شهرستان پلدشت، میزبان آئین سنتی یئل چرشنبه سی

آئین سنتی یئل چرشنبه سی منطقه آذربایجان در شهرستان پلدشت آذربایجان غربی با تلاش جوانان دوستدار میراث فرهنگی و انجمن بومگردی قالابوم ماکو، برگزار شد.

به گزارش فرینا،‌ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،‌ یکی از ظرفیت‌های گسترش بومگردی‌ها و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه، شناسایی، احیا و حفظ و معرفی آداب و سنن قدیمی ابا و اجدادی می‌باشد که ریشه در باور‌های اعتقادی و یگانه پرستی مردم آذربایجان با تاریخی هزاران ساله دارد.

در همین راستا و برای معرفی اندوخته‌های فرهنگی منطقه برای نخستین بار در سومین چهارشنبه اسفندماه موسوم به یئل چرشنبه سی، اعضای دوستدار میراث فرهنگی با عنوان انجمن بومگردی قالابوم ماکو با همراهی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری دبیرخانه ستاد خدمات سفر منطقه آزاد، فرمانداری، بخشداری مرکزی پلدشت، اهالی و شورای اسلامی و دهیاری روستای پناهکندی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدشت و همچنین مشارکت انجمن‌های درختکاران جوان ماکو، انجمن شعر و ادب یلدا، بانوان هنرمند منطقه اقدام به برپایی و گرامیداشت این مراسم آئینی در روستای پناهکندی از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدشت نمودند.
علی خورابلو رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت در این مراسم که با حضور پرشور و گرم اهالی روستای پناهکندی و روستا‌های همجوار، جمعی زیادی از علاقمندان منطقه آزاد ماکو و هنرمندان و اعضای سازمان‌های مردم نهاد و رٶسای ادارات برگزار شد، ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان از تلاش‌های امید بخش جوانان فرهنگ دوست و علاقمند میراث ناملموس منطقه تقدیر نمود.
خرابلو در ادامه در گفت و گو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، با اشاره به پتانسیل گردشگری میراث ناملموس و احیا و معرفی فرهنگ و رسوم منطقه در جذب توریست و اجرای طرح‌های بومگردی در روستا‌های هدف گفت: پناهکندی به جهت قرارگیری در جوار راه اصلی ارتباطی پلدشت به جاده ترانزیتی تبریز _. ماکو و دارا بودن سد و آب بند بزرگ تاریخی ثبت ملی ظرفیت بالقوه‌ای در زمینه بوم گردی دارد که یکی از دلایل انتخاب روستا برای اجرای مراسم یئل چرشنبه سی بود.
خورابلو با بیان اینکه سد تاریخی پناهکندی می‌تواند به عنوان کمپ گردشگری تاریخی معرفی شود، افزود: در صورت تامین و تخصیص اعتبار در شهرستان و منطقه مرمت‌های جزیی لازم و طرح ساماندهی محوطه در راستای تبدیل به سایت تاریخی و گردشگری در دستور کار خواهد بود.
در ادامه دهیار و شورای روستا به طرح برخی مشکلات و نارسایی‌های روستا پرداختند که اهم آن عدم وجود زیرگذر برای دسترسی اهالی به آن طرف جاده و سد پناهکندی بود؛ همچنین خواستار نصب تابلوی گردشگری سد تاربخی شدند.
فرزین حسین پور از اعضای فعال گروه قالابوم نیز به نمایندگی اعضا با اشاره به اهداف گروه در احیای آئین و سنت‌های کهن منطقه آت را وظیفه هر انسان فرهنگ دوستی دانسته و از حضور پرشور مردم تقدیر کرد.
شعرخوانی هنرمندان و شعرا و بایاتی خوانی اشعار مرتبط با یئل چرشنبه سی، موسیقی سنتی ساز آشیقی و سورنا، پخت نان سنتی، آردکردن گندم و پخت نان ساج چورکی، مسابقه تاپ تاپماجا، یاللی فولکولوریک و وزین آذربایجانی، آتش افروزی مربوط به مراسم یئل چرشنبه سی، با شرکت اهالی انجام شد.
برنامه آیینی یئل چرشنبه سی با پذیرایی شرکت کنندگان، مراسم یومورتا دویوشو، شال ساللماق و خونچاپایی آپارماق با همکاری گرم و صمیمانه اهالی پایان یافت.
برگزاری این آئین سنتی که ریشه‌ای هزاران ساله در فرهنگ آذربایجان دارد در احیای آداب و رسوم کهن منطقه موثر می‌باشد. رسوماتی زیبا که سال‌ها به دلایل مختلفی به فراموشی سپرده شده بود و امروز با تلاش بی وقفه جوانان علاقمند منطقه مجددا احیا می‌شود.
از چهارشنبه‌های آخر سال یئل چرشنبه سی سومین چهارشنبه آخر سال است.در میان مردمان منطقه این چرشنبه کولک اویادان چرشنبه یعنی بیدار کننده طبیعت و درختان نیز یاد می‌شود.

بر اساس اعتقادات خطه آذربایجان بادی که بیدار شده است به اطراف گشت و بهار را مژده می‌دهد همان گون که در قران کریم سوره بقره آیه ۱۶۴ ت. (زمین را بعد از مردن زنده کرد و سبز و خرّم گردانید، و در پراکندن انواع حیوانات در زمین، و گردانیدن باد‌ها (به هر طرف) و در خلقت ابر که میان زمین و آسمان مسخّر است، در همه این امور ادلّه‌ای واضح برای عاقلان است.) نیز اشاره به باد‌های بشارت دهنده شده است.
این تغییرات و حرکت باد در یئل چرشنبه سی باعث تمیز شدن باد نیز میشود به همین خاطر طی باور‌هایی دیگر از مردم آذربایجان چهار نوع باد وجود دارد که پس از بیدارشدن باد در ئل چرشنبه سی به دور زمین حرکت می‌کنند و هریک با پوشیدن لباس با چهار رنگ به صورت میفولوژیک معنای خاصی را می‌دهند به طوریکه در میفولوژی ترکان آذربایجان باد سفید (آغ یئل) در لباس سفید، باد سیاه (قارا یئل) در لباس سیاه، باد خزری (گوی یئل)، باد گیل اوار(شری یئل) در لباس قرمز نامگذاری شده اند.

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.