کدام گزینه برای شهر آفتاب بهتر است؟ منطقه آزاد تجاری یا منطقه ویژه اقتصادی

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی با اشاره به پیشنهاد تبدیل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تهران به منطقه آزاد گفت: در این مجموعه باید منطقه آزاد تجاری ایجاد شود نه منطقه ویژه اقتصادی، چرا که مناطق ویژه اقتصادی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران معافیت مالیاتی ندارند.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تهران که در بزرگراه تهران ـ قم و مجاورت حرم امام خمینی(ره) قرار گرفته است، پس از سال ها زمان و هزاران میلیارد تومان هزینه، در بهار سال ۱۳۹۵ با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد تا از آن پس، میزبان رویدادهای بزرگ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور و منطقه باشد، پروژه ای که تنها ۲۵ درصد آن یا همان فاز نخست با هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ساخته شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ میزبان بیست و نهمین دوره از نمایشگاه کتاب  و پذیرای ناشران داخلی و خارجی شد.

در همان سال بارش باران در چند دقیقه نشان داد که سالن‌های ساخته‌شده شهر آفتاب استانداردهای لازم را ندارند و کتاب‌های ناشران در بهترین نقاط نمایشگاه از خیس شدن و خرابی در امان نیستند و نهایتا با استدلال مدیران که سال اول برگزاری نمایشگاه در این محل بوده و سال آینده قطعا این مشکلات رفع خواهد شد، موضوع ادامه پیدا نکرد.

اما در سال دوم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، برخلاف تصور هیچ اتفاقی در جهت رفع نواقص شهر آفتاب رخ نداده بود و موجب نارضایتی ناشران و مسئولان برگزار کننده شد. نمایشگاه کتاب برای دو دوره در آن مکان برگزار شد ولی دوره بعد مجددا به مصلی بازگشت.

پس از اتفاقاتی که برای نمایشگاه کتاب افتاد، مدیران درصدد رفع نواقص بر آمدند اما برخی مسئولان معتقدند که با وجود اینکه شهرداری تهران در راستای کمک به دولت و حاکمیت این مجتمع نمایشگاهی را با وسعت قابل توجه و تجهیزات استاندارد ایجاد کرده است، دولت در برگزاری نمایشگاه ها در این مکان همکاری نمی کند و شهرداری برای تکمیل این پروژه نیاز به منبع مالی و کمک دولت دارد و می بایست از این موقعیت برای جذب درآمد پایدار و رونق اقتصادی کمک گرفت.

در همین راستا برخی مدیران نیز علاوه بر تاکید بر نقش نمایشگاهی شهر آفتاب درصدد قرار دادن نقش جدید برای آن بر آمدند، چنان که مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب سال گذشته بر لزوم تبدیل این نمایشگاه به منطقه آزاد تجاری تاکید و دو راهبرد برای تعالی نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب را مطرح کرد که یکی، تبدیل نمایشگاه شهر آفتاب به شهر نمایشگاهی به عنوان مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌ها است و دیگری تبدیل این شهر به منطقه آزاد تجاری بود .

رئوفی در ادامه افزود: شهرهای بزرگی مانند تهران در دنیا معمولا یک منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد تجاری دارند. به این منظور که مراجعه کننده خارجی اعم از هر صنفی بتواند بدون طی تشریفات قانونی و بدون ویزا وارد منطقه آزاد تجاری شود.

پیشنهاد شده شهر آفتاب یک لکه منطقه آزاد منفصل از منطقه آزاد فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) شود

در همین ارتباط مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در خصوص تبدیل شهر آفتاب به منطقه ویژه اقتصادی به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: تقاضای اختصاص بخشی از شهر آفتاب به منطقه ویژه اقتصادی از سوی شهرداری تهران مطرح شد اما تصمیم بر آن است تا در جلسه ای در این خصوص صحبت و بررسی شود که منظور شهرداری و انتظارات آنها از این پیشنهاد چه بوده و آیا مزایای منطقه ویژه می تواند در ارتقای نمایشگاه شهر آفتاب موثر باشد یا خیر.

جعفر آهنگران افزود: به تازگی پیشنهاد شده است که شهر آفتاب یک لکه منطقه آزاد منفصل از منطقه آزاد فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) شود. طبق قانون، مسئولیت فرودگاه امام خمینی با وزارت راه و شهرسازی است و در ید قدرت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیست. ولی نکته حائز اهمیت آن است که محدوده منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی(ره) را ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم کاملا مشخص کرده و حتی اضلاع آن برای دایر شدن مشخص شده است.

اگر این اتفاق بخواهد صورت بگیرد لازم است به دو نکته توجه شود؛

قانون باید تصویب کند که آن محدوده به منطقه آزاد فرودگاهی باید اضافه شود.
باید در خصوص مسئولیت آن نیز تعیین تکلیف شود که منطقه آزاد فرودگاه امام تحت مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است و شهر آفتاب زیر نظر شهرداری است یا خیر.
آهنگران در خصوص اختصاص شهر آفتاب به منطقه ویژه اقتصادی و یا منطقه آزاد گفت: اگر این محدوده منطقه آزاد باشد، معافیت های گمرکی و مالیاتی را شامل می شود و از نظر اقتصادی می تواند مانند مناطق آزاد باشد، اما اگر به دنبال ایجاد منطقه ویژه اقتصادی باشند باید توجه داشت که مناطق ویژه ما معافیت های مالیاتی ندارند. به هر صورت اگر کسی به دنبال منطقه آزاد و ویژه باشد مطمئنا به دنبال آن است که محدودیت هایش را به کار گیرد، اما باید به این نکته نیز توجه شود که مناطق ویژه اقتصادی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران معافیت مالیاتی ندارند. اگر هم معافیت داشته باشند معافیت در صنعت و معدن است و این موضوع نمی تواند کارکردی داشته باشد و باید گفت منطقه ویژه اقتصادی نمی تواند کمکی به ارتقای سطح نمایشگاه شهر آفتاب کند. اما اگر تصمیم مدیران شهرداری و نمایشگاه شهر آفتاب مبنی بر استفاده از آن به عنوان منطقه آزاد باشد باید در این خصوص جلسات لازم گذاشته و تصمیم گیری شود و متاسفانه هنوز در این خصوص جلسه ای نداشته ایم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو