باباخان 27ساله مسن ترین کروکودیل ایران / بازدید بیش از 10 هزار گردشگر از پارک نوپک جزیره

پارک کروکودیل های نوپک در مسیر شهر قشم به سمت درگهان مجموعه ای بسیار دیدنی است که در طول سال به ویژه در روزهای تعطیلی از جمله نوروز جمعیت زیادی از گردشگران ایرانی و توریست های خارجی را به سمت خود می کشاند.

از این پارک که فعالیت خودش را از سال 1389 با 8 راس کروکودیل خریداری شده از کشور مالزی در این جزیره آغاز کرد می توان به عنوان نخستین پارک کروکودیل های خاورمیانه در جزیره قشم نام برد و امروز در این مجموعه زیبا 100 راس کروکودیل از یک سال تا بابا خان 27 ساله به عنوان مُسن ترین این جانوران را با 4 متر طول در این مجموعه مشاهده کرد.
مدیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم از این مجموعه به عنوان یکی از مکان های زیبا و دیدنی جزیره قشم نام برد که در ایام تعطیلات پایان سال 97 تا هشتمین روز نوروز 98 بیش از 10 هزار گردشگر از آن بازدید کرده اند.
طاهره شهرکی ادامه داد: تماشای 100 راس کروکودیل کوچک و بزرگ و انتقال اطلاعات بسیار دقیق  زندگی این جانوران از سوی مسئولان پارک نوپک، علاقمندی گردشگران برای حضور در این مجموعه را دو چندان کرده است.
به گفته وی، در این مجموعه علاوه بر کروکودیل ها، پرندگان زیبایی همچون کبک، طاووس، بلدرچین، مرغ شاخدار، مرغ مینا، کرکس مصری، طوطی، پیلیکان ها، سار، مرغ دریایی و عقاب تالابی را می توان مشاهده کرد.
مدیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: وجود خزندگانی همچون سوسمارهای ایگوانا، مارهای پیتون برمه ای و حیواناتی همانند میمون ها، بز کوهی، راسو، جوجه تیغی، خرگوش ها و لاک پشت ها هم به این مجموعه زیبایی خاصی داده است.
کروکودیل هایی پارک نوپک در آب شور زندگی می کنند و به آن ها پروسوس می گویند، از آن جا که کروکودیل های پروسوس بهترین نوع کروکودیل برای پرورش در دنیا محسوب می شوند، این نژاد برای پرورش و تکثیر از سوی سرمایه گذاران این مجموعه  به ایران آورده شد.
کروکودیل ها، خزنده هایی هستند به جا مانده از عصر دایناسورها که ۴ دست و پا دارند و قدرت فک و دندان هایشان بی نظیر است.
از مدیر این مجموعه گردشگری درباره زندگی کروکودیل ها پرسیدم و بهروز سالاروند از این جانوران به عنوان شکارچیانی صبور و فرصت طلب که با آرامش خود شکار را غافلگیر می کنند و با یک جهش سریع و در یک لحظه به مقصد خود می رسند، نام برد.
وی ادامه داد: کروکودیل ها ۶۸ دندان دارند که هر سال تمام دندان های این جانوران می ریزند و دندان های جدید جای آنها را می گیرد البته قبل از ریختن دندان های قبلی دندان های جدید از زیر لثه ها نمایان می شوند به طوری که هیچگاه نمی توان این جانوران را بدون دندان مشاهده کرد و به همین دلیل باید از نزدیک شدن به آنها خودداری کرد.
او می گوید: نحوه تولید مثل کروکودیل ها تخم گذاری است و نوزادان پس از سه ماه از تخم خارج می شوند و در سال های نخستین برای تبدیل تخم ها به نوزاد با توجه به دمای بالای خاک در بعضی از ماه های سال با مشکلاتی مواجه می شدیم و برای حل آن مجبور بودیم که همه تخم ها را به وسیله دستگاه «انکوباتور» و در فضای مصنوعی تکثیر کنیم تا کروکودیل ها به سن بلوغ برسند.
سالاروند گفت: خوشبختانه با گذر از مراحل سخت در نگهداری و تکثیر این جانوران، امروز پارک کروکودیل های نوپک قشم به عنوان یک فرصت مهم گردشگری، شمار زیادی از علاقمندان را از نقاط مختلف کشور به قشم، سرزمین آب و آفتاب می کشاند.
وقتی وارد پارک کروکودیل نوپک می شوی ابتدا با کوچک ترین این جانوران با یک سال سن که در  خشکی و آب کنارهم قرار گرفته اند روبرو می شوی و در گوشه ای از بخش ورودی هم می توان تعدادی تخم این جانوران را با توضیحات نوشتاری وهمچنین اطلاعات مربوط به آنها که از سوی راهنمایان ارائه می شود، آشنا شد.
در گذر از این مسیر ورودی، به جایگاه ویژه خان بابای 27 ساله که 4 متر طول دارد می رسی که با حالتی خاص چه زمانی که در آب و چه موقعی که در خشکی قرار دارد با نگاهی نافذ، می خواهد برتر بودن خود را به بازدیدکنندگان القا کند را مشاهده می کنید.
بازدیدکنندگان این مجموعه، بیشترین عکس یادگاری را در جایگاه ویژه این پارک و در کنار منزلگاه باباخان می اندازند و پس از عبور از آخرین کروکودیل به محل نگهداری شترمرغ های آفریقایی گردن خاکستری، پلیکان ها، محل نگهداری پرندگان زیبا، جایگاه خزندگان، خرگوش ها و در نهایت به محل نگهداری بزغاله ها می رسی و از آنجا بازدیدکنندگان به سمت خارج از مجموعه هدایت می شوند.
در سفر به جزیره قشم در جنوب ایران خیلی زیبایی ها را باید به تماشا نشست که پارک کرکوکودیل های نوپک یکی از این مجموع هاست.

**گزارش: محمد خان احمدلو

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.