حمایت ویژه سازمان بنادر از شناورسازان ایرانی در سال "رونق تولید"

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اعلام حمایت جدی سازمان بنادر از شناورسازان داخلی در سال "رونق تولید" گفت: بزرگترین لنج باری فایبرگلاس ساخت ایران در جزیره قشم تولید و به خارج از کشور صادر شد. 

به گزارش فرینا، اله مراد عفیفی پور با بیان جزییاتی از عملیات تولید و صادرات این شناور باری، افزود: پس از ساخت لنج چوبی یکهزارتنی تولید داخل که سال گذشته در استان هرمزگان به آب اندازی شد، بزرگترین لنج باری فایبرگلاس تولید شده در استان هرمزگان به سفارش یک سرمایه گذار و تاجر خارجی زیر نظر اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ساخته و به مالک شناور تحویل داده شد.
عفیفی پور گفت: در نخستین ماه بهاری سال "رونق تولید"، این شناور لنج در جزیره قشم به آب اندازی شد و پس از صدور گواهینامه ها و تاییدیه های لازم از سوی موسسات معتبر رده بندی، نیمه اردیبهشت ماه سال 98 این شناور لنج فايبرگلاس به خارج از کشور انتقال یافت.
وی با بیان اینکه تمامی فرآیندهای طراحی، تولید و آب‌اندازی این شناور سنتی به همت متخصصان و جوانان بومی فعال در صنعت شناورسازی بزرگترین جزیره خلیج فارس انجام شده است، تصریح کرد: این شناور لنج طی 360 روز کاری (کمتر از یکسال) طراحی و تولید شد که امکان ترابری دریایی انواع کالا با ظرفیت حمل یک‌هزار و 300 تُن را داراست. 
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: شناورهای تولید شده در کارگاه های لنج سازی استان هرمزگان مطابق با قوانین و مقررات ملي و بين المللي و همچنين با رعایت استانداردهای مربوطه تحت کلاس موسسات رده بندی ایرانی تولید و صادر می شوند.
عفیفی پور رقم قرارداد ساخت این شناور بزرگ باری را دوهزار و 700 درهم اعلام کرد و افزود: این شناور دریایی صادر شده به خارج از کشور، مجهز به دو موتور با قدرت مجموع  2500 اسب بخار است و 55 متر طول، 16 متر عرض و حدود شش متر آبخور دارد. 
وی همچنین وزن خالص سازه این شناور را 150 تن و وزن ناخالص آن حدود 500 تن اعلام كرد.
عفیفی پور ساخت و تحویل بزرگترین لنج باری فایبرگلاس صادراتی در یکسال اخیر را نمایانگر و اثبات كننده  توانمندی‌های فني جوانان هرمزگانی در صنعت شناورسازی ایران دانست و ادامه داد: این شناور از امکان دریانوردی با سرعت 20 مایل دریایی(حدود 37 کیلومتر بر ساعت) در زمان حمل کالا برخوردار است و برای الحاق به ناوگان حمل و نقل دریایی در آب‌های اقیانوس هند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: شرکت سازنده این شناور سنتی که در جزیره قشم مستقر است، رکورد ساخت بزرگترین لنج باری ایران با ظرفیت حمل دو هزار تن کالا را در کارنامه خود دارد و در مجموع برای 320 نفر به طور مستقیم و حدود یک هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال آفرینی کرده است.
عفیفی پور افزود: اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران به عنوان یکی از زیرمجموعه های اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان متولی پیگیری و اجرای مقررات ملی و بین المللی و تمامی امور نظارت بر ساخت شناور در کارگاه ها و کارخانجات شناورسازی استان و همچنین ارائه خدمات ثبتی به شناوران تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران است.
وی ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حمایت از رونق تولیدات ساخت ایران در سال 98 و برنامه های حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی در این رابطه، اظهار داشت: با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تمهیدات صورت گرفته، طی سالیان اخیر نه تنها روند واردات شناورهای سنتی (لنج های چوبی و فایبرگلاس باری و صیادی) به داخل کشور متوقف شده بلکه هم اکنون استان هرمزگان به جایگاه مهم صادر کننده شناورهای دریایی در منطقه خلیج فارس دست یافته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان یادآور شد: استان هرمزگان با بهره مندی از 60 کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی کانون مهم تولید شناورهای دریایی در ایران محسوب می شود که این شناورها با نظارت کارشناسان مجرب و متخصص سازمان بنادر و با رعایت استانداردهای بین المللی تحت کلاس های موسسات رده بندی ایرانی تولید می شوند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو