پنج دلیل افزایش تقاضا در بازار ارز

دبیر کل کانون صرافان ایرانیان پنج دلیل افزایش تقاضا در بازار ارز، در روزهای نخستین اسفندماه را برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی بازار متشکل ارزی، اثرگذاری دلالان و سفته بازان بر بازار کمرنگ شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، بازار ارز در روزهای ابتدایی هفته گذشته متلاطم بود و نرخ ها سیر صعودی به خود گرفت اما از میانه این هفته با ورود بانک مرکزی به بازار، نرخ ها عقبگرد داشت و از دامنه نوسان ها کاسته شد.
«رضا ترکاشوند» روز شنبه درباره دلایل بروز این نوسان به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش خرید ارز در بازار، تصمیم دولت برای ترخیص خودروهای رسوب شده در گمرک بود که تقاضای سنگینی را در بازار ایجاد کرد و توانست بخش زیادی از نقدینگی در بازار را جذب کند.
وی افزود: یکی دیگر از تقاضاهای ایجاد شده در بازار به واردکنندگانی باز می گردد که به دلیل مشکلاتی که در بحث انتقال ارز دارند، ارز خود را به صورت حواله از بازار تامین می کنند.
دبیر کل کانون صرافان ایرانیان اتمام دوره گواهی سپرده یکساله با نرخ 20 درصدی در بانک ها را یادآور شد و اظهار داشت: با سررسید شدن این گواهی ها در اواخر بهمن و اوایل اسفند امسال و اینکه شورای پول و اعتبار مجوز تمدید آنها را با نرخ 18 درصدی به بانک ها داد، به نظر می رسد بخشی از این نقدینگی از بانک ها خارج و به سمت بازار ارز و سکه حرکت کرد.
ترکاشوند دلایل روانی ناشی از عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را بر بازار بی تاثیر ندانست و اظهار داشت: بحث تصویب نشدن لوایح مرتبط با اف.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام سبب افزایش نرخ ها در بازار شد، اما تمدید مهلت ایران در نشست هفته گذشته این گروه، امیدوار کننده بود اما سبب شد تا روز شنبه اختلاف نرخ بین صرافی های بانک ها و کف بازار زیاد شود.
وی توضیح داد: سوم اسفند پس از تمدید مهلت ایران در اف.ای.تی.اف، نرخ دلار در صرافی بانک ها به حدود 12 هزار و 700 تومان رسید و به همین دلیل روز شنبه (چهارم اسفند) صرافی های بانکها نرخ ها را از 12 هزار و 500 تومان آغاز کردند که منطقی نبود زیرا نرخ ها در کف بازار تعدیل نشده و فشار تقاضا نیز وجود داشت.
وی افزود: در این شرایط صرافی های بانک ها ناچار شدند که نرخ های خود را رو به بالا تعدیل کنند تا فاصله از بین برود.
به باور دبیر کل کانون صرافان ایرانیان، در کنار همه این دلایل، نمی توان از فشار تقاضای پایان سال بر بازار ارز چشم پوشی کرد زیرا برخی از هموطنان برای انجام سفرهای خارجی و برخی دیگر برای تسویه حساب شرکت های خود به ارز نیاز دارند.

برچسب ها : بازار ارز
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو