بورس بین‌الملل؛ مکانیسم جدید فعالیت‌ های مالی و پولی در مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در مناطق آزاد وجود دارد پیش‌بینی ما این است که در سال 98 میزان حضور گردشگر و سرمایه در این ‏مناطق افزایش چشمگیر پیدا کند.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب افزود: طی 5 سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه چیزی حدود 130 هزار میلیارد تومان بود که بخشی از این سرمایه توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذار داخلی انجام و چیزی حدود 460 هزار نفر اشتغال در مناطق آزاد و ویژه ایجاد کرد.
وی گفت: میزان صادرات از مناطق آزاد و ویژه باهم چیزی حدود بیش از 110 میلیارد دلار و تقریباً معادل 38 میلیارد  دلار هم واردات بوده است. این مازاد تجاری به نحو بارزی در فعالیت مناطق آزاد مثبت بود و ظرفیت خوبی در این مناطق به وجود آورد.
مشاور رییس جمهور با اشاره به این مطلب که در بخش فعالیت‌ها علاوه بر صنعت، کشاورزی و خدمات، بحث توریست نیز مهم است، افزود: جذب توریست در مناطق آزاد به‌خوبی صورت می‌پذیرد و شرایط در حال حاضر خوب است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در مناطق آزاد وجود دارد پیش‌بینی ما این است که در سال 98  میزان حضور گردشگر در مناطق آزاد ازجمله گردشگر داخلی افزایش چشمگیر پیدا کند. 
مرتضی بانک به وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور اشاره‌کرده و گفت: به‌هرحال شرایط موجود کشور و شرایط سخت اقتصادی که توسط کشورهای دیگر از جمله آمریکا علیه ایران ایجادشده ما را وا می‌دارد که تسهیلاتی را برای فعالان اقتصادی‌مان فراهم کنیم تا بتوانند با شرایط موجود کشور از این شرایط سختی که وجود دارد خارج شوند.
وی گفت: از سال گذشته، مناطق آزاد تسهیلات بهتری را با محوریت تولید، صادرات و گردشگری ایجاد کردند تا سرمایه‌گذاران با اعتماد جدی‌تر و اطمینان بیشتر نسبت به حضور در مناطق آزاد و استفاده از تسهیلات ایجادشده ازجمله معافیت گمرکی، تردد سهل و آسان و ارائه مجوزهای لازم و خدمات دیگر اقدامات مناسبی را برای عبور از این شرایط سخت انجام دهند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در مورد حضور بورس در مناطق آزاد افزود: بورس بین‌الملل مکانیسم جدیدی برای فعالیت‌های مالی و پولی در چارچوب بازار سرمایه خواهد بود. آیین‌نامه این بورس توسط دولت تصویب و مقررات بعدی آن توسط شورای عالی بورس به تصویب خواهد رسید.
مرتضی بانک ادامه داد: این بازار، بورس پنجمی است که در کشور فعال خواهد شد. سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی در این بازار جذب می‌شود و مکانیزه آن بین‌المللی و زبان آن نیز بین‌المللی است.
وی با اشاره به این مطلب که برای سهولت سرمایه‌گذاری و خرید سهام توسط ایرانی‌ها  و خارجی‌ها در این بورس امکاناتی خاص دیده‌شده است، افزود: اینکه ما برای ایجاد پروژه‌هایمان به سرمایه‌گذاری نیاز داریم بنابراین ما پروژه را آماده می‌کنیم و برای جذب سرمایه در این بورس بین‌المللی عرضه خواهیم کرد.
مشاور رییس جمهور گفت: متقاضیان می‌توانند وارد بورس شوند و سهم بخرند یا بازار سهامی که ارائه می‌دهیم برحسب مورد آن‌ها را خریداری کنند.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تأکید کرد: وجود بازار پنجم به سرمایه‌گذاری کمک می‌کند یعنی مثلاً الآن می‌خواهم واحد صنعتی را ایجاد کنم. بخشی از سرمایه را آوردیم، زیرساخت‌هایش که وجود داشته، زمین هم گرفته‌شده است. برای ماشین‌آلات و طراحی و بقیه موضوعات آن به سرمایه احتیاج دارد. بعد از پذیرش در بورس، سهامش را عرضه می‌کند. بعد به کمک خرید سهامداران آن صنعت را می‌تواند به سرانجام برساند و توسعه دهد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو