصولات تولید شده از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید آموزش های مهارتی موثر برای بازاریابی را در دستور کار قرار دهیم تا به هدف مهم چند شغله شدن روستاییان دست یابیم.

گفتنی است؛ از نکات جالب توجه این جشنواره برگزاری دوره های آموزشی به منظور چگونگی پشتیبانی و کسب و کارهای نوین در حوزه گردشگری و رونمایی از سامانه فروش اینترنتی محصولات صنایع دستی گیلان و سامانه برنامه ریزی آموزشی مراکز گردشگری استان است.

خبرنگار منطقه آزاد انزلی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.