چابهار، امید تجارت ایران

طرح‌های فولاد، پتروشیمی،‌گلخانه و شهر فرودگاهی با هدف توسعه بندر تجاری چابهار در دست اجراست.

فصل، فصل توسعه چابهار است. اقتصاددانان گواهی می‌دهند آینده اقتصاد و تجارت ایران در چابهار رقم خواهد خورد. در شرایطی که بنادر خلیج ‌فارس به‌ دلیل محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی‌ کم‌کم از دور خارج می‌شوند، چشم امید صادرات، واردات و در یک کلام تجارت و ترانزیت ایران به تنها بندر اقیانوسی ایران، چابهار است. موقعیت ویژه چابهار در خارج از خلیج ‌فارس و دسترسی آسان آن به آب‌ها، مسیرها و بازارهای اصلی بین‌المللی از سال‌ها قبل چابهار را بر سر زبان‌ها انداخته است. اسناد بالادستی کشور، چابهار را مأمور کرده تا بخش مهمی از صنایع استراتژیک را در خود جای دهد. استقرار فولاد، پتروشیمی و صنایع پایین‌دست، ساخت گلخانه‌های صنعتی و مراکز اقامتی و گردشگری از مهم‌ترین مأموریت‌های چابهار در فصل توسعه و پیشرفت آن است.

پیش‌بینی تولید 10میلیون تن فولاد در مکران

بر اساس طرح جامع فولاد کشور و سیاست توسعه صنایع فولادی در نزدیکی آب، تولید 10 میلیون تن فولاد در سواحل مکران پیش‌بینی‌شده است. از نیمه‌های سال 94 استقرار صنایع فولادی در چابهار عملیاتی شده است. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان این‌که مجتمع فولاد مکران 30 درصد پیشرفت دارد به همشهری می‌گوید: بخش عمده فعالیت فولاد در زمینه کوره 4500 تنی و رفورمر است. ساخت کوره تمام شده و عملیات نصب کوره و رفورمر 60 تا 70 درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان این‌که از 2 هفته گذشته فعالیت مجتمع، شتاب چشمگیری گرفته است،‌ می‌افزاید: منابع پروژه به میزان 112 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تامین شده است. در مجموع برای فاز اول با منابع صندوق توسعه و آورده اولیه حدود 140 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌شود. مدت بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی 30 ماه بعد از تاریخ تخصیص آغاز می‌شود و تا 5/2 سال ادامه دارد.

عبدالرحیم کردی با بیان این‌که فاز اول این مجتمع با ظرفیت 6/1 میلیون تن آهن اسفنجی اواسط 99 تولید آزمایشی را شروع می‌کند و در مجموع پس از ساخت فاز دوم ظرفیت این مجتمع به 2/3 میلیون تن خواهد رسید، اظهار می‌کند: در برنامه اولیه قرار بود پایان 98 با رسیدن گاز به چابهار، فولاد تولید آزمایشی خود را آغاز کند که با شرایط جدید شهریور 99 تولید آزمایشی آن شروع خواهد شد.

قطب سوم پتروشیمی ایران

20 میلیون تن مواد پتروشیمی بالادستی و 10 میلیون تن پایین‌دستی برای سواحل مکران پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است تا قطب سوم پتروشیمی ایران بعد از عسلویه و ماهشهر در چابهار ایجاد شود. از اواخر سال 91، عملیات ساخت پتروشیمی مکران (چابهار) از سوی وزارت نفت و با تفاهم‌نامه‌ای به شرکت سرمایه‌گذاری تامین ‌اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) واگذار شد. براساس برآورد ساتا، 18 واحد پتروشیمی بالادستی در 3 فاز و با ظرفیت تولید 20 میلیون تن مواد پتروشیمی شامل متانول، اوره، آمونیاک، الفین‌ها و محصولات آروماتیک در طول 10 سال در چابهار مستقر می‌شوند.

کردی با بیان این‌که زیرساخت‌های شهرک پتروشیمی نگین مکران با حداقل 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کامل شده و حالا در حال استقرار واحد‌هاست به همشهری می‌گوید: از میان 18 واحدی که قرار است در فاز اول مستقر شوند، 3 واحد بدرشرق، سینا و پتروفرهنگ از بقیه جلوترند و بدرشرق و سینا تجهیزات خارجی‌شان را خریداری و وارد سایت کرده‌اند و در حال نصب آنها هستند. پتروفرهنگ هم برنامه‌ریزی استقرار واحد را شروع کرده و پیشرفت خوبی داشته است.

وی با بیان این‌که این واحدها هرکدام توانایی تولید 6/1 میلیون تن متانول را دارند و برای بهره‌برداری از هریک از این واحدها 500 میلیون یورو و سرجمع 5/1میلیارد یورو سرمایه‌گذاری می‌شود، می‌افزاید: متان خوراک اصلی فاز اول پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر همچون فولاد است. به همین دلیل عملیات ساخت خط لوله گاز از ایرانشهر به چابهار از اسفند 95 با سرمایه‌گذاری 1100 میلیارد تومانی شرکت توسعه نگین مکران آغاز شده و در حال انجام است.

قطب کشاورزی شبه‌قاره

مهم‌ترین تهدید برای صنعت کشاورزی سواحل مکران خشکسالی و خشک شدن منابع آبی است. سواحل مکران 100 هزار هکتار اراضی مستعد قابل کشت و به‌ گواه کارشناسان به‌واسطه نزدیک بودن آنها به کشورهای حاشیه اقیانوس هند قابلیت تبدیل شدن به قطب محصولات گرمسیری و گلخانه‌ای شبه‌قاره را دارد. به گواه کارشناسان، شیرین‌سازی آب‌های عمان و ساخت گلخانه‌های بزرگ صنعتی می‌تواند علاوه ‌بر عبور از بحران خشکسالی، سواحل مکران را به قطب کشاورزی شبه‌قاره تبدیل کند و برای هزاران نفر اشتغال‌زایی کند.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار در این باره به همشهری می‌گوید: چابهار به دلیل دسترسی سریع به آب‌های آزاد اقیانوس هند و آب و هوای مطلوب قابلیت تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای شبه قاره هند از نپال تا پاکستان را دارد و همچنین به سرعت می‌توان محصولات گلخانه‌ای را از بندر چابهار صادر کرد.

غلامرضا پناه با بیان این‌که ساخت بزرگ‌ترین گلخانه ایران و بزرگ‌‎ترین گلخانه تمام‌شیشه‎ای مدرن جهان با تکنولوژی شیرین‌سازی آب‌های عمان با سرمایه‌گذاری 500 میلیون یورو در منطقه آزاد چابهار شروع شده است و فاز اول آن 5/1 ‌سال دیگر به‌بهره‌برداری می‌رسد، می‌افزاید: این گلخانه با مشارکت فنی و تکنیکی شرکت هلندی دالسم، از شرکت‌های بنام جهان در زمینه ساخت گلخانه‌های نوین، ساخته می‌شود. محصولات مجتمع گلخانه‌ای چابهار از راه دریا به کشورهای هدف در حاشیه‌ خلیج‌ فارس و دریای عمان صادر خواهد شد.

سفر ارزان به چابهار

هم‌زمان با اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی و گردشگری، توسعه زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی هم برای جذب سرمایه‌گذاران و ماندگاری‌ آنها در چابهار و مکران در دستور کار قرار گرفته است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به آغاز ساخت 9 مرکز اقامتی، هتل لوکس، هتل‌آپارتمان و بوم‌گردی در منطقه آزاد چابهار با مشارکت سرمایه‌گذاران به همشهری می‌گوید: در طول 25 سال عمر منطقه آزاد، فقط 2 هتل در این منطقه وجود داشته که برخی به‌خاطر سطح درآمدی پایین نمی‌توانستند از آن استفاده کنند.

محمداکبر چاکرزهی با تاکید بر این‌که مهم‌ترین پارامتر در گردشگری هزینه سفر است، ‌توضیح می‌دهد: ما باید قبل‌ از هرگونه زیرساخت اقامتی یا تفریحی، در هزینه سفر تسهیلگری‌ کنیم تا چابهار در سبد مسافرت گردشگران قرار گیرد. برای این مهم مجوز ایرلاین منطقه آزاد چابهار موسوم به آساجت صادر شده است و به‌زودی هواپیماهای آن وارد می‌شوند. علاوه‌بر آن با چارترکنندگان پروازی هماهنگ  شده است که هزینه‌ بلیت سفرها به چابهار کاهش یابد.

شهر فرودگاهی چابهار

تحلیلگران می‌گویند چابهار چهارراه ترانزیتی است و کم‌هزینه‌ترین، مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین مسیر برای اتصال بازارهای 2 کانون جمعیتی جهان شامل 21 کشور حوزه اقیانوس هند با حدود جمعیتی 2 میلیارد نفر و کشورهای آسیای میانه، قفقاز تا شرق اروپا با حدود جمعیتی 800 میلیون نفر محسوب می‌شود.
چهارراه‌های ترانزیتی ابزارهای حمل ‌و ‌نقل می‌خواهند. بندر، جاده، فرودگاه و راه‌آهن برای چابهار که در رده دورترین کانون‌های جمعیتی از مرکز و پایتخت‌ قرار گرفته، ضروری است. به همین دلیل پس از سال‌ها که درباره ساخت فرودگاهی مستقل و مناسب برای چابهار صحبت می‌شد این طرح سرانجام سال 95 مجوز دریافت کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این باره به همشهری توضیح می‌دهد: در لایحه بودجه 98 منطقه، 200 میلیارد تومان برای ساخت فرودگاه پیش‌بینی کردیم. سرمایه‌گذار را هم برای مشارکت پیدا کردیم و در حال مذاکره با صاحبان سرمایه داخلی و خارجی هستیم. تصمیم ما این است که محدوه ساخت فرودگاه با تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت راه و شورای عالی مناطق آزاد به منطقه آزاد چابهار واگذار شود یا در طرح توسعه منطقه آزاد چابهار که به شورای نگهبان رفته و منتظر تصویب است به منطقه الحاق شود. درصورتی که تحویل زمین صورت گیرد، سازمان منطقه آزاد چابهار مشکلی برای تامین منابع ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار نخواهد داشت.

به گفته کردی، مجموعه فرودگاهی که در چابهار پیش‌بینی شده یک شهر فرودگاهی در بازه زمانی 10 ساله است که سرمایه‌گذاری سنگینی می‌طلبد، اما باتوجه به این‌که فعلاً امکان برقراری ارتباط هوایی در کمترین زمان ممکن برای چابهار در اولویت است، این فرودگاه در بازه زمانی کوتاه‌تری ساخته خواهد شد.
پیش‌بینی می‌شود فاز اول شهر فرودگاهی چابهار با ظرفیت جابه‌جایی یک میلیون مسافر در سال در بازه زمانی 18 ماه تا 2سال به بهر‌ه‌برداری برسد.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار: ساخت بزرگ‌ترین گلخانه ایران و بزرگ‌‎ترین گلخانه‌ تمام‌شیشه‎ای مدرن جهان با تکنولوژی شیرین‌سازی آب‌های عمان با سرمایه‌گذاری 500 میلیون یورو شروع شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار: فاز اول مجتمع فولاد با ظرفیت 6/1 میلیون تن آهن اسفنجی اواسط 99 فعال می‌شود و در نهایت ظرفیت آن به 2/3 میلیون تن می‌رسد.

** سید امیرحسین عظیمی/ روزنامه همشهری

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو