منطقه آزاد ماکو، در مسیر برندسازی

منطقه آزاد ماکو در شمال غرب کشور و مساحتی بالغ بر 500 هزار هکتار، به عنوان جوانترین و هفتمین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کشور، با برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب فرصت‌های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار داده است. برای درک بهتر روند پیشرفت و توسعه منطقه به سراغ مدیرعامل این منطقه رفته ایم تا از کم و کیف وضعیت توسعه ای این منطقه بیشتر بدانیم. در همین خصوص برنامه‌ توسعه‌ ماکو با غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص برنامه ریزی‌های منطقه ای گفت وگویی داشته ایم که خلاصه‌ آن، از نظر می‌گذرد:

برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای برای توسعه ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای این منطقه،با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا منطقه آزاد ماکو براساس برنامه‌ریزی‌های «منطقه‌ای» و ظرفیت‌ها و استعدادها آن توسعه یابد گفت:‌ یکی از مهمترین یرنامه هایی که در دوره مدیریت جدید انجام می شود تدوین برنامه راهبردی منطقه آزاد ماکو برای سال‌های97، 98، 99 و 1400 است.
غلامرضا سلیمانی افزود:‌ برنامه راهبردی تهیه شده که اسناد بالادست آن شاخص و برنامه هایی است که توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان اهداف راهبردی تعیین شده ولی براساس برنامه‌ریزی‌های«منطقه‌ای» و با لحاظ کردن ظرفیت‌ها و استعدادها آن تدوین شده است.
سلیمانی، کمک به تامین رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20ساله کشور را یکی از اهداف راهبردی توسعه منطقه برشمرد و گفت:‌ کمک به تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی کشور با اقتصادهای منطقه ای و بین المللی به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه همچنین کمک به توسعه و تسریع عمران و آبادانی منطقه ای و توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامع محلی از دیگر اهداف راهبردی تعیین شده است.

3شاخص توسعه منطقه آزاد ماکو

وی با اشاره به شاخص‌های توسعه ای گفت: با توجه به جوانی منطقه آزاد ماکو و با توجه به اینکه این منطقه عمر توسعه چندانی ندارد، بنابراین در مرحله معرفی بوده و تلاش شد که از تجربیات مناطق آزاد کشور و جهان در چشم‌انداز آینده آن استفاده شود؛ لذا چشم‌انداز منطقه آزاد ماکو، توسعه پایدار مبتنی بر برنامه‌ریزی منطقه‌ای، توسعه هوشمند و توسعه سبز است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه برای دستیابی به 3 هدف راهبردی که بیان شد، تعداد 18 راهبرد، 41 هدف عملیاتی و 239 برنامه عملیاتی تدوین شده است گفت:‌ مبنای توسعه این منطقه مبتنی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است چون با توجه به شرابط فعلی واردات کاهش یافته است و دولت نیز توانایی سرمایه‌گذاری ندارد.

هدف‌گذاری جذب سرمایه گذاری خارجی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در حوزه سرمایه گذاری هم با اشاره به اینکه با برنامه ریزی های انجام شده برای سال 1400 گفت: جذب سرمایه گذاری داخلی 1880میلیارد ریالی را جزء اهداف خود قرار داده ایم و در این مسیر، دسال 96، 959 میلیارد ریال جذب سرمایه گذاری داخلی داشتیم و هدفگذاری سال97 نیز 961 میلیارد ریال است.
سلیمانی افزود: همچنین سرمایه گذاری خارجی 58 میلیون دلاری را برای سال 1400 هدفگذاری کرده ایم در حالیکه در سال 96 ، 20میلیون دلار بوده و پیش بینی می شود برای سال 97 نیز 22میلیون دلار تحقق یابد.
وی با اشاره به احداث شهرک صنعتی صنایع سبک،‌ احداث شهرک صنایع نیمه سنگین و مشارکت در احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکیه تصریح کرد: علاوه برآن مشارکت در احداث سایت انرژی بر و آماده سازی دهکده لجستیک همچنین بین المللی کردن فرودگاه ماکو، ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری و جذب بانک ها و بیمه های خارجی جهت ایجاد شعبه در منطقه در برنامه های خود داریم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به پیگیری سازمان منطقه آزاد ماکو برای گشایش بورس بین المللی افزود: با راه اندازی بورس بین المللی ماکو علاوه بر گسترش تعاملات جهانی و با محوریت ارز و یورو، سهام پروژه های سرمایه گذاری این مناطق در بازار سرمایه به فروش می رسد.

100 میلیون دلار صادرات مجدد برای سال 1400

سلیمانی با تاکید بر اینکه صادرات مجدد در سال 1400 از منطقه آزاد ماکو، 100میلیون دلار هدفگذاری شده، افزود: این رقم در سال 96، 7میلیون دلار بوده و برای سال97، 10میلیون دلار پیش بینی شده است.
وی درخصوص افزایش صادرات کالای تولیدی در منطقه گفت: هدفگذاری که برای صادرات کالای تولیدی برای 1400 هدفگذاری شده 80میلیون دلار است که این رقم در سال96، 8میلیون دلار بوده برای سال97، 9میلیون دلار پیش بینی شده است.

رشد بازدید گردشگران از منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی گفت: منطقه آزاد ماکو با توجه به جاذبه ها و موقعیت قرارگیری در کشور، این پتانسیل را دارد که به عنوان یکی از قطبهای گردشگری ایران مطرح و شناخته شود تا هم از داخل و هم خارج از کشور بتوانیم جذب توریست در منطقه را داشته باشیم.
سلیمانی با بیان اینکه در سال 96، تعداد 71659 گردشگر داخلی از منطقه آزاد ماکو بازدید داشتند افزود: در سال جاری، جذب 85990 گردشگر داخلی صورت گرفت و برای سال 1400، جذب 156135 گردشگر داخلی هدفگذاری شده است.
وی ادامه داد: در سال 96، 4121 گردشگر خارجی در منطقه حضور پیدا کرده اند ودر سال97، 4533 گردشگر خارجی پیش بینی شده بود و برای سال1400 نیز جذب 7256 گردشگر خارجی هدفگذاری شده است.

توسعه بوم گردی و زیرساخت‌های اقامتی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو آماده سازی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت جذب سرمایه گذاری را از جمله برنامه های توسعه گردشگری برشمرد و گفت:‌ در همین راستا احداث هتل، مجتمع ها و مراکز رفاهی، تفریحی و…را در برنامه ها پیش بینی کردیم به طوری‌که مجوز دو هتل 5ستاره در منطقه صادر و کلنگ‌زنی شده اند.
سلیمانی با اشاره به احداث یک هتل 5ستاره دیگر با الگو برداری از کاروانسراهای قدیمی، به نام کاروانسرای عباسی در منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: این هتل نیز توسط معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کلنگزنی شده است و در سایر حوزه ها نیز به دنبال جذب سرمایه گذار برای احداث هتل می باشیم.
وی ادامه داد:‌ همچنین در همین زمینه همایش ماکوگرام را با هدف شناساندن و توسعه بومگردی در منطقه برگزار کردیم و از فعالان این عرصه دعوت به عمل آمد و در منطقه آزاد ماکو حضور بهم رساندند و در همین همایش سه روستای هدف بومگردی به این فعالین معرفی شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه روستاهای دیگر نیز مورد بررسی و هدف قرار گرفته و به زودی اجرای احداث زیرساختها در این روستاها شروع می شود اظهار داشت: اخیرا هم مجتمع بومگردی باباطاهر که در میان راه بازرگان به ماکو قرار دارد، با حضور معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افتتاح شد که پیگیر طرح توسعه این مجتمع هستیم؛ چراکه ظرفیت مطلوبی را برای توسعه بومگردی منطقه ایجاد می کند.

منطقه آزاد ماکو در مسیر قطب گردشگری

سلیمانی از اقدام سازمان منطقه آزاد ماکو برای ثبت جهانی منظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی منطقه آزاد ماکو خبر داد و افزود: ساماندهی و احیای سایتهای تاریخی ازجمله مرمت کاخ سردار و قلعه قبان،‌ آماده سازی و فراهم نمودن زیرساخت های لازم در راه اندازی اقامتگاه های بومگردی و برندسازی منطقه بعنوان مهمترین برنامه سازمان در ین حوزه در دست اجرا است.
وی همچنین از عقد قرارداد برندسازی منطقه خبر داد و تصریح کرد: به دنبال این هستیم که با برندسازی منطقه، ماکو را به همه هموطنان و گردشگران خارجی معرفی کنیم تا در منطقه حضور پیدا کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه از استقرار دفتر مهاجرت و پلیس اطلاعات و امنیت جهت تسهیل تردد اتباع خارجی در منطقه خبرداد و افزود:‌ با حضور سردار رضاییان کارهای مقدماتی انجام شده و با خریداری تجهیزات این مرکز امید داریم با استقرار در گمرک و فرودگاه، گردشگران خارجی که به منطقه ورود می کنند، دیگر در پاسپورتشان مهر ورود و خروج درج نشود، که این اتفاق مسلما به رشد گردشگری در منطقه کمک شایانی می کند.

اتمام پروژه‌های نیمه تمام تا شهریور سال 98

سلیمانی با اشاره به اینکه در سال گذشته شیب درآمد در پروژه‌های عمرانی ضعیف بوده و پیمانکاران به سبب نوسانات ارزی، کار نکرده و پروژه‌ها متوقف شده بودند افزود: در حالی که امسال با وجود اینکه درآمدها به میزان 30 تا 40 درصد کاهش یافته و مصالح ساختمانی نیز گران شده بود، اما خوشبختانه هیچ پروژه‌ای دچار رکود نشده است.
وی افزود: تمام پروژه های نیمه تمام عمرانی تا شهریور سال 98 به اتمام می رسد.

افزایش تعداد واحدهای تولیدی فناور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به افزایش تعداد واحدهای تولیدی فناور منطقه بعنوان یکی از اهداف و اولویتهای سازمان گفت: درسال 96 هیچ واحد تولیدی فناور در منطقه آزاد ماکو وجود نداشته است و برای سال97، ایجاد 2 واحد تولیدی فناور صورت گرفت و طبق هدفگذاری انجام شده برای سال1400، احداث 20 واحد در منطقه پیش بینی شده است.
سلیمانی ادامه داد:‌ همچنین افزایش تعداد واحدهای نوپای فناور و دانش بنیان در دستور کار قرار دارد که در سال96، یک واحد در منطقه ایجاد شده و برنامه ریزی شده است که در سال97 این تعداد به 2واحد برسد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در 7ماهه امسال 3 واحد نوپای فناور و دانش بنیان احداث شده و در سال1400، 32عدد افزایش می یابد.

شهربازرگان به شهر هوشمند تبدیل می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از تبدیل شهر بازرگان به شهر هوشمند خبرداد و گفت: در این خصوص کارگروه شهر هوشمند را تشکیل داده ایم، همچنین کمیته های ذیل این کارگروه هم مشخص شده است و پس از تصویب در هیات مدیره، عملیات اجرایی آن را به صورت کامل با مشارکت سازمان، ادارات سطح منطقه، واحدهای اصناف و سایر عزیزان که در این حوزه کمک می کنند، شروع خواهیم کرد.
سلیمانی ادامه داد: احداث پارک علم و فناوری ،‌راه اندازی مرکز نوآوری، رشد و شتابدهی هوشمند که راه اندازی این مرکز نیز در دستور کار قرار گرفته و زیرساخت های لازم ازجمله ساختمان و تجهیزات این مرکز اکنون حاضر است و به زودی بحث استارتآپ های روستایی را در این مرکز برگزار می کنیم.
وی حمایت از واحدهای فناور مستقر در مرکز نوآوری، رشد و شتابدهی هوشمند و انتقال فناوری های نوین در زنجیره های مزیتدار منطقه را از جمله برنامه های سازمان منطقه آزاد ماکو برشمرد و گفت: برگزاری رویدادهای استارتآپ روستایی، تدوین بسته های تشویقی برای واحدهای تولیدی جهت راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه و ایجاد ارتباط بین شرکت های دانش بنیان و واحدهای تولیدی منطقه در مرحله اجرا هستند.

ایجاد مدارس کارآفرین و الگویی موفق

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال و تقویت نیروی انسانی منطقه گفت:‌ آموزش دبیران آموزش پرورش در جهت گذار به سمت مدارس کارآفرین توسط اندیشکده توسعه منطقه آزاد ماکو انجام شد در کنار آن آموزش فعالین اجتماعی در جهت گذار به سمت رهبران تحول آفرین و آموزش کارآفرینانه شاغلین روستایی در کنار تخصصی سازی هنرستان های منطقه با همکاری ادارات آموزش و پرورش شهرستان های ماکو، شوط، و پلدشت به مرحله اجرا درآمد.
سلیمانی از ایجاد رشته لجستیک در هنرستان های ماکو خبر داد و افزود: با توجه به نیاز و پتانسیل منطقه و وجود مرز بازرگان پیشنهاد داده ایم که رشته لجستیک در هنرستان ها ایجاد شود و در شهرستان پلدشت با توجه به ظرفیت کشاورزی منطقه هنرستان کشاورزی و در شهرستان شوط نیز هنرستان کشاورزی را پیگیر هستیم که احداث شود.
این مقام مسئول ادامه داد: در کنار این اقدامات ایجاد مدارس بین المللی در منطقه و مشارکت در تجهیز و هوشمندسازی مدارس نیز در حال اجراست.

پیگیری احداث آزاد راه تبریز ـ بازرگان و اتصال به راه آهن

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از مشارکت در احداث آزادراه تبریز ـ بازرگان خبر داد و گفت: همان طور که میدانید آذربایجان غربی از حیث توسعه راه ها مغفول مانده و راههایی که وجود دارد موید این موضوع است، که در همین راستا بحث دو بانده کردن جاده ماکو ـ خوی را تا گیت ورودی را در دست پیگیری داریم و از طریق اعتبارات منطقه به دنبال اجرای آن هستیم که پیشرفت خوبی هم داشته و انشا در سال آینده شاهد بهره بردای کامل از این مسیر خواهیم بود.احداث بزرگراه بازرگان ـ گیت ورودی ـ بهره برداری از جاده کمربندی بازرگان به مجموعه لجستیک که این موضوع تا حدودی پیشرفت داشته است و سازمان پیگیر تکمیل و بهره برداری از این مسیر است.
سلیمانی افزود: در حوزه راه آهن تفاهم نامه میان مناطق آزاد ارس، ماکو و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده است که قرار است راه آهن تا چشمه ثریا پیش روند و به جد پیگیر این موضوع هستیم تا به نتیجه برسد. 

**

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو