تبدیل پسماندهای صنعتی به ثروت

روزانه حدود 30 میلیون تن پسماند صنعتی در کشور تولید می شود که بخش زیادی از آنها حاوی عناصر ارزشمندی هستند و برای بازیافت به کشورهایی مانند هلند و فرانسه صادر می شوند. اکنون سازمان حفاظت محیط زیست گام هایی را برای تبدیل این پسماندها به ثروت در کشور برداشته است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی پسماندهای صنعتی مانند کاتالیست ها حاوی عناصر ارزشمندی مانند طلا است که در صورت بازیافت می توانند به ثروت تبدیل شوند. 
وی افزود: سالانه حدود 700 میلیون دلار کاتالیست وارد کشور می شود که در آینده نیز بیشتر خواهد شد؛ از این میزان حجم زیادی به پسماند تبدیل می شود که متاسفانه تاکنون کاری برای بازیافت آنها در داخل کشور انجام نشده است و تا قبل از تحریم آنها را در قالب پسماند به کشورهایی مانند هلند و فرانسه صادر می کردیم و آنها نیز عناصر ارزشمند موجود در آنها را خارج و به ثروت تبدیل می کردند. 

*** راه اندازی سامانه مدیریت پسماند 
تجریشی اظهار داشت: در صدد برآمدیم تا خودمان از این ثروت در داخل کشور استفاده کنیم، از این رو سامانه « مدیریت پسماند» کشور را راه اندازی کردیم تا بر اساس داده های آن، نوع و حجم پسماند صنعتی تولید شده در کشور را به دست آوریم و بعد برای آن برنامه ریزی کنیم. 
وی ادامه داد: برای شروع کار این سامانه را در سه استان تهران، اهواز و مرکزی عملیاتی کردیم و صنایع این سه استان موظف به ثبت نام در این سامانه شدند. البته به مرور آنرا به تمام کشور تعمیم خواهیم داد و تمام صنایع کشور موظف به ثبت نام در این سامانه می شوند. 
وی گفت: تا پیش از این هیچ اطلاعی از نوع و حجم پسماندهای صنعتی تولیدی در کشور نداشتیم اما با راه اندازی این سامانه و ثبت نام صنایع در آن، تمام این اطلاعات جمع آوری و برای آن برنامه ریزی می شود، در واقع با جمع آوری داده های این سامانه می فهمیم که چند تن پسماند تولید شده، چه نوعی هستند، چه کسانی تولید کردند و چگونه امحا شدند. 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ثبت نام در این سامانه را به ادارات استانی محیط زیست سه استان ( تهران، اهواز و مرکزی ) اعلام کردیم و آموزش دادیم تا به صنایع منتقل کنند، جزو برنامه های بعدی ما است که نتایج این سامانه را به یک سری داده ها تبدیل کنیم تا افراد به آن دسترسی داشته باشند. 

*** ایجاد شرکت های دانش بنیان با هدف اقتصاد چرخشی 
وی گفت: بر این اساس سال گذشته با وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد مذاکره شدیم تا ظرفیتی در این زمینه در کشور ایجاد کنیم تا منجر به اشتغال و تولید ثروت شود و با توجه به اینکه سامانه پسماندهای صنعتی در کشور ایجاد شد، می دانیم چه عناصری و چه پسماندهایی و با چه حجمی در کشور تولید می شود که می توان برای آنها برنامه ریزی کرد. 
تجریشی ادامه داد: قرار شد تا شرکت های دانش بنیانی در این زمینه ایجاد شود که مذاکرات آنرا سال گذشته با وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کردیم و همچنان به صورت ادواری ادامه دارد، اکنون معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در حال تنظیم و تهیه ضوابط این بخش است. 
وی افزود: بر این اساس وقتی حجم این پسماندها مشخص شد، شرکت های دانش بنیان باید بیزینس پلنی تهیه کنند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفته از آنها حمایت مالی می کند که با این اقدامات می توانیم آن چیزی که در دنیای غرب به آن اقتصاد چرخشی گفته می شود را در کشور عملیاتی کنیم. 
تجریشی اظهار داشت: ابتدا کار را با کاتالیست ها آغاز کردیم و با توجه به اطلاعاتی که از این سامانه کسب می کنیم، برای پسماندهای دیگر نیز برنامه ریزی خواهیم کرد. 

** پسماندهای خطرناک صنعتی بیمه می شوند 
تجریشی گفت: برنامه بعدی ما این است که بتوانیم پسماندهای خطرناک صنعتی را بیمه کنیم که اگر مثلا در مسیر خودروی حمل آنها دچار سانحه شد و یا آسیبی به محیط زیست وارد کرد، دیگر دنبال این نباشیم که خسارت آنرا چه کسی باید پرداخت کند، در این راستا با 10 شرکت بیمه صحبت کردیم که در حال نهایی کردن یکی از آنها هستیم تا قرارداد را منعقد کنیم. 
وی افزود: به نظر می رسد تا 10 روز آینده بیمه طرف قرارداد مشخص شود، البته اکنون در حال جمع آوری و بررسی صورت های مالی بیمه ها هستیم تا مشخص شود که در صورت بروز خسارت، توانایی تامین منابع مالی آنرا دارد. بنابراین با این کار اگر برای پسماندهای خطرناک و یا خودروی حامل آنها در زمان جابجایی اتفاقی بیفتد، بیمه خسارت را پرداخت می کند. 

*** ردیابی خودروهای حامل پسماندهای صنعتی خطرناک 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در مرحله بعدی در نظر داریم تا به کامیون های حامل پسماندهای صنعتی خطرناک تگی بچسبانیم تا ردیابی شوند، با این کار خودرو در مسیر تردد، مقصد و مبدا کنترل می شود. 
وی تاکید کرد: باید مطمئن شویم که محموله های باری به مقصد رسیده اند و اینطور نباشد که مثلا آنها را وسط بیابان رها کنند و بعد به ما بگویند به مقصد رسانده اند. 

برچسب ها : بازیافت
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو