بورس بین‌المللی در کیش؛ امسال افتتاح می شود

شاپور محمدی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، گفت: یکی از برنامه‌های سال‌جاری افتتاح بورس بین‌الملل ایران در جزیره کیش است.

به گزارش فرینا به نقل از همشهری، دیروز شاپور محمدی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، گفت: یکی از برنامه‌های سال‌جاری افتتاح بورس بین‌الملل ایران در جزیره کیش است.
او همچنین طرح رتبه‌بندی شرکت‌های بازار سرمایه را از دیگر برنامه‌های سال‌جاری برشمرد و تأکید کرد: طرح رتبه‌بندی شرکت‌ها و نهاد‌های بازار سرمایه امسال اجرا می‌شود ضمن اینکه طرح توسعه تامین مالی مبتنی بر اوراق بهادار نیز امسال اجرا می‌شود و هر دو طرح رتبه‌بندی و تامین مالی از طریق اوراق به‌صورت تلفیقی اجرا خواهند شد. او درباره سایر برنامه‌های سازمان بورس که در سال98 اجرا خواهد شد، گفت: طرح کاهش مالیات نقل و انتقال از نیم‌درصد به یک‌دهم درصد مانند آنچه در سال97 اتفاق افتاد، از دیگر برنامه‌هایی است که به جد در سال98 دنبال خواهیم کرد، ضمن اینکه دستورالعمل جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در حال تدوین است.
رئیس سازمان بورس همچنین از اجرای برنامه مشترک بازار سرمایه با بیمه مرکزی برای انتشار اوراق بهادار اتکایی خبر داد و گفت: بازار سرمایه با طراحی و به‌کارگیری ابزارهایی همچون اوراق بیمه اتکایی همکاری خوبی با صنعت بیمه و بیمه مرکزی آغاز کرده است.
محمدی افزود: امسال طرح فروش استقراضی سهام عملیاتی خواهد شد و برنامه‌هایی را برای ارتقای سطح شفافیت در دستور کار داریم. او ادامه داد: هم‌اکنون بازار سرمایه از نظر شفافیت روند مطلوبی پیدا کرده است چرا‌که شرکت‌ها در سال ملزم به انتشار 12گزارش تولید و فروش هستند و هر سال 4بار هم اطلاعات مربوط به‌صورت‌های مالی خود را منتشر می‌کنند که این سطح از شفافیت در دنیا کم‌نظیر است. به گفته او، در سال‌جاری فرایند پذیرش شرکت‌های جدید در بورس اصلاح می‌شود.
تحولات بورس در سال97
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به اقدامات این سازمان در سال گذشته و ذکر برخی آمارها، گفت: ارزش بورس تهران و فرابورس در سال گذشته افزایش یافت و البته این روند مثبت، مستمر خواهد بود. محمدی افزود: در 5‌سال گذشته اندازه بازار سهام تهران به‌طور متوسط 17.5‌درصد در هر سال و اندازه فرابورس ایران 19.2درصد رشد سالانه را تجربه کرده‌اند. همچنین در یک ماه اخیر بازار سرمایه با 12‌درصد رشد ارزش مواجه بوده که آمار بسیار خوبی است. وی سپس با اشاره به میزان تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های مختلف کشور از طریق بازار سرمایه، تأکید کرد: رشد تامین مالی به حدود 54‌درصد رسیده و تنها در سال‌97 بازار سرمایه توانست 127‌هزار میلیارد تومان تامین مالی کند که این نشان از جایگاه مناسب بازار سرمایه در تامین مالی صنایع دارد. به‌گفته محمدی، شاخص بورس تهران در سال گذشته 86درصد رشد داشته و بورس و فرابورس هم در 5سال منتهی به سال97 به‌ترتیب 30درصد و 34درصد بازدهی داشته‌اند. سخنگوی سازمان بورس‌ کاهش هزینه‌های معاملاتی، کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال و اعمال نرخ صفر برای سود تقسیم‌نشده را ازجمله اقداماتی دانست که در سال97 در بازار سرمایه اجرا و عملیاتی شدند. محمدی ادامه داد: همچنین ما در سال‌97 افزایش سرمایه 63‌هزار میلیارد تومانی داشتیم که این اقدام در مقایسه با عملکرد گذشته که بین 17 هزار میلیارد تومان تا نهایتا 24 هزار میلیارد تومان بود، سیاست بسیار هوشمندانه‌ای بود.
دبیر شورای بورس همچنین با اشاره به اقدام مثبت سازمان بورس در بازنگری سیستم توقف و بازگشایی، گفت: با بازنگری‌های سازمان بورس در این بخش هم‌اکنون تعداد نمادهای متوقف که پیش از آن به حدود 65نماد می‌رسید، به 10 تا 12 نماد رسیده و این نشان می‌دهد که نقدشوندگی بازار افزایش یافته است. به‌گفته او، راه‌اندازی آتی سبد سهام، عضویت به‌صورت عضو عادی در آیسکو، کمک به عرضه نفت خام، انتشار اطلاعات 360شرکت زیر‌مجموعه نهادهای عمومی غیردولتی، کاهش روزهای تسویه معاملاتی از 3روز به 2روز، راه‌اندازی معاملات الگوریتمی و انتشار صورت‌های مالی منطبق با IFRS از دیگر اقداماتی بود که در سال گذشته اجرایی شد.

تگ‌های خبر: جزیره کیش

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.