نقش بندر چابهار در تأمین کالاهای اساسی

بندر چابهار در تأمین کالاهای اساسی و نهاده های دامی و کشاورزی استانهای شرقی و جنوب شرق کشور نقش مهمی دارد.

استانهای شرقی و جنوب شرق کشور شامل (سیستان و بلوچستان، خراسان های رضوی، شمالی، جنوبی، کرمان و یزد) رویهم رفته حدود 19 و نیم درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند، همچنین بالغ بر 16 و نیم درصد از جمعیت دام سبک و سنگین و 18 درصد از واحدهای مرغداری فعال کشور در این استانها قرار دارند.
سالیانه حجم قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز کشور از قبیل برنج، روغن خوراکی و نهاده های دامی و کشاورزی از طریق واردات تأمین و پس از تخلیه در بنادر جنوبی کشور به بازارهای مصرف داخل کشور حمل می شود.
طی سال گذشته حدود 12 میلیون تن نهاده های دامی کشاورزی شامل ذرت، جو، سویا و کود شیمیائی و همچنین در بخش کالاهای اساسی نیز حدود 2 میلیون تن کالا از قبیل برنج، شکر و روغن در بنادر جنوبی کشور تخلیه گردیده است.
علی رغم فاصله کم دریایی بندر چابهار به بنادر مبدأ (700 مایل دریایی) نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور و هزینه پایین حمل زمینی از بندر چابهار به مراکز مصرف در استانهای شرقی و جنوب کشور و همچنین ظرفیتهای عظیم ایجاد شده در زیرساختها و تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری سهم بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان از واردات کالاهای اساسی در سال گذشته ناچیز بوده است. که با توجه به تأثیر کاهش زمان حمل و هزینه کم در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی در شرایط حساس فعلی کشور ضروری است اهتمام و توجه بیشتری از طرف واردکنندگان بخش دولتی و خصوصی در واردات کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار صورت گیرد.
در صورت تخلیه حدقل 20% از کل کالاهای اساسی کشور فقط سهم استانهای مذکور از طریق بندر چابهارسالیانه 2 دو و نیم میلیون تن به عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار اضافه خواهد شد که سهم بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد کسب و کارهای جدید در بخش خدمات کشتیرانی، تخلیه و بارگیری، حمل و نقل و خدمات وابسته در استان محروم سیستان و بلوچستان و استانهای همجوار خواهد داشت بطوریکه فقط در بخش حمل و نقل جاده ای 200 هزار تردد سالیانه در حمل نقل ناوگان زمینی در جاده های استان ایجاد خواهد شد. لذا ضروری است موضوع، مورد مداقه بیشتر مسئولین ملی و استانی قرار گیرد و با تشریک مساعی و هم افزایی بیشتر تمامی دستگاههای نسبت به تقویت ناوگان حمل و نقل زمینی، رفع موانع و محدودیت های تأمین سوخت ناوگان در مبدا و در مسیر محورهای مواصلاتی، ارائه خدمات 24 ساعته ورود و خروج و ترخیص کالا و از همه مهمتر تشویق و تحریض بخش خصوصی در ایجاد سرمایه گذاری در زمینه ساخت انبار، سیلو و ایجاد مراکز رفاهی و خدماتی اهتمام ویژه ای مصروف گردد.

**حسین شهدادی، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.