6 / لزوم استفاده از ظرفيت مناطق آزاد براي واردات كالاهاي اساسي و دارو در شرایط تحریم

به گفته معاون اول رییس جمهور، مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور مي توانند هم در كاهش واردات و هم در افزايش صادرات غيرنفتي نقش موثري ايفا كنند.

به گزارش فرینا، دكتر اسحاق جهانگيري در جلسه «هم انديشي تبيين راهكارهاي مشاركت مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در گذر از شرايط تحريم و برنامه ريزي در سال "رونق توليد"» كه به رياست وی و با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد کشور در جزيره كيش برگزار شد، افزود: واردات اقلام ضروري به هر ميزان كه لازم باشد بايد انجام شود اما واردات كالاهاي غير ضروي باید متوقف شود.
دکتر جهانگیری اولويت واردات را تامين كالاهاي اساسي و دارو عنوان كرد و گفت: آمريكا دروغ مي گويد كه واردات دارو و مواد غذايي تحريم نشده چرا كه اتفاقاً آمريكائي ها در روند تامين و واردات همين كالاها بيشترين اخلال را ايجاد مي كنند. 
وي تامين مواد اوليه كارخانجات را دومين اولويت بخش واردات كشور دانست و گفت: ظرفيت مناطق آزاد كشور بايد براي واردات كالاي اساسي، دارو و مواد اوليه مورد نياز توليد بيش از پيش مورد استفاده قرار گيرد.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه بخش خصوصي نيز بايد بصورت جدي به صحنه بيايد، تصريح كرد: مديران بايد براي كمك به بخش توليد وقت بگذارند و اجازه ندهند كه يك واحد توليدي تعطيل شود. عملكرد استاندار و مديري كه مانع از تعطيلي واحدهاي توليدي و بيكاري كارگران شود افتخارآميز است و مردم و مسئولين كشور قدردان اين گونه مديران خواهند بود. 
دکتر جهانگیری در ادامه به اهميت مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور نيز اشاره و تصريح كرد: يكي از فرصت هاي مهم كشور براي توسعه و نيز براي عبور از شرايط دشوار فعلي مناطق آزاد هستند و اگر بخشنامه اي مانع از كار و فعاليت در اين مناطق شده بايد شناسايي و اصلاح شود. 
وی كشورهاي همسايه را سرمايه اي بزرگ براي ايران برشمرد و با اشاره به اينكه 15 كشور با ايران همسايگي دارند، گفت: ايران كشوري نيست كه بتوان آن را حبس كرد. 
معاون اول رييس جمهور با اشاره به وجود 500 هزار نفر شاغل در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور گفت: همه اين افراد شغل پايدار و ماندگار دارند و اين كار بزرگي است كه از طريق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت گرفته است.
دکتر جهانگیری با تاكيد براينكه بايد براي طبقات متوسط و كم درآمد جامعه كاري انجام دهيم، خاطر نشان كرد: نبايد از اينكه عده اي مي گويند اين حرف ها پوپوليستي است واهمه داشته باشيم. انتظار ما از مديران اين است كه در سال 98 شرايط را به گونه اي مديريت كنند تا اوضاع بر مردم خيلي سخت نگذرد.
در اين جلسه مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيز گزارشي از عملكرد اين مناطق ارائه كرد و گفت: در سال 97 به ميزان هفت هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري داخلي در مناطق آزاد صورت گرفته كه نسبت به سال 96 حدود 46 درصد افزيش يافته است. 
مرتضی بانک افزود: اقدامات خوبي نيز در مناطق آزاد در راستاي مقابله با تخلفات انجام شده به گونه اي كه در گزارش سازمان بازرسي كل كشور صراحتاً اعلام شده كه در خصوص قاچاق در مناطق آزاد كشور شاهد تخلف جدي نبوده ايم و با استقرار گمرك روند مثبتي در فعاليت هاي تجاري در این مناطق ايجاد شده است. 
در اين جلسه همچنين تعدادي از مديران عامل مناطق آزاد و مناطق ويژه اقتصادي كشور به بيان مشكلات و موانع پيش رو پرداختند و از آمادگي همه جانبه خود براي مقابله با تحريم ها و كمك به افزايش درآمدهاي كشور خبر دادند.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو