قشم، سرزمینی در دل آب های خلیج همیشه فارس

عید که می آید همه جای ایران  رنگ و بوی خاصی پیدا می کند اما قشم در این ایام با بیشتر نقاط کشور تفاوتی چشمگیر دارد، این جزیره زیبا در دل آب های نیلگون خلیج تا ابد فارس با حضور همه اقوام ایرانی از کُرد، تُرک، لُر، مشهدی، شیرازی، کرمانی، اصفهانی، همدانی، گیلانی و مازندرانی، مرکزی، تهرانی، قمی، بوشهری، سمنانی، خوزستانی گرفته تا دیگر مردمان استان های مختلف کشورمان، قشم را به ایرانی کوچک تبدیل کرده اند.
هرچند در طول سال هم حضور اقوام مختلف در این جزیره زیبا که مشغول کار و زندگی هستند چشمگیر و قابل تامل است اما چهره ایام عید جزیره با دیگر روزهای سال بسیار متفاوت است.
در گذر از کوچه و خیابان ها، بازار و مجتمع های تجاری، رستوران ها، سایت های گردشگری و پارک ها و هر نقطه ای از جزیره گوش آدمی با لهجه شیرین مردم استان های مختلف نوازش می شود.
این روزها همه اماکن اقامتی قشم شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها و کلاس درس مدارس پُر از مهمانان نوروزی است و عده ای هم که موفق به رزرو مکانی برای استراحت نشده اند با برافراشته کردن چادرهای رنگارنگ مسافرتی خود در پارک ها و کمپ پارک ها و شماری از آنان در مسیرهای خیابانی و محلات، رنگ و بوی این شهر را عیدانه کرده اند.
کمیته های 9 گانه ستاد اجرایی خدمات سفر قشم هم به دستور حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و ریاست این ستاد از ابتدای سال گذشته تا آخرین روزهای اسفند 97 با تشکیل جلسات متعدد اقدامات ویژه ای را با هدف استقبال از گردشگران جزیره در ایام نوروز 98 برنامه ریزی کرده اند.
از آنجا که بیشتر مسافران جزیره با وسایل نقلیه شخصی و عمومی به این منطقه سفر می کنند، ستاد اجرایی خدمات سفر قشم با اجرای سیاست افزایش مسیرهای ورودی از بندر پهل در بندرعباس به بندر لافت در قشم، ماندگاری مسافران برای ورود به شناورهای لندینگ کرافت را به حداقل زمان رسانده اند و دیگر از ماندن چندین ساعته در صف های طویل که بیشتر اوقات به 10 تا 14 ساعت می رسید خبری نیست  و این روزها با استفاده از فناوری های نوین و سرعت بخشیدن به امور گمرکی مسافران، شاهد انتقال سریع خودرو مهمانان و گردشگران در کمتر از 20 دقیقه به شناورهای لندینگ کرافت (شناورهای ویژه حمل خودرو) هستیم.
نظارت بر عملکرد فعالان اقتصادی در بخش های مختلف از جمله رستوران ها، فروشگاه ها، وسایل نقلیه خدمات شهری، نانوایی ها، میوه فروشی ها و مراکز عرضه گوشت و ... نیز با هدف تکریم مهمانان و گردشگران نوروزی با جدیت توسط عوامل اجرایی کمیته ویژه نظارت، تنظیم بازار و رسیدگی به شکایات ستاد سفرهای قشم انجام می شود و با متخلفان احتمالی بدون تعارف و چشم پوشی براساس قانون برخورد می شود.
حضور پزشکان متخصص در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم و دیگر مراکز درمانی برای ارائه خدمات احتمالی به مسافران در کنار حضور پر رنگ نیروهای تامین کننده امنیت و ترافیک در جای جای جزیره و همچنین نیروهای خدمات حمل و نقل دریایی و تلاشگران حوزه نظافت در شهر ها و روستاها نشان از آمادگی ستاد اجرایی خدمات سفر قشم برای استقبال از انبوه مهمانان نوروز 98 دارد.
با توجه به حضور 230 هزار گردشگر در 5 روز تعطیلات بهمن ماه سال 97 و استقبال خوب آنان از  سایت های کم نظیر گردشگری قشم، پیش بینی می شود نوروز 98 با حضور بیش از یک میلیون مهمان، عنوان شلوغ ترین نوروز جزیره را به خود اختصاص دهد.
ستاد اجرایی خدمات سفر قشم برای استقبال از این میزان گردشگر اقدامات مورد نیاز در حوزه های مختلف از جمله تامین موادغذایی مورد نیاز آنان را تدارک دیده و امیدواریم عزیزان مهمان در سفر به این جزیره زیبا به ویژه در هنگام رانندگی با رعایت کامل قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و حرکت با سرعت مطمئنه و شکیبایی در این ایام، روزهای بدون خطری را در این جزیره زیبا سپری کنند.
پیشنهاد می شود گردشگران و مهمانان نوروزی در سفر به جزیره عجایب هفت گانه خلیج فارس با برنامه ریزی دقیق و ماندگاری بیشتر از ظرفیت های کم نظیر عالم خلقت در این منطقه از جمله جنگل های دریایی حرا، خلیج دلفین های آزاد، دره تندیس ها، تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، غارهای خربس، جزایر ناز، بام قشم، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، موزه بسیار زیبای ژئوپارک در مرکز شهر قشم، چاه های تلا و بادگیرهای بندرتاریخی لافت، قلعه پرتغالی ها، سواحل زیبای جزیره و دیگر موقعیت های گردشگری قشم بازدید کنند.
حضور در روستاهای 65 گانه و نشستن در کاشانه های مهمانی که بوی خاصی از زندگی سنتی در آن جاری است به همراه غذاهای بسیار خوشمزه بومی و هنر ویژه صنایع دستی بانوان جزیره، موسیقی  گوش نواز هنرمندان محلی و همچنین هنر نقش حنای بانوان نیز در سفر به قشم به شما گرامیان پیشنهاد می شود.
امکانات ارزنده ای که در بخش ورزش های هوایی به ویژه با افتتاح روز گذشته سایت پروازی فرودگاه آسمان در منطقه آزاد قشم ایجاد شده، فرصت خوبی را برای علاقمندان به تفریحات هوایی با استفاده از پرنده های گوناگون در این جزیره فراهم ساخته است، مدارس غواصی قشم هم با داشتن امکانات فراوان تفریحات دریایی شرایط خاصی را برای دوستداران اینگونه ورزش ها تدارک دیده اند و در کنار ورزش های هوایی و دریایی، می توان از پیست مسابقات سافاری و موتور کراس در شهر قشم و پیست شتر سواری و اسب سواری روستای گورزین هم به عنوان بخش دیگری از فرصت های تفریحات سالم این جزیره استفاده کرد.
 جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران قرار دارد.

گزارش از: محمد خان احمدلو

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.