بازدید سفیر ایران در افغانستان از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در سفر به استان خراسان جنوبی، از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بازدید کرد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان امروز (سه شنبه) پس از ورود به استان خراسان جنوبی، از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، کارخانه سیمان باقران (اولین پایانه صادراتی سنگ و فرآورده های معدنی) در شهرستان درمیان و بازارچه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه بازدید کرد.

بهرامی در این سفر با حضور در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خراسان جنوبی در پایانه مرزی ماهیرود گفت: از سال اقتصاد مقاومتی به رونق تولید رسیدیم و تحریم ها در مقابل این مسیر خواهند بود پس جایگاه کشورهای همسایه ضروری است.

بهرامی افزود: اقتصاد یکی از مهمترین مسایل کشور است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی باید به این مهم توجه شود.
وی گفت: کشور در شرایط تحریم قرار دارد و این تحریم روز به روز سخت تر می شود اما تکلیف ما در برابر آمریکا به لحاظ اعتقادی و سیاسی کاملا واضح و شفاف است و این مسیر را ادامه خواهیم داد.
سفیر ایران در افغانستان گفت: توجه و ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد تعامل مثبت و سازنده بیش از گذشته متوجه ماست و توقع داریم رابطه معقول بر مبنای منافع متقابل تقویت شود.
بهرامی افزود: تعاملات باید قابل پیش بینی باشد زیرا یکی از مهمترین مشکلات سرمایه گذاران ایران و افغانستان تعطیلی برخی بازارچه ها پس از سرمایه گذاری است.
وی تصریح کرد: امروز به غیر از منافع خود باید به فکر منافع متقابل باشیم زیرا احترام به منافع متقابل اعتماد را به وجود می آورد.
سفیر ایران در افغانستان گفت: صادرات 900 میلیون دلاری کالا از مرز ماهیرود در سال 95 قابل توجه است و برای تحقق رونق تولید باید سهم خودمان را از بازارهای کشورهای مختلف مشخص کنیم.
بهرامی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه تخصصی مشترک کار خوبی است و از تمام ظرفیت خود استفاده خواهیم کرد اما خراسان جنوبی نباید خود را فقط محدود به استان فراه کند بلکه مبادلات باید در تمام کشور افغانستان صورت گیرد.
وی افزود: برای ایجاد کنسولگری ما هیچگونه مشکلی نداریم اما افغانستان باید برای ایجاد کنسولگری در خراسان جنوبی احساس نیاز کند که پیشنهادات لازم ارایه شده است.
سفیر ایران در افغانستان با بیان اینکه تعرفه های ترجیحی در مبادلات قابل توجه است تصریح کرد: ایجاد بانک های مشترک ایران و افغانستان کاملا تخصصی است اما در بحث ورود بانک های کشور افغانستان به مناطق آزاد مشکلی نداریم که احتمال حضور این بانک ها در چابهار وجود دارد.
بهرامی با بیان اینکه تشویق سرمایه گذاران افغانستان برای حضور در خراسان جنوبی کار مثبتی است گفت: ظرفیت سازی و تسهیل سرمایه گذاری از روندهایی است که استان باید دنبال کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: 91 درصد بازار هدف صادراتی استان، کشور افغانستان است که نشان دهنده ظرفیت توسعه تجارت با این کشور است.
داود شهرکی فراهم شدن برگزاری نمایشگاه، حضور رایزنان بازرگانی ایران، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، استقرار کنسولگری افغان و تاسیس بانک مشترک ایران و افغانستان را از مهمترین راهکارهای توسعه تجارت با افغانستان بیان کرد.
شهرکی رفع مشکلات نقل و انتقال پول، برگزاری میزهای مشترک ایران و افغانستان، اعمال تعرفه های ترجیحی و تشویق سرمایه گذاران افغانستان برای سرمایه گذاری در استان را از دیگر راهکارهای توسعه تجارت دانست.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران 25 میلیارد تومان در سال های گذشته در این مرز هزینه کرده که جای توسعه هم دارد و ماهیرود از مجهزترین بازارچه های مرزی ایران است.
جعفر شهامت افزود: به لحاظ ارتباط حمل و نقل صادرات استان و کارکرد منطقه ای ماهیرود نظر داریم جاده 2 طرفه احداث شود و یکی از اهمیت های استراتژیک استان است.
وی اظهار داشت: بحث بندر چابهار با توجه به تحریم مطرح است اما کمتر به ماهیرود توجه می شود که باید در کمیسیون های مختلف اهمیت ماهیرود مورد توجه قرار گیرد.
شهامت گفت: قدمت مبادلات تجاری در این مرز به 300 سال قبل بر می گردد که باید در برنامه ریزی لجستیک پررنگ تر مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در 2 سال گذشته کاهش ترانزیت داشتیم که باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: در بخش مسافری روزانه 130 نفر تردد داریم که رونق نسبی گرفته است و با توجه به تجهیز سالن مسافری امیدواریم پیشرفت چشمگیری را شاهد باشیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، جاده، ایمنی مسیر، نبود کنسولگری، هزینه بالای تردد به خاک کشور افغانستان، درج پایانه مرزی ماهیرود در اسناد مرتبط با بندر چابهار و عدم انطباق اسناد رانندگان و ناوگان های کشور افغانستان با قوانین بین المللی را از مهمترین مشکلات عنوان کرد.
گفتنی است؛ استان خراسان جنوبی با افغانستان و 6 استان کشور همجوار است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو