فعالیت بازار متشکل ارزی هفته جاری آغاز می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته جاری آغاز و تاثیر مثبتی در بازار ارز بر جای می گذارد که قیمت واقعی دلار هم در این بازار کشف می شود.

به گزارش فرینا به نقل ازخانه ملت، فرهاد دژپسند ضمن اعلام این مطلب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به درخواست نمایندگان برای متوقف کردن خصوصی سازی تا زمان تعیین تکلیف نهایی پاسخ داده شده است یا خیر، افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال سیاست گذاری درباره فعالیت‌های آینده خصوصی سازی است.
دژپسند در خصوص انتقاد برخی مبنی بر اینکه فعالیت‌های گمرک مبتنی بر جنگ اقتصادی نیست، گفت: برخی انتقاد می‌کنند که چرا کالای وارداتی به صورت روان وارد کشور شده و ترخیص‌ها راحت انجام می‌شود و برخی از تعلل در ورود انتقاد می‌کنند، اما واقعیت این است که 85 درصد کالاهای وارداتی به کشور کالاهای سرمایه‌ای، کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه است که اگر روان وارد شود به این معناست که در حال تقویت ماشین تولید کشور هستیم و اگر گمرک این اقدامات را انجام دهد یعنی اینکه در جهت اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و افزایش اشتغال حرکت می‌کند.
وی تاکید کرد: هرچه صادرات غیرنفتی در کشور روان تر انجام شود، اعتبار ایران در حوزه بین‌الملل افزایش یافته و ارزآوری کشور هم بیشتر می‌شود. وی با بیان اینکه گمرک با شعار دقت، سرعت و سلامت فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در عین حال که گمرک به دنبال این است که کار ترخیص سریع‌تر انجام شود اما می‌خواهد منطبق بر قوانین و مقررات و با شفافیت و سلامت هم فعالیت کند. درهمین حال ،گمرک ایران به برخی اخبار در رابطه با تاخیر در ترخیص و خروج کالا‌ها از محوطه‌های بندری و مناطق آزاد واکنش نشان داد و اعلام کرد: گمرک قانونا نسبت به کالا‌هایی مسئولیت دارد که به گمرک اظهار شده اند؛ بنابراین تا قبل از آن نمی‌تواند قانونا اقدامی انجام دهد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران دراین باره گفت: متعاقب دستور رسیدگی وزیر اقتصاد،
علی رغم اینکه گمرک وظیفه‌ای نسبت به کالا‌های اظهارنشده ندارد پیگیری‌های لازم را در جهت اظهار و ترخیص کالا صورت داده است. به طور نمونه براساس آمار‌ها تا مورخ 18 بهمن 97 بیش از 600 دستگاه کانتینر یخچالی گوشت اظهارنشده در گمرک وجود داشت که پیگیری‌های لازم در جهت اظهار و ترخیص آنها صورت گرفت. وی با اشاره به جدیدترین آمار مبنی بر وجود بیش از 700 کانتینر گوشت وارداتی در گمرکات، گفت: گوشت‌های اظهارشده به گمرک در حداقل زمان ممکن فرایند ترخیص را سپری کرده‌اند. حداکثر زمان انجام تشریفات چند ساعت بوده و هیچ تاخیری در گمرک وجود ندارد. چرا که این کالا در مسیر سبز گمرکی تعریف شده و بلافاصله ارزیابی سیستمی صورت گرفته و به درب خروج گمرک برای ترخیص هدایت می‌شود.
ارونقی با بیان اینکه گوشت نیازمند اخذ مجوز‌های قانونی است، تصریح کرد: ممکن است سازمان‌هایی مانند دامپزشکی مجوز ترخیص را طی چند هفته به گمرک ارائه دهند که همین عامل منجر به تاخیر در انجام تشریفات گمرکی می‌شود. حتی در برخی موارد صاحب کالا به دلیل عدم تمکن مالی قادر نبود حقوق ورودی اظهارنامه، مالیات و عوارض مربوطه را پرداخت کند که باعث تأخیر در ترخیص گوشت‌ها شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات مربوط به گوشت‌های وارداتی مربوط به تاریخ اعتبار مجوز‌های ثبت سفارش محموله‌ها می‌شود که در این زمینه مشکلی وجود ندارد و کالا‌های اساسی فاقد مجوز ثبت سفارش معتبر، امکان پذیرش اظهارنامه آن‌ها وجود دارد حتی اگر تاریخ اعتبار مجوز ثبت سفارش پس از اظهار یا قبل پایان انجام تشریفات گمرکی یا خروج منقضی شود، گمرک نسبت به پذیرش این مجوز‌ها اقدام کرده و تأخیری از این ناحیه متوجه کالا نیست.
معاون امور گمرکی و فنی گمرک به مشکلات بانکی ترخیص محموله‌های گوشت اشاره کرد و گفت: حتی اگر صاحبان این قلم کالا (گوشت) مانند سایر اقلام اساسی مشکل بانکی از جمله مشکل در انتقال ارز یا مشکل اسنادی داشته و کد بانک مربوطه به گمرک اعلام نشده با این پروسه به طول انجامد، چنانچه نسبت به اظهار این کالای اساسی به گمرک اقدام کرده باشند، گمرک با صدور حکم (پس از اخذ حقوق ورودی و مالیات و عوارض متعلقه و همچنین اخذ مجوز‌های قانونی مانند مجوز دامپزشکی) اجازه ترخیص و خروج کالا را حتی تا میزان 90 درصد هم صادر کرده است.
خبر دیگری حاکیست: معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی در بخشنامه ای به گمرک های اجرایی سراسر کشور دستور ترخیص محصولات دارویی دارای تاریخ مصرف و نمونه برداری از کالاهایی که نیاز به ارائه مجوز دارند را صادر کرد.
به گزارش ایرنا ، محمد جواد ارونقی در بخشنامه ای به گمرک های اجرایی سراسر کشور آنها را مکلف کرد که محصولات دارویی دارای تاریخ مصرف با مجوز صادره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به صورت موردی ترخیص کنند.
همچنین براساس این بخشنامه، باید هماهنگی لازم با مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران هم انجام شود.
در بخشنامه دیگری معاون فنی و امور گمرکی برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرک ها اعلام کرد: باید تمهیدات لازم برای نمونه برداری از کالاهایی که نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی دارند، قبل از اظهار آنها به گمرک انجام شود.
علاوه برآن صاحب کالا یا نماینده قانونی وی باید هماهنگی لازم را با سازمان های همجوار در زمینه این تمهیدات فراهم کند و چنانچه مشکلی ایجاد شود موارد به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک کشور منعکس شود. در این بخشنامه تاکید شده مجوز ترخیص این کالاها باید با ذکر شماره سریال اظهارنامه باشد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو