وضعیت بازار طلا، سکه و ارز در هفته ای که گذشت

بازار طلا و ارز در هفته ای که گذشت با نوساناتی همراه شد، به طوری که این بازارها در روزهایی از هفته روند صعودی و در برخی دیگر از روزها مسیر نزولی را طی کردند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «آیت محمدولی» به بررسی روند بازار طلا و سکه در هفته نخست اردیبهشت ماه پرداخت و افزود: اگر بخواهیم بازار طلا و سکه را از لحاظ نوسان مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت که آخرین روز هفته گذشته نسبت به اواسط هفته با افزایش حدود ١٥ درصدی در قیمت طلا و سکه روبرو بودیم.
وی ادامه داد: از نظر داد و ستد و کسب و کار نسبت به فروردین ماه با درصد جزئی از رونق داد و ستد همراه شدیم که دلیل آن به وجود آرامش نسبی در بازار بر می گردد و مردم و فعالان بازار راحت تر قادر به تصمیم گیری نسبت به خرید و فروش طلا و سکه بودند.

** بازگشت رونق به بازار طلا و سکه
محمدولی معتقد است که در طول ماه های آتی رونق و آرامش به بازار باز خواهد گشت.
وی با بیان اینکه این اتفاقات جوابگوی صنعت طلا در حوزه داد و ستد نیست، گفت: در سال ٩٧ شاهد اتفاقاتی که در سال های گذشته در بازار طلا و سکه افتاد نبودیم که امیدواریم این اتفاقات در سال ٩٨ تکرار شود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به موانع پیش رو در بازار طلا و سکه گفت: یکی از مواردی که صنعت طلا را با چالش همراه و معاملات را متوقف کرده، بحث ارزش افزوده است که اگر میزان آن کاهش یابد می تواند اثرگذار خوبی در این بازار باشد.
وی اظهار داشت. روزنه روشن بازار طلا از اواسط هفته گذشته ایجاد شد که امیدواریم این روزنه بیشتر و استقبال خوب سال های گذشته به این صنعت بازگردد.
محمدولی به قیمت طلا و سکه در بازار هفته گذشته اشاره و بیان کرد: اوایل هفته گذشته یک گرم طلای ١٨ عیار از ٤١٥ هزار تومان تا ٤٣٠ هزار تومان در نوسان بود و بازار التهاب و نوسان چندانی که آزاردهنده باشد را تجربه نکرد.
به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، از روز پنج شنبه شاهد افزایش قیمت طلا وسکه در بازار بودیم و قیمت یک مثقال طلا از یک میلیون ٨٧٠ هزار تومان تا بیش از یک میلیون و ٩٢٠ هزار تومان افزایش یافت.
وی با تاکید بر حباب موجود در قیمت سکه گفت: حباب کنونی قیمت سکه از ٥٤٠ هزار تومان تا ٥٦٠ هزار تومان در نوسان است.
محمدولی پیش بینی خود از وضعیت بازار در هفته جاری را اینگونه بیان کرد: ارائه پیش بینی برای قیمت طلا و سکه در بازار سخت است اما اگر بازار با همین روند پیش رود به طور حتم بازار طلا در آرامش هفته گذشته خواهد ماند.
وی در پایان به قیمت طلا و سکه در آخرین روز هفته گذشته اشاره و بیان کرد: قیمت یک مثقال طلای ١٧ عیار یک میلیون و ٩٠٤ هزار تومان، یک گرم طلای ١٨ عیار ٤٣٩ هزار و ٥٠٠ تومان، سکه طرح جدید ٤ میلیون و ٩٠٥ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ٤ میلیون و ٧٢٤ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ٧٤٠ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ٧٤٠ هزار تومان و سکه گرمی ٩٥٣ هزار تومان بود.

** بازار ارز خلاف مسیر حرکت کرد
«علی اصغر سمیعی»، رئیس اسبق کانون صرافان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزیابی خود از وضعیت بازار ارز در هفته ای که گذشت را اینگونه بیان کرد: هفته گذشته بر خلاف پیش بینی برخی از فعالان بازار که اعلام کرده بودند بازار ارز در هفته نخست اردیبهشت ماه ملتهب خواهد بود، بازار متعادلی را پشت سر گذاشت.
وی با بیان اینکه وجود تعادل در بازار ارز امر عجیبی تلقی نمی شود، افزود: در ایران بیش از 80 درصد از تامین ارز توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، زمانی که بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خود که تزریق به موقع ارز در بازار است عمل کند به تبع بازار آرام خواهد گرفت.
سمیعی معتقد است، زمانی که سوداگران و فعالان حاضر در بورس متوجه وجود آرامش و نیز عدم تلاطم در بازار ارز می شوند به دلیل نبود منفعت در این بازار از ورود سرمایه های خود به این بازار خودداری می کنند.

** افزایش افسار گسیخته قیمت ارز در بازار 
رئیس اسبق کانون صرافان با طرح این سوال که به چه دلیل در فروردین سال 97 یا شهریور 89 با انتشار خبر تحریم و یا خروج آمریکا از برجام بازار آشفته شد و قیمت ارز تا 4 برابر افزایش یافت؟ گفت: در آن زمان به دلیل تفاوت در نرخ تورم، نرخ بهره، نرخ بیکاری و رشد نقدینگی در ایران نسبت به دیگر کشورها و همچنین عرضه بیش از تقاضا، قیمت ارز به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شد و در واقع در جایگاه نامطمئنی قرار گرفت اما با یک تلنگر فنری که به زور نگه داشته شده بود در رفت و قیمت ها دچار افزایش افسار گسیخته شدند.
وی با بیان اینکه قیمت ارز باید همسو با نرخ تورم ، بهره و سایر پارامتر های اقتصادی تنظیم شود، افزود: اگر قیمت ارز به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود و یا با توجه به جو موجود تصنعی افزایش یابد، قیمت تعیین شده به عنوان نرخ واقعی و امن محسوب نمی شود و در نهایت به قیمت واقعی خود باز می گردد.
سمیعی خاطرنشان کرد: به طور مثال زمانی که گفته می شود اکنون قیمت واقعی دلار ١٤ هزار تومان است این بدین معنا نیست که نرخ دلار یک سال یا حتی 6 ماه دیگر همین ١٤ تومان است، قیمت در صورتی تغییر نمی کند و ثابت می ماند که نرخ تورم در ایران همسو با کشورهای حوزه دلار پیش رود، کنترل نرخ تورم فقط در دست دولت هاست و مردم در افزایش یا کاهش آن هیچ نقشی ندارند.

** حذف قیمت دستوری از بازار 
این کارشناس بازار ارز با تاکید بر حذف نرخ دستوری و نیز غیرکارشناسانه از بازار گفت: به هیچ عنوان نباید تزریق ارز با قیمت ارزان در بازار انجام شود و باید اجازه داده شود تا قیمت های واقعی در مسیر بازار تنظیم شود و همچنین سیاست تک نرخی شدن ارز همراه با تعدیل دائمی باید با شیب ملایم مد نظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر آنکه با کاهش نرخ تورم به مرور نرخ بهره هم روند نزولی را در پیش می گیرد، افزود: تعدیل و واقعی شدن دیگر قیمت ها از جمله بنزین و سایر حامل‌های انرژی به دولت این امکان را می دهد که از خلق پول و چاپ اسکناس پرهیز کنند که این موضوع کمکی در راستای کنترل نرخ تورم خواهد بود.
سمیعی در پایان به حذف چهار صفر از پول ایران اشاره و بیان کرد: قبل از حذف چهار صفر از پول ملی باید تمهیداتی اندیشیده شود که روند کاهش ارزش پول ملی متوقف و یا حداقل کند شود.

برچسب ها : بازار طلا
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو