اعلام همکاری همه جانبه ایران در اجرای طرح ابتکاری کمربند ـ راه

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان ضمن استقبال و اعلام همکاری همه جانبه جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح ابتکاری کمربند –راه(BRI)ارایه شده از سوی دولت چین ، از آمادگی ایران برای واگذاری بیش از 50 میلیارد دلار طرح و پروژه در بخش های مختلف جهت سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی در این چهارچوب خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند که در راس هیاتی، جهت شرکت در دومین اجلاس بین المللی "ابتکار کمربند_راه" به پکن سفر کرده است، طی سخنانی در پانل تخصصی هماهنگی در سياستگذاري های این اجلاس، تاکید بر مباحثی چون "پيوند و تعميق همكاري هاي اقتصادي و سرمايه گذاري كشورهاي  مسير جاده ابريشم" در قالب طرح "کمربند _ راه" و استوار بودن آن بر پايه هايي چون، هماهنگي در سياستگذاري هاي اقتصادي؛ تسهيل ارتباطات و اتصالات بين كشورها، برقراري تجارت في مابين كشورها بدون مانع، يكپارچگي مالي و بانكي و همچنين تسهيل تماس مردم با مردم را از جمله عواملی عنوان کرد که باعث شده، این طرح، همواره مورد استقبال جمهوری اسلامی قرار داشته باشد.

وی گفت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، اجرای برنامه ابتکار کمربند - راه، نقش مهم و سازنده ای در راستای توسعه‌جهانی و مناسبات کشورها خواهد داشت.

دژپسند افزود: اجرای طرح "کمربند _ راه" سبب همگرايي هر چه بيشتر در بين كشورهاي مسير جاده ابريشم شده و در نتيجه عامل ایجاد و تحکیم امنيت پايدار وصلح جهانی خواهد بود. 

وی گفت: در این راستـا کشــورهــا می تـوانند با استفاده از ابتکار «کمربند –راه»، به برقراری ارتباطات بین المللی در زمینه های مختلف، ارتقای سطح همکاری در زمینه تجارت و سرمایه گذاری و پیشبرد همکاری در صنایع تولیدی با یکدیگر بپردازند. در حقیقت، با اجرای این طرح، همکاری و همبستگی فراوانی میان دولت ها و ملت ها ایجاد خواهد شد.

دژپسند افزود: اعتماد، کلید موفقیت است و بدون اعتماد ، مبادلات بین انسان ها و کشورها میسر نمی شود. کشورهای امتداد جاده ابریشم در مبادلات بیش از دو هزار ساله به اعتماد، دوستی و همکاری دست یافته اند.

وزیر اقتصاد کشورمان‌ تصریح کرد: معتقدم گفتگو و تبادل نظر مستمر درخصوص راهبردها، برنامه ها و سیاست های توسعه دو و چندجانبه عمده و تهیه و امضای اسناد همکاری بلند مدت میان کشورهای عضو با محوریت چین  می تواند نقش مؤثری در زمینه افزایش اعتماد ایفا نماید .

وی یاداور شد: حمایت از ملاحظات اصولی کشور های عضو، دومین عامل جهت افزایش هماهنگی در سیاست ها  است که سبب ایجاد اجماع نظر بیشتر شده و پایه محکم تری را برای همکاریها ایجادمی کند.

به گفته دژپسند، همچنین، حمایت و همکاری های چندجانبه در سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد سبب تقویت روابط و هماهنگی در سیاست ها شده  و محتوای روابط راهبردی را غنی تر خواهد ساخت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری اثرگذار و مهم در جاده ابریشم باستانی، همواره خود را مرتبط با ابتکار کمربند – راه می داند و از ابتدا در این برنامه مشارکت فعال داشته است.

وی گفت: چشم انداز دولت جمهوری اسلامی ایران همکاری و هماهنگی بسیار نزدیک با دولت جمهوری خلق چین ، برای رسیدن به هدف والای این طرح عظیم است که تاثیر گذاری بسزایی در امنیت پایدار منطقه ای و جهانی خواهد داشت .

وزیر اقتصاد کشورمان تصریح کرد: موقعیت ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک ایران به عنوان یکی از امن ترین کشورهای منطقه ، همسایگی با 15 کشور در یک منطقه راهبردی از جهان، که می توان از آن به عنوان مرکز تبادل تجارت منطقه اي یاد کرد، ذخایر عظیم انرژی و وجود ظرفیت های سرشار در حوزه های حمل و نقل اعم از ریلی، دریایی و ترانزیت، گردشگری و سلامت، زمینه هایی است که کشورهای مشمول ابتکار کمربند- راه، با محوریت این طرح عظیم ، می توانند از این فرصت به خوبی استفاده نموده و باعث شکوفایی اقتصاد کشورهای عضو و جهان شوند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نگاه همکاری بلند مدت با جمهوری خلق چین داشته و در حال تهیه برنامه بلند مدت برای همکاری با آن کشور در قالب ابتکار "کمربند – راه" است و از تمامی امکانات خود برای پیشبرد این طرح استفاده خواهد نمود.

وزیر اقتصاد کشورمان یادآور شد: همچنین در این زمینه از همکاری تمامی کشورهای مرتبط با طرح به طور ویژه استقبال می کنيم .

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود، زیربنای همکاری های اقتصادی در عصر جدید را، همکاری های مالی و بانکی خواند و گفت: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد بیش از 50 میلیارد دلار طرح و پروژه در بخش های مختلف را جهت سرمایه گذاری و تامین مالی آن تحت چارچوب ابتکار کمربند–راه، به کشورهای علاقمند به حضور در ایران واگذار کند. 

وی اظهار داشت: در این زمینه می توان با استفاده از ظرفیت و پتانسیل بانك سرمايه گذاري زيرساخت آسيا (AIIB) و منابع صندوق جاده ابريشم(Silk Road Fund ) به عنوان بازوهاي تامين مالي پروژه هاي كشورهاي در مسير جاده ابريشم  و همچنین با حسن نظر و ايفاي نقش مـوثر دولت چيــن، کشورها را در تحقق اهدافشان ياري کرد.

برچسب ها : وزیر اقتصاد
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو