انجام مذاکرات با زمین‌داران 7 قشلاق از منطقه خداآفرین برای تحت کشت بردن اراضی

مدیر حقوقی و املاک سازمان منطقه آزاد ارس از انجام مذاکرات با زمین‌داران هفت قشلاق شهرستان خداآفرین برای تحت کشت بردن اراضی خبر داد و گفت: هم اکنون کشت در دو روستای «قارلوجه» و «باقر اوغلی» انجام شده و مذاکرات برای به زیر کشت بردن بقیه اراضی با توافق بین مالکان و بخش خصوصی تا پاییز سال جاری در حال انجام است.

به گزارش فرینا، رسول داشاد در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان این مطلب افزود: مساحت زمین‌های فاز یک خداآفرین بالغ بر پنج هزار و 190 هکتار و متشکل از 9 قشلاق است، حدود چهار هزار و 900 هکتار از این زمین‌ها در محدوده منطقه آزاد واقع شده و تحت شبکه آبیاری قرار دارد.

داشاد گفت: از 9 ایستگاه آبرسان، شش ایستگاه آماده بهره‌برداری بوده و مقرر شده است تا در صورت تامین اعتبار، سازمان آب تا پایان شهریور ماه سال جاری به تکمیل شدن سه ایستگاه دیگر هم کمک کند.

وی با بیان این که به دلیل ملی بودن اراضی واقع شده در منطقه خداآفرین، سابقه کشت بر روی آن وجود نداشته است، افزود: سال گذشته با توافقی که بین زمین‎داران و بخش خصوصی صورت گرفت، زمین‌ها تحت کشت محصولاتی مانند جو، گندم و کلزا رفت و اکنون هم حدود 100 هکتار زمین به طور آزمایشی تحت کشت باغی می‎رود و تا تراز 280 متر از سطح دریا توسط سازمان جهاد کشاورزی، شبکه آبرسانی تعبیه شده است.

مدیر حقوقی و املاک سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه با بیان این که شرکت خوشه صبا یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که متعهد شده است حدود هفت هزار میلیارد تومان در منطقه خداآفرین سرمایه‌گذاری کند، گفت: نهال‌های کاشته شده توسط این شرکت تامین می‎شود و با همکاری شرکت خوشه صبا 169 خانوار در قشلاق قارلوجه و 100 خانوار در باقراوغلی به طور مستقیم وارد بازار کار شده و در بخش کشت و زرع و آبزی پروری شاغل هستند.

داشاد ادامه داد: شرکت خوشه صبا با اشتغالزایی برای بیش از 50 نفر در قشلاقی دیگر، گلخانه و نهالستانی به مساحت 50 هکتار در قشلاق «قلی بیگلو» احداث کرده است که دارای بخش‌های مختلفی بوده و تا پایان سال آینده تکمیل می‎شود.

وی متذکر شد:  این شرکت با هفت پروژه در دست اجرا در زمینه کشت و زرع، گلخانه، آبزی‌پروری و صنایع تبدیلی فعالیت دارد.

مدیر حقوقی و املاک سازمان منطقه آزاد ارس از مشارکت بخش خصوص در پرورش شتر در روستای قارلوجه منطقه آزاد ارس خبر داد و گفت: 125 راس شتر در این منطقه در دست پرورش هستند که با همکاری مردم در تمامی قشلاق ها با رویکرد کشت محصولات کشاورزی دو مرحله در سال و تبدیل دامداری سنتی به دامداری صنعتی برای ارتقاء تامین امنیت غذایی در اجرای برنامه ششم توسعه محقق گردد.

داشاد در ادامه با اشاره به استفاده ایران از حق آبه رود ارس، بیان کرد: استفاده از این حق آبه بر اساس قانون توزیع عادلانه آب و قوانین بین‎المللی صورت می‎گیرد، مقرر شده است حداقل 10 هزار هکتار زمین در این منطقه زیر کشت برود که تا کنون پنج هزار و 190 هکتار محقق و مطالعات اولیه تا منطقه پارس آباد انجام و کانال کشی و حدود چهار هزار و 200 میلیارد تومان از سوی دولت سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: به منظور حفظ و تثبیت حق آبه کشور، دستور تامین 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده است.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو