توسعه شاهراه اقیانوسی ایران در گفت و گو با مدیر عامل منطقه آزاد چابهار؛

چابهار؛ قطب مهم اقتصادی کشور و منطقه

منطقه آزاد چابهار به عنوان تنها شاهراه اقیانوسی ایران، نقطه‌ای استراتژیک و امن برای پیوند آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد شناخته می‌شود. بر اساس سیاست‌گذاری‌های دولت، شناخت از این منطقه باید گستره‌ای جهانی پیدا کند تا در ذهن نخبگان اقتصادی، سرمایه گذاران، توسعه دهندگان و کارآفرینان ظرفیت‌های بالقوه این منطقه معرفی و از تمام ظرفیت‌های این منطقه استفاده شود. در این حوزه، تقویت مناسبات بین المللی دلیلی خواهد شد تا صاحبان سرمایه و ایده برای توسعه چابهار پیشقدم شوند.
حال آنکه این منطقه تا چه میزان در تحقق این سیاست‌گذاری موفق بوده و توانسته چهار هدف اصلی این سازمان را که در اساسنامه آن ترسیم شده است دست یابد، نکته ایست که باید از مدیرعامل این منطقه جویا شویم. در آستانه بیست و ششمین سالگرد تأسیس تشکیل منطقه آزاد در چابهار و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عبدالرحیم کردی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار گفت و گویی داشته‌ایم تا در خصوص 4 محور برنامه‌ای این منطقه که شامل انجام امور زیربنایی، عمرانی و آبادانی از یک سو و رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی از سوی دیگر است اطلاعاتی بیابیم. ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای و تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی از جمله محورهای این مصاحبه بوده است. مشروح این گفت و گو را می‌خوانید:

* منطقه آزاد چابهار قبل از انقلاب چه وضعیتی داشت و چه تحولاتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درآن رخ داد؟

چابهار یک «بورد استراتژیک» است که وقتی نام آن برده می‌شود، تبلوری از استراتژیک بودن آن در ذهن ترسیم می‌شود؛ این موضوع، خود یک نعمت و در عین حال یک فرصت بی نظیر برای کشور و حتی منطقه است.
بر همین اساس بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، چابهار به عنوان یک قطب مهم اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و متحول شد. این را هم اضافه کنم که چابهار قبل از انقلاب یک جایگاه نظامی داشت و صرفاً محل استقرار نیروهای نظامی و پایگاه‌های هوایی و دریایی بود. اما همان‌طور که عرض کردم با پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت و ذات و جوهره مردمی انقلاب این رویکرد تغییر و به نگاهی انسانی، اجتماعی و البته اقتصادی تغییر یافت و به دنبال آن برنامه‌ریزی در همین راستا آغاز شد.
اما به دلایلی که ناشی ازجنگ تحمیلی و فشارهای بیرونی بوده آهنگ توسعه چابهار آن‌طور که باید و شاید رشد نکرد. با پایان جنگ تحمیلی به لحاظ آسیب‌هایی که به زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی کشور وارد شده بود طبیعتاً انرژی و توان زیادی از کشور صرف بازسازی شد و برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف منطقه معطل ماند و این در حالی بود که هم چنان فشارهای دشمنان بر کشور وجود داشت اما با با وجود همه این فشارها و تحریم‌ها اقدامات در راستای توسعه این منطقه آزاد و استراتژیک انجام گرفت و دستاوردهای مهمی را به وجود آورد که امروز می‌بینیم که منطقه چابهار توانسته تحولات و توسعه گسترده‌ای را پشت سر گذاشته و به عنوان یک نقطه استراتژی، در زمینه‌های مختلف اقتصادی سیاسی ـ فرهنگی و گردشگری رشد فزاینده‌ای داشته است.
تغییر رویکردی که بعداز انقلاب در حوزه پروژه‌های زیرساختی و نگاه اقتصادی آمیخته با مردم سالاری رخ داده اتفاقات بسیار خوبی بود؛ هر چند که این تحولات گاهی با کندی پیش رفته و لیکن دستاوردهای بسیار مهمی را به همراه داشته است.
توجه به زیر ساخت‌ها و رشد و توسعه منطقه در طول چهل سال گذشته با همه فشارهای خارجی و کاستی‌های، بندر چابهار را به یک شریان مهم اقتصادی در کشور و منطقه تبدیل کرده و امروز حتی رشد اقتصادی خیلی از کشورهای منطقه وابسته به بندر چابهار است؛ آنها برای تداوم رشدشان نیاز ارتباطات با آب‌های آزاد دارند و محاسبات آن‌ها نشان می‌دهد که راهی جز چابهار وجود ندارد.
کشور افغانستان که سال‌ها دچار جنگ و گرفتاری و مشکلات داخلی بوده و امروز به ثبات نزدیک شده است و در حال بازسازی و رشد است، چابهار به عنوان یک اکسیژن برای حیات آن محسوب می‌شود این امر باعث می‌شود که کار ما هم بیشتر شد از این جهت برنامه ریزی‌های منسجمی را در دستور کار خود ر قرار دادیم که باعث شده چابهار در آغاز به کاردولت آقای روحانی وارد یک نقطه عطف تاریخی شود و آقای رئیس جمهور چه در دوره اول و چه در دولت دوازدهم هر زمان در حوزه بین المللی صحبت کردند به منطقه چابهار یک نگاه ویژه‌ای داشتند.
رئیس جمهور نسبت به جایگاه و اهمیت استراتژیکی چابهار واقف و لذا این امر را به یک باور در دولت تبدیل کرده‌اند و بر همین اساس است که دوران دولت یازدهم و دوازدهم را بایستی نقطه عطفی در تحول بندر چابهار دانست. بندری سنتی که ظرفیت تجاری آن هیچگاه به یک میلیون تن نمی‌رسید و در حال حاضر به بیش از 5/8 تن ارتقاء یافته و هم چنان در حال توسعه و پیشرفت است و قطعاً آینده درخشانی را در پیش خواهد داشت.

*فرایند شکل گیری، رشد و توسعه در این منطقه به چه شکل بوده است؟

شکل گیری منطقه آزاد چابهار بر اساس سندی بود که به عنوان سند توسعه منطقه‌ای در دهه هفتاد شکل گرفت، بنا به تعریفی که انجام شد مناطق آزاد معمولاً یک پتانسیل و ظرفیت‌هایی دارند که بر اساس آن بایستی سیاست‌های تعریف شده را تقویت کنند. این امر منشأ شکل گیری منطق آزاد در تمام دنیاست و یکسری مشوق‌های خاص ایجاد می‌کنند که مردم یعنی صاحبان کالا در آنجا مستقر شوند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که متاسفانه در ابتدا ما به این امر کمتر توجه کردیم. مثلاً منطقه آزاد چابهار در کنار بندر ولی به صورت جدا شکل گرفت و این نقیصه بسیار بسیار جدی محسوب می‌شود و تلاش‌های زیادی هم شده که بندر مناطق آزاد به لحاظ قوانین و مقررات یکسان باشد. در دولت آقای دکتر روحانی این موضوع به عنوان یک آسیب جدی در دبیرخانه شورایعالی و در مناطق آزاد چابهار مورد توجه قرار گرفت و خوشبختانه توانسته‌ایم این موضوع را حل کنیم. تا قبل از دولت آقای روحانی خیلی شاخص‌های مناسبی برای دفاع از عملکرد مناطق آزاد نداشتیم. اما یک کار خیلی بزرگی که اتفاق افتاد این بود که مناطق آزاد با یک آسیب شناسی و با یک نقد از درون دو اصل مهم؛ یکی مأموریت محوری و دوم شفافیت و نظارت پذیری.
این دو بند را در دستور کار قرار دادند و این حاصل برنامه و سیاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم است و قطعاً در تاریخ ماندگار خواهد بود. اگر امروز شاهد یکسری توافقات در مناطق آزاد هستیم متأثر از همین دو برنامه است. دو اقدام اساسی و مهم که باعث شد امروز برنامه ریزی دقیق بودجه‌ای داشته باشیم . هم اکنون در چهارچوب برنامه‌های نظارتی اقدامات را انجام می‌دهیم، و کارها بر اساس ارزیابی و کنترل‌های مستمر توسط دستگاه‌های نظارتی انجام می‌گیرد. در کنار آن ما به عنوان مناطق آزاد وارد یکسری اقدامات اجرایی در راستای مأموریت مبتنی بر مزیت‌های آن منطقه شدیم که یه صورت نمونه، الحاق بندر به منطقه در مجلس پیگیری و هم مراحل پایانی تصویب را طی می‌کند.

* شاخص‌های مهم که باعث تمایز چابهار با سایر مناطق آزاد کشور و منطقه‌ای می‌شود کدامند؟

دو سند مهم توسعه منطقه‌ای در شرق کشور داریم. نخست توسعه سواحل مکران و دوم توسعه محور شرق، که چابهار تقاطع این دو سند است.چابهار تنها بندر اقیانوس کشور و کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیایی میانه و افغانستان به آب‌های آزاد به شمار می‌رود. علاوه بر این آن چه چابهار را به منطقه‌ای حساس و خاص تبدیل کرده است، توجیه اقتصادی و نقشی است که چابهار می‌تواند در زمینه ترانزیت منطقه و جهان ایفا کند.
در این ارتباط آسیای میانه و افغانستان فقط با جنوب آفریقا و شرق آسیا سالانه حدود 14 میلیون تن و 150 میلیارد دلار مبادلات تجاری دارند، که چابهار نزدیکترین مسیر برای اتصال این نقطه است و هیچ مسیر قابل رقابتی برای این تبادل کالا وجود ندارد. دسترسی به بازار، شاخص دیگری است که چابهار را از دیگر رقبای منطقه‌ای خود متمایز کرده است. خوشبختانه دولت محترم و بالاخص ریاست جمهوری به این امر کاملاً واقف بودند و بر همین اساس هم نگاه ویژه‌ای به آن دارند.

* موافقت نامه‌ای که سال گذشته با عنوان چابهار به امضا رسید چه دستاوردهایی برای کشور و منطقه داشته است؟

ظرفیت‌های ترانزیتی و دیپلماتیک این منطقه استراتژیک توجهات بین المللی را جلب کرده است.همین امر باعث شد تا در سفر سال گذشته ریاست جمهوری به هندوستان، این منطقه یکی از محورهای گفت و گو ریاست جمهوری ایران و هندوستان شود. بر اساس آخرین آماری که سازمان ملل منتشر کرد، چابهار از بین شاهراه شمال-جنوب بهترین مزیت ترانزیتی جهان را در منطقه دارا است و این در حالی است که با توجه به افزایش ارتباطات مجازی، بین المللی و افزایش وزن کشتی‌ها عملاً کانال سوئز از قابلیت‌های کمتری برخوردار است. به گواه تحلیل‌گران، شرایط اقتصادی جهان برای استفاده از قابلیت چابهار به عنوان یک مگاپورت تغییر کرده است. بسیاری از ناظران خاورمیانه، در سطح ملی و بین المللی معتقدند در آرایش جدید اقتصادی و سیاسی، منطقه چابهار را می‌تواند تغییر نقش آخرین باشد و همه این‌ها دلایلی بود برای این که بندر چابهار کانون گفت و گوهای دیپلماسی اقتصادی و سیاسی قرار بگیرد. بر همین اساس نخستین سند بین المللی با محوریت این بندر به امضای رئیس جمهور ایران، افغانستان و هندوستان رسید. این سند بین المللی که به موافقت نامه چابهار مشهور است توانست توفیقات بزرگی را برای کشور رقم بزند که قطعاً دستاوردهای آن در آینده بیشتر نمایان خواهد شد.

*چندی پیش هم شایعاتی در خصوص اجاره و واگذاری منطقه چابهار به هندوستان مطرح شد! آیا چنین موضوعی مطرح بوده است؟

در این حوزه، یکی از شایعات بی اساسی که در فضای مجازی مطرح شد، همین موضوع بود که به نظر دسیسه‌ دشمنان یا جهالت برخی افراد مغرض و بی اطلاع می‌تواند باشد. تأسف بار تر این که برخی دوستان هم با بهره گیری سیاسی در این راستا بر آن صحه گذاشتند که کاملاً کذب و بی اساس بود. توافق نامه‌ای که در خصوص اسکله شهید بهشتی در چابهار انجام پذیرفت، یک قرارداد و توافق نامه‌ بر اساس منافع ملی کشور است.
اعتقاد من این است به پایه گذار این توافق بایستی نشان لیاقت داد؛ چرا که در راستای اهداف دولت و منافع ملی کشور و نظام صورت گرفته است. چنین قراردادهایی امروزه در تمام دنیا متداول است و این امر برای ما یک فرصت طلایی بود و قطب جدیدی در مبادلات اقتصادی را برای ما رقم زد و قطعاً در آینده از منافع این توافق نامه خیلی خواهیم شنید. این قرارداد تاریخی از آن دست قراردادهایی است که می‌تواند رقابت منطقه‌ای را افزایش دهد، چرا که وقتی یک شرکت بین المللی می‌خواهد فعالیت کند بایستی به دلیل اینکه برای عبور از این بندر ناچار به بازاریابی برای ما است و از آن جا هم که مدل بازاریابی بین المللی است و از طرفی مأموریت چابهار ماموریتی بندری نیست و مانند بندر عباس صرفاً برای تأمین کالاهای داخلی ایجاد نشده است. برای آسیای میانه و افغانستان رقم خواهد خوردو یک گذرگاه تاریخی و بین المللی خواهد بود. در واقع مأموریت چابهار در حوزه حمل و نقل یک مأموریت ترانزیت است و برای این مأموریت ترانزیتی ما یک شرکت و یک مجری بین المللی نیاز داریم که مأموریت را درست انجام دهد و عین حال و بسیار هوشمندانه و دقیق این اقدام را انجام دهد که این امر با این توافق نامه تحقق خواهد یافت و به نظرم در سال‌های آینده ما نتیجه‌اش را خواهیم دید که چه برکاتی را برای اقتصاد کشور رقم خواهد زد.

* افتتاح بندر شهید بهشتی و اقدامات توسعه‌ای انجام شده در این بندر چه وضعیتی دارد و چه تحولاتی را در این ایام به خود دیده است؟

افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی در چابهار طی سال گذشته انجام شد. اقدامات توسعه‌ای صورت گرفته در بندر، منطقه آزاد چابهار و سواحل مکران در همه دنیا مورد توجه قرار گرفت و گزارشات و تحلیل‌های بی شماری درباره آن منتشر شد زیرا جهان به مسیری قابل اطمینان، ارزان و امن برای دستیابی به آسیای میانه امیدوار شد؛ چابهار، نقطه طلایی این مسیر است و از همین رو همه دنیا به این موضوع حساسیت نشان دادند. چین، هند، پاکستان و افغانستان به جایگاه بندر چابهار اذعان دارند. اهمیت سوق الجیشی این بندر می‌تواند می‌تواند موقعیت سیستان و بلوچستان، را دگرگون کند و وابستگی به بنادر کشورهای عربی را خاتمه دهد. آذر ماه سال گذشته هنگامی ریاست محترم جمهوری برای افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد، این موضوع به خبر اول برخی رسانه‌های هند و پاکستان تبدیل شد. در مراسم افتتاحیه 60دیپلمات و مقامات کشورهای منطقه از 19 کشور شرکت کردند.
وزارت امور خارجه هند، روز بعد با صدور بیانیه‌ای افتتاح فاز اول بندر چابهار را «یک فرصت طلایی برای تجارت هند، ایران و افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی» توصیف کرد. هند برای تجهیز این بندر 85 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده گرفته است. در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و نقل بیش از یک میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می‌کند. نخستین محموله 15 هزار تنی گندم هند اخیراً از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد. با افتتاح بندر چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری فعلی از دو و نیم میلیون تن به هشت میلیون تن در سال ارتقاء یافت.

* قطب سوم پتروشیمی کشور یکی از عناوین تازه برای چابهار بوده است. از این فرصت‌ بالقوه چه بهره‌ای برده‌اید و روند توسعه ای چگونه است؟

عملیات اجرایی ساخت شهرک پتروشیمی مکران درمحدوده منطقه آزاد چابهار با سرعت ادامه دارد. این شهرک در زمینی به وسعت بیش از 1200 هکتار درحال احداث است و طبق هدف‌گذاری، پس از تکمیل و راه اندازی به تولید اوره آمونیاک، متانول آمونیاک، اوناع الفین، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین می‌پردازد.
تبدیل چابهار به قطب سوم پتروشیمی، پس از مطالعات گسترده در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصویب شد. بر اساس هدف گذاری‌های صورت گرفته قطب سوم پتروشیمی صادرات محور خواهد بود؛ به گونه‌ای که پیش بینی شده نزدیک به 90 درصد محصولات آن صادر شود. در حال حاضر که عمده بازارهای هدف پتروشیمی کشورهای چین و هند هستند، فاصله چابهار به نسبت عسلویه و ماهشهر تا این کشورها، حدود 1000 کیلومتر کوتاه‌تر است و این موضوع سهم قابل توجهی در هزینه‌های حمل و نقل را به خود اختصاص داده می‌دهد.
برخورداری از مخازن اختصاصی در زمینی به وسعت 20 هکتار در بندر شهید بهشتی به منظور صادرات محصولات و اتصال به راه آهن سراسری تا سال آینده از دیگر مزیت‌های این منطقه نسبت به دو قطب دیگر پتروشیمی بوده است. بر خلاف ماهشهر و عسلویه، هاب سوم پتروشیمی این بارتوسط بخش خصوصی ساخته خواهد شدو این امر می‌تواند به شکوفایی بخش خصوصی منجر شود.
شهرک پتروشیمی مکران در زمینی به وسعت بیش از هزار و 200 هکتار در حال اجراست و 15 میلیارد دلار در یک دوره 10 ساله بریا تکمیل و بهره برداری تمامی واحدهای پتروشیمی در این منطقه سرمایه گذاری خواهد شد. صنایع بالا دستی و پایین دستی پتروشیمی در 3 فاز و با استفاده از تجربیات گذشته و دانش آموز در منطقه مستقر شوند.
شهرک پتروشیمی مکران پس از تکمیل دارای مجتمع تولید متانول، مجتمع آمونیاک، مجتمع اوره امونیاک، مجتمع اتیلن، مجتمع تولید آروماتیک و واحد متانول توپروپیلن با زیر مجموعه پلی اتیلن سبک، سنگین و خطی و انواع گلایکول ها خواهد شد.
همچنین معافیت‌های همچون معافیت 20 تا 25 درصدی نرخ خوراک به دلیل قرار گیری در منطقه ازاد و منطقه محروم، فعالیت 20 ساله مالیاتی به دلیل قرارگیری در منطقه آزاد و در تازه‌ترین معافیت نیز معافیت 30 درصدی نرخ خوراک مجتمع GTPP امتیاز ویژه چابهار نسبت به مناطق عسلویه و ماهشهر تلقی می‌شود.

* چه اقدامات و برنامه ریزی‌هایی در زمینه حمل و نقل منطقه ایی انجام گرفته است؟

در زمینه حمل ونقل ریلی برنامه ریزی انجام گرفته و اتصال راه آهن چابهار به خط سراسری با قدرت دنبال می‌شود . خوشبختانه حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان خدمت این دولت به بهره برداری خواهد رسید. در خصوص مرز هوایی هم متاسفانه با این که پیش از 25 سال از ورود ما به منطقه آزاد می‌گذرد، مرز هوایی نداشتیم و این درحالی بود که از داشتن مرزهای آبی وخشکی هم محروم بودیم. این خود اصل منطقه آزاد را زیر سؤال می‌برد؟ لیکن با حمایت‌های دولت و بهره گیری‌های انجام گرفته در حال حاضر مشکل مرز هوایی را حل کردیم و اخذ مجوز فرودگاه بین المللی در حال انجام است. البته در خصوص قوانین و مقررات وجود دارد که با نگاه مثبت دولت در حال پی گیری است و امیدورایم اثر بخش باشد و بتوانیم این امر مهم را هم محقق کنیم.

*اقدامات منطقه در تولید، اشتغال زایی، رفع محرومیت بهداشت و هم چنین دستاوردهای فرهنگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از مسئولیت‌های مهم که به نظر من در رفع محرومیت زدایی وتوسعه منطقه کمک می‌کند تمرکز بر روی تولیدات است. این امر در سیاست اصل ما در منطقه است. در واقع یکی از راهبردهای ما این است که از تجارت به تولید تغییر مسیر دهیم. خوشبختانه بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی که در حوزه سرمایه گذاری جمع آوری شده این مسیر اقتصادی را برای ما هموار کرده است. قطعاً ًوقتی واحدهای تولیدی افزایش پیدا کند اشتغال را به به دنبال خواهدداشت. ضمن اینکه درحوزه تولید هم تلاش ما بر این است که صنایعی را هدف گذاری کنیم که با ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی منطقه همخوانی داشته باشد و نیروی کار محلی درآن جا مشغول به کار شود بر همین اساس طیفی از صنایع را هدف گذاری کرده‌ایم.
فناوری محصولات کشاورزی کشورهای همسایه‌ها مثل برنج، برای بیش از 1500 نفر و اشتغال زایی ایجاد کرده است و یک ارزش افزوده خوبی را برای ما ایجاد می‌کند. در بحث شکر هم همین طور بیش از دو هزار نفر در منطقه در خصوص فن آوری این صنعت مشغول به کار هستند. تولید کیسه‌های برنج توسط زنان منطقه خود رونق اقتصادی خانوارها را به عهده داشته است. با تهیه یک چرخ خیاطی یک خانم سرپرست خانوار می‌تواند ماهیانه بین 700 تا یک میلیون و دویست هزار تومان درآمد داشته باشد و این از دستاوردهای است که ما در بخش اقتصاد کوچک دنبال می‌کنیم.
ایجاداشتغال زایی و رونق اقتصادی حتی در امنیت منطقه نیز تاثیرگذار است چرا که رونق اقتصادی هزنیه های آموزشی خانوارها را پوشش می‌دهد در رشد فرهنگی مسیر ارتقا در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌کند.
اقدامات انجام گرفته به نحوی بوده است که ارزش تولیدات منطقه را در سال 92 حدود که 50 میلیون تومان بوده در پایان سال 1396 به 1056 میلیارد تومان رسانده است در سال 1397 فارق از نوسانات اخیر پیش بینی ما تحقق اهدافی است که برای آن پیش بینی کرده‌ام.
در بحث آموزش ایجاد دانشگاه بین المللی چابهار و دانشکده علمی و کاربردی، ایجاد هنرستان جهت مهارت آموزشی را و آموزش بیش از هزار نفر از علاقه مندان در رشته‌های مختلف در این هنرستان از جمله اقدامات قوی بوده که انجام گرفته است. و بر اساس نیازمندی‌های منطقه ساخت یک دبیرستان شبانه روزی را شروع کردیم که 30 دانش آموز از شهرهای اطراف و روستاها دراین مکان مشغول تحصیل شدند که از این تعداد 24 نفر در کنکور سراسری در رشته‌های مختلف قبول شدند و با جدیت در حال ارتقا کمی و کیفی این دبیرستان هستیم
در بخش ورزشی طراحی دهکده ورزشی را در دستور کار داریم. حمایت از تیم ملی کریکت که تمامی ورزشکاران آن به جزء یک نفر بومی منطقه هستند از اقداماتی است که انجام گرفته و هم در بخش فرهنگی توجه به فرهنک سوزن دوزی به طور خاص مورد توجه قرار گرفت و مدتی پیش که جشنواره مد و لباس در بخش بین المللی که در چابهار انجام گرفت نشان مهتاب را طراحی کردیم و این نشان ملی به برنگان اهدا کردیم.
نشان مهتاب بر گرفته از بانوی هنرمند چابهاری سرکارخانم مهتاب نوروزی استوره سوزن دوزی است که چند سال قبل به رحمت خدا رفت و ما برای زنده نگه داشتن سنت سوزن دوزی و این بانوی هنرمند این نشان را طراحی کردیم و جزء برندهای خود قرار دادیم.
و اما در زمینه بهداشت و درمان بایستی عرض کنم که این منطقه واقعاً از مناطق محروم و در این زمیته محسوب می‌شد که با اقدامات و برنامه ریزی‌های انجام گرفته، در حال حاضر از وضعیت قابل قبولی برخوردار شده است. چند ماه پیش کلنگ احداث بیمارستان کاملاً مجهز با همه امکانات درمانی به زمین زده شد که امیدوارم در یک زمانبندی 36 ماهه این بیمارستان مورد بهره برداری قرار گیرد و در خدمت شهروندان و اهالی صمیمی و دوست داشتنی قرار گیرد.

*در بحث گردشگری و بهبود وضعیت توریست در منطقه چه اقداماتی انجام گرفته و یا در حال اجرا است؟

در بحث گردشگری دو موضوع از اهمیت بالایی خوردار است یکی هزینه سفر، و دیگری هزینه‌های اقامت ما برای هر دو این ساله برنامه ریزی کرده‌ایم. در زمینه هزینه سفر، ضمن ایجاد فضای جدید در هواپیمایی کشور و با رویکرد افزایش تعداد پروازها در صدد تأسیس یک ایر لاین با همکاری بخش خصوصی هستیم که امیدواریم بزودی عملیاتی شود. در زمینه‌ی اقامت هم بایستس عرض کنم قبل از انقلاب در چابهار تنها یک مهمانپذیر داشتیم و عملًا منطقه قابلیت پذیرایی از مهمان‌ها را نداشت و البته مسافری هم به این منطقه نمی‌آمد. در حال حاضر ما بیش از 3 هتل خوب د رحال بهره برداری داریم و یک هتل هم به زودی افتتاح خواهد شد. ضمن اینکه پنج هتل 5 ستاره و دو هتل 4 ستاره هم در حال ساخت داریم که امیدواریم طی دو سال آینده بتواند میزبان مسافران عزیز و توریست‌های خارجی باشد ما اولین هتل بوم گردیمان را امسال افتتاح خواهیم کرد که شامل 36 واحد با امکاناتی مناسب و در عین حال براساس ساحتارهای بومی است. این را هم بایستی اضافه کنم تا زمانی که هزینه‌ها بالا است و تا زمانی که امکانات خوبی در چابهار نداشته باشم، نمی‌توانیم بر شاخص‌هایی مبنای که برای گردشکری جذاب است متمرکز شویم. امیدوارم با برنامه ریزی‌هایی که داریم بتوانیم مشکلات گردشگری را به حداقل رسانده و منطقه را به قطب گرشگری تبدیل کنیم.

* یکی از امکانات خوب منطقه آزاد چابهارتوجه به مسئولیت اجتماعی است بفرمایید در این خصوص چه گام‌های مهمی برداشته است؟

مسئولیت اجتماعی امروزه در شرکت‌ها و سازمان‌ها مسئله و مقوله با اهمیتی است به گونه‌ای که در گزارش‌ها سالیانه سازمان‌ها، اولین بخش قبل از ارائه عملکرد و صورت‌های مالی و سود و زیان اقتصادی به اقدامات مربوط به حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی می‌پردازند، که نشان از اولویت دادن به آن در سازمان‌ها در سال‌های اخیر است. در روند توسعه و صنعتی شدن کشور، هیچ جایی ارتباط خوبی بین اقدامات و توسعه و اجتماع محلی دیده نمی‌شود. دلیل آن هم عدم برقراری توازن بین توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی است. مطالعات زیادی در مورد ضرورت انجام پیوند بین اقدامات توسعه‌ای ومردم محلی صورت گرفته که نشان از اثرات توجه به مسائل جامع محلی است. مسائلی شامل ایجاد اشتغال برای افراد بومی، ایجاد امنیت، افزایش کیفیت زندگی، توجه به شاخص‌های زیستی، آموزشی، بهداشتی، و …. است.
بر همین اساس منطقه آزاد چابهار، به عنوان اولین سازمان در منطقه، اقدام به فعالیت درحوزه مسئولیت اجتماعی پرداخته است. مسئولیت اجتماعی در دو سطح می‌تواند صورت گیرد، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که زیر نظر منطقه آزاد فعالیت می‌کنند و دیگری مسئولیت اجتماعی خود سازمان منطقه آزاد در قبال کارکنان و مشتریان است تا بتوانند به مسئولیت اجتماعی خود در حوزه سازمان، مشتریان، محیط زیست و جامع محلی عمل کند. خود سازمان باید پیش قدم انجام مسئولیت اجتماعی باشد که زیر مجموعه‌های آن به تبعیت از سازمان خود بتوان مسئولیت اجتماعی را در حوزه‌های مربوط به انجام برسانند.
مطالعه‌هایی که موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با تیم حرفه ایی برای سازمان منطقه آزاد در حزوه مسئولیت اجتماعی، شرکتی انجام داده در نهایت به فهرستی از اقدامات مشخص درهمه حوزه‌های مورد توجه مسئولیت اجتماعی اعم از جامعه محلی، ساختار سازمان، مشتریان و محیط زیست منجر شده تا سنجه‌ای برای اندازه گیری نیازها وضعیت موجود و اقدامات لازم برای رسیدن به وضعیت مطلوب وجود داشته باشد. خروجی نهایی سندی مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار است شامل مجموعه از اقدامات و فعالیت‌هایی است که به ارتقا اهداف مد نظر در جامعه محلی و پیوند توسعه اقتصادی با توسعه اجتماعی منجر خواهد شد. این سند ضمانت اجرایی داشته و گزارش فعالیت‌های آن درپایان هر سال به صورت گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار در دست همگان خواهد بود. و به زودی و طی مراسمی از آن رونمایی خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو