چابهار بهشت سرمایه‌گذاری در ایران / بندر چابهار می‎تواند کل درآمد کشور را کسب کند

یک کارشناس و فعال حوزه صادرات معتقد است اگر از تمام ظرفیت‌های بندر چابهار در حد اعلا بهره‌برداری شود می‌توان کل درآمد کشور را از این بندرگاه کسب کرد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، عطش کشورهای شمالی دریای خزر به ارتباط با منطقه خلیج فارس، جانمایی استراتژیک بندر چابهار و وجود نیروی انسانی آماده به کار از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد هر روز اهمال‌کاری در تجهیز این بندر به معنای از دست دادن ثروتی کلان برای کشور است.
صحبت از ویژگی‌ها و مزایای اقتصادی بندر چابهار پایان‌ناپذیر است، اما تجربه عملی تجار و بازرگانان از بهره‌مندی مزایای این بندرگاه حاکی از توان بالا و قابل توجه چابهار در جهت رشد اقتصادی کشور دارد.
در این باره علی محمودی، صادرکننده محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی به خبرنگار اقتصاد24 گفت: ایران از نظر موقعیت استراتژیک، بهترین جانمایی و جغرافیا را دارد که البته وجود چابهار در قسمت جنوب شرق ایران، سبب این تمایز جغرافیایی برای کشورمان شده است.
محمودی درباره ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه فرد بندر چابهار گفت: از آن‌جا که بندر چابهار در منتهی الیه جنوب شرق ایران واقع است، این منطقه کوتاه‌ترین فاصله با کشورهای شرق آسیا که طالب محصولات کشورمان هستند را دارد. از سویی دیگر، وجود نیروی انسانی آماده به کار در این بندر از دیگر مزیت‌های قابل توجه چابهار است. از آنجا که منطقه سیستان در جغرافیای صنعتی ایران، جایگاه چندانی ندارد، جوانان و نیروی کار این منطقه نیز اغلب جویای کار و فعالیت هستند، از این‌رو می‌توان نیروی انسانی مطلوبی را در این منطقه به کار گرفت.
وی در ادامه به ظرفیت توریستی و جذاب ساحل چابهار اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که اگر از تمام ظرفیت‌های بندر چابهار در حد اعلا بهره‌برداری شود می‌توان کل درآمد کشور را از این بندرگاه کسب کرد.
این فعال حوزه صادرات با تاکید بر توسعه هرچه سریع‌تر زیرساختی و خدمات حمل و نقل بندر چابهار گفت: یکی از ملزومات اساسی توسعه بندر چابهار و بهره‌برداری از ظرفیت‌های این منطقه منحصر به فرد، راه‌اندازی خط راه‌آهن چابهار ـ سرخس است.
محمودی افزود: اگر بتوان خط راه‌آهن به روز و حرفه‌ای و ویژه حمل بار میان این دو منطقه احداث کرد، چابهار به بهشت سرمایه‌گذاری کشورهای مستقل مشترک المنافع(CIS) تبدیل خواهد شد.
این صادرکننده محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی با اشاره به این موضوع که کشورهای حوزه شمالی دریای خزر هیچ راه دسترسی آسانی به آفریقا و جنوب شرقی آسیا به جز ایران ندارند، گفت: این کشورها عطش عجیبی برای برقراری ارتباط با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و همچنین حوزه جنوب شرق آسیا دارند که چابهار می‌تواند به عنوان یک میان‌بر ارزان قیمت آن‌ها را به این آرزو نایل کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو