راه آهن ایران ـ ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا

تهران - ایرنا -جمهوری اسلامی ایران با مرزهای طولانی دریایی و زمینی در جنوب، شمال، شرق و غرب و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی ویژه، با راه اندازی راه آهن ایران - ترکیه می تواند به پلی برای داد و ستد و حمل و نقل بین المللی تبدیل و نقش پررنگ تری در اقتصاد آسیا و اروپا ایفا کند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای دنیا یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش های جابه جایی مسافر و کالا محسوب می شود و ایجاد یک خط ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکیه نیز به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه ای و جهانی، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را شکوفا کند.
با اجرای پروژه راه آهن ایران-ترکیه، خط ریلی میان منطقه چشمه ثریای ایران و منطقه کارس ترکیه برقرار خواهد شد و عملا دو کشور از طریق خطوط ریلی به یکدیگر متصل خواهند شد و انتقال کالا از کشورهایی مانند تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان از طریق این خط ریلی، از دیگر آثار مثبت اجرای این پروژه خواهد بود.
همچنین اتصال حمل و نقل ریلی ایران - ترکیه می تواند در داد و ستد و حمل و نقل بین المللی از اقیانوس هند و کشورهای جنوب آسیا موثر باشد و این کشورها می توانند کالاهای ترانزیتی خود را از این طریق به دریای سیاه و سپس به اتحادیه اروپا ارسال کند و از طرف دیگر کشورهای اروپایی نیز به مسیری برای انتقال محصولات و تجهیزات تولیدی و صنعتی خود به کشورهای خاورمیانه احتیاج دارد که اجرای این پروژه به نفع آنها خواهد بود.
ایران و ترکیه دو کشور همسایه و در یک موقعیت جغرافیایی ویژه است و در توسعه اجتماعی کشورها خطوط ریلی، صنعتی است که اگر نباشد توسعه رخ نمی دهد و خوشبختانه در سال های اخیر دو کشور سرمایه ‌گذاری‌های قابل توجهی در این بخش انجام داده اند که اگر بتوانند راه‌آهن دوکشور را به هم نزدیک کنند از نظر اجتماعی و اقتصادی نیز همکاری‌های خوبی را خواهند داشت.
وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با همتای ترک خود در اجلاس حمل و نقل هفته گذشته تهران اعلام کرد که حوزه حمل و نقل به عنوان یک شریان اصلی در راستای تحقق هدف تبادل تجاری 30 میلیارد دلاری در سال بین ایران و ترکیه گام برخواهد داشت. 
برگزاری این اجلاس پس از هفت سال و با گذشت چهار ماه از شورای عالی همکاری دو کشور که با حضور رؤسای جمهور ایران و ترکیه در آنکارا برگزار شد حامل پیام مهمی بود که نشانگر اراده مسوولان دو کشور برای توسعه همکاری‌ها بین تهران و آنکارا است.
ایران و ترکیه با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری روابط اقتصادی و تجاری گسترده ای با هم دارند هر چند که حجم روابط اقتصادی دو کشور اکنون حدود یک سوم این رقم تعیین شده است، ولی دو طرف عزم خود را برای توسعه مناسبات و دستیابی به این هدف جزم کرده اند.
البته باید پذیرفت که سطح تعاملات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه در مقایسه با ظرفیت های موجود نیازمند تلاش و فعالیت بیش از پیش است و انتظار می رود با توجه به ظرفیت‌های خوبی که بین دو کشور وجود دارد، سطح همکاری‌ها افزایش یافته و فعالان اقتصادی نسبت به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و صادرات آن به کشورهای منطقه تلاش کنند.
ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند که تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده و باید تلاش کرد تا ظرفیت‌های بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل شود و در شرایط کنونی که بخش عمده ای از همکاریهای اقتصادی ایران با کشور همسایه ترکیه صورت می گیرد اجرای پروژه راه آهن بین دو کشور می تواند موجب گسترش فعالیت و اثرگذاری حمل و نقل ریلی شود و در سرعت بخشیدن به روند همکاری ها نیز موثر باشد و تحولی اقتصادی در سطح آسیا، اروپا، خاورمیانه و شبه قاره هند از طریق بندر چابهار به عنوان دروازه تجارت بین آسیای میانه بدنبال داشته باشد.

برچسب ها : راه آهن
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو