درآمد 8 میلیارد تومانی منطقه آزاد قشم از عوارض خودروها در ایام نوروز

تعطیلات نوروزی اگرچه برای بسیاری از شهرها جدای از خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی، منبع درآمد هم بشمار می‌آید اما در کمتر نقطه‌ای از کشور درآمد هنگفت همانند آنچه در منطقه آزاد قشم کسب می‌شود، به دست می‌آید.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد 24؛ بنادر پهل و لافت که محل اصلی ورود مسافران به جزیره قشم است روزانه با ظرفیت هزار و 600 دستگاه خودرو به صورت شبانه روزی مسافران را از بندر پل به بندر لافت در شهرستان قشم جابجا می کنند و در پس این ظرفیت بزرگ درآمد سرشاری را نصیب این جزیره می کند.
بر اساس آمارهای ارائه شده در سایت سازمان منطقه آزاد قشم، میزان آمار تردد خودروها از جزیره پهل به قشم به تفکیک خودروها ارائه شده است که حاصل این تردد درآمد هشت میلیاردی این سازمان از عوارض خودروها در ایام نوروز 98 بوده است. البته در کنار این درآمدی که نصیب منطقه آزاد قشم شده است، برخی نهادها از جمله تعاونی های دریایی فتح، دهیاری پهل، شورای لافت و بخش مرکزی و همچنین شرکت تعاونی گمرک ایران نیز درآمدهای جداگانه‌ای از رفت‌وآمد مسافران نوروزی کسب کرده‌اند.
در همین راستا خبرنگار اقتصاد24 آمار تردد خودروها از اسکله پهل به جزیره قشم که عمده مسیر جابه‌جایی مسافران به قشم است را در فاصله زمانی عید نوروز یعنی از تاریخ 28 اسفند ماه 97 تا 16 فروردین 98 به تفکیک بررسی کرده است. در این بررسی که شامل همه خودروهای ورودی به منطقه آزاد قشم اعم از سواری، اتوبوس، مینی بوس، سواری قشم، وانت، کامیون 10 چرخ، تریلی، کامیون و خاور شده است، درآمد تردد هر کدام از این خودروها برای سازمان منطقه آزاد قشم و نهادهای مربوطه از 28 اسفند تا 16 فروردین به طور جداگانه محاسبه شده است.
بنا بر این گزارش در طول این 18 روز 3971 خودروی سواری، 29 دستگاه اتوبوس، 244 سواری قشم وند، 127 سواری متولدین قشم، 54 مینی بوس، 68 وانت، 23 کامیون ده چرخ، 83 تریلی، 127 کامیون و خاور در ایام نوروز به خاطر تردد از این اسکله عوارض پرداخت کرده اند که سهم درآمدی سازمان منطقه آزاد قشم از این تردد بالغ بر هشت میلیارد تومان بوده است.
گذشته از آن این رقم تنها به منطقه آزاد قشم اختصاص دارد و مابقی نهادها از جمله تعاونی های دریایی فتح، دهیاری پهل، شورای لافت و بخش مرکزی و همچنین شرکت تعاونی گمرک ایران نیز درآمدهای جداگانه ای از محل تردد خودروها دارند که در این گزارش تنها به درآمد سازمان منطقه آزاد قشم از محل عوارض خودروها اشاره شده است.
همچنین با دقت در آمارها می توان دریافت که در تاریخ 28 و 29 اسفند بیشترین میزان ورود خودروها به جزیره قشم به ثبت رسیده و بیشترین حجم خودروها را هم خودروهای سواری به خود اختصاص داده اند. نکته مهم دیگر آنکه بیشترین میزان درآمد سازمان منطقه آزاد قشم در تاریخ اول فروردین بود که تنها در یک روز حدود نزدیک به 900 میلیون تومان برای این سازمان عایدی داشته است و بعد از آن، 29 اسفند بیشترین حجم تردد خودروها از این اسکله بوده است که درآمد 400 میلیونی تومانی را برای این سازمان به ارمغان آورده است.
البته ناگفته نماند که بخشی از این درآمدها صرف خدمات رسانی به مسافران نوروزی شده است که هنوز آماری در این زمینه ارائه نشده است.

** نویسنده: المیرا بابایی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو