فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ۷ منطقه آزاد کشور کدامند؟

مناطق آزاد ایران هر یک دارای موقعیت استراتژیک و تجاری ویژه برای سرمایه‌گذاری است که حذف موانع بر سر توسعه این مناطق می‌تواند ضمن شکوفایی اقتصاد کشور، فرصت‌های بی‌بدیلی را در حوزه توسعه و رونق تجارت و صادرات پدید آورد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، مناطق آزاد از جمله­ بخش ­های نظام اقتصادی کشور هستند که به واسطه قرار گرفتن در حوزه استثنائات تجاری و به عنوان یکی از مهم­ترین این استثنائات، می ­توانند وسیله ­ای برای توسعه صنعتی به خصوص در شرایط تحریم باشند و مسیر ورود به بازارهای جهانی را از طریق تقویت تولید، صادرات و سرمایه­ گذاری خارجی برای اقتصاد کشور فراهم کنند.

در حال حاضر هفت منطقه فعال آزاد تجاری ـ صنعتی در کشور شامل قشم، کیش، چابهار، اروند، انزلی، ارس و ماکو، با هدف توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات مشغول به فعالیت هستند.

برای دستیابی به هدف توسعه صادرات در این مناطق، دولت ها ملزم به لغو برخی از قوانین کسب و کار حاکم بر سرزمین اصلی در مناطق آزاد شده‌اند، هرچند که در عمل این اتفاق صورت نگرفته و یا به صورت ناقص انجام می شود و یکی از گلایه های مناطق آزاد نیز اجرایی نشدن قوانین و آئین نامه های مرتبط با مناطق آزاد است.

در این مطلب فرصت های سرمایه گذاری در هر یک از مناطق آزاد ایران به طور مختصر آمده است:

منطقه آزاد چابهار

چابهار در استان سیستان و بلوچستان و در کنار دریای عمان در گوشه شرقی خلیج چابهار قرار گرفته است و منطقه‌ای چندمنظوره با بخش‌های در حال‌ توسعه آموزشی، صنعتی، توریستی و حمل‌ونقل محسوب می شود. سازمان منطقه آزاد چابهار توسعه شهرک‌های تخصصی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه‌های صنعتی، لجستیک، آموزشی، درمانی، گردشگری و… را در برنامه‌های خود دارد که ایجاد شهرک لجستیک در چهارچوب برنامه‌ها و اسناد بالادستی دنبال می‌شود.

پارک صنعتی شیلات فبشا سازمان منطقه آزاد چابهار مجموعه ایست تقریباً ۸۰ هکتاری واقع در ناحیه صنعتی این سازمان با کاربری تخصصی صنایع فرآوری محصولات شیلاتی با فناوری‌های نوین. این شهرک در مجاورت خط ساحلی خلیج چابهار و در پیکره هفتم صنعتی سازمان قرار داد.

علاوه بر شیلات، صادرات خرما و لجستیک، منطقه آزاد چابهار در حوزه مواد غذایی، لوازم و تجهیزات پزشکی و پتروشیمی نیز فرصت هایی برای سرمایه گذاری در اختیار می گذارد. ساخت بزرگ‌ترین گلخانه ایران و بزرگ‌‎ترین گلخانه‌ تمام‌شیشه‎ای مدرن جهان نیز با تکنولوژی شیرین‌سازی آب‌های عمان با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورو به تازگی در این منطقه کلید خورده است.

مجتمع پتروشیی توسعه نگین مکران، مجتمع فولاد مکران، شهر توریستی رویال صدف و هتل سدس از پروژه های بزرگ و فعال در منطقه محسوب می شوند.

منطقه آزاد کیش

جزیره کیش دومین جزیره بزرگ جنوب کشورمان است که دارای سوابق بازرگانی متعددی است و در گذشته پل ارتباطی کشورهای اطراف محسوب می شده است.

منطقه آزاد کیش سال هاست که توسعه و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی را یکی از ماموریت های اصلی خود قرار داده و فرصت های سرمایه گذاری بسیاری را در دستور کار دارد و آنها را در بخش های مختلف و به تفکیک کارکرد قرار داده است.

از بین ۳۶۰ ایده مختلف در زمینه سرمایه گذاری، ۵۰ ایده و فرصت سرمایه گذاری در حوزه هایی نظیر گردشگری، نوآوری، هتلداری، درمانی و دیجیتالی توسط سازمان منطقه آزاد کیش شناسایی شده و در بخش های تفریحی و فراغتی، اقامتی و پذیرایی، بخش خدماتی، بخش تولیدی، زیرساختی، محورهای ویژه تمدن ها و طراحی و بازسازی سفین قدیم تقسیم بندی شده است.

منطقه آزاد ارس

یکی دیگر از مناطق آزاد کشورمان که در ناحیه شمال غربی کشورمان قرار دارد، منطقه آزاد ارس است. این منطقه به پشتوانه مناطق ارزشمند اکولوژیکی حفاظت شده، اقلیم و منابع غنی آب، ذخیره‌گاه‌های بین‌المللی جنگلی، محیط زیست مطلوب و قابلیت‌های توسعه گردشگری در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و ورزشی، به یک منطقه بین‌المللی گردشگری، تفریحی، سلامتی و درمانی تبدیل شده است.

یکی از برندهای ارس ساخت سازه های گلخانه ای است و این منطقه در حال تبدیل شدن به قطب محصولات گلخانه ای نیز هست.

علاوه بر آن بخش دامی و تولید و تامین گوشت کشور نیز حوزه برندینگ ارس محسوب می شود. پرورش ماهی قزل آلا در سیستم مدار بسته، احداث هتل بیمارستان تخصصی، کشت فراوری و بسته بندی گیاهان دارویی نیز از جمله فرصت های منطقه آزاد ارس محسوب می شود.

منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت ۱۷۲ کیلومتر مربع در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است و دارای مرز مشترک میان کشورهای همسایه عراق و کویت است.

منطقه آزاد اروند بر برند تولیدی و صادرات آن به کشورهای دیگر توجه ویژه ای داشته است. صادرات شیلات، ماهی و میگو در این منطقه از رتبه خوبی برخوردار است و صادرات کالاهای صنعتی مانند فولادسازی، صادرات انرژی، تولید مصالح ساختمانی و بسته بندی غذایی فرصت خوبی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است.

این منطقه در حوزه انرژی فرصت هایی را در زمینه صنایع نفت، پتروشیمی و صنایع پایین دستی و همچنین صنایع پشتیبانی و خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت در اختیار سرمایه گذاران می گذارد و علاوه بر آن در صنایع فولاد، حمل و نقل و ترانزیت کالا، گردشگری و تفریحی، آموزش عالی، مخابرات، تولید انرژی، بانک و بیمه، صنایع قطعه سازی، خودروسازی، کشتی سازی و ساخت تجهیزات و سازه های دریایی، ترانزیت کالا، صنایع تبدیلی و بسته بندی، صنایع نساجی، چرم و پوشاک، صنایع شیمیایی، صنایع الکتریکی و الکترونیکی نیز دارای فرصت هایی برای سرمایه گذاری دارد.

منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی دارای مناطق حفاظت شده، تالاب ها و در کل محیط زیست بسیار ارزشمندی است که به عنوان مقاصد گردشگری نیز شمرده می شوند. هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه های منطقه آزاد انزلی می روند. این منطقه به عنوان قطب گردشگری کشور شناخته می شود و گردشگرانی را هر ساله از کشورهای ارمنستان، آذربایجان، روسیه و عراق به خود جذب می کند.

طرح بوم گردی، بزرگترین مارینای شمال کشور، مجموعه های ورزشی، جشنواره های آبی و سنتی و … توانسته عاملی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه باشد.

 منطقه آزاد قشم

قشم بزرگترین جزیره جنوب کشورمان، سال هاست که اولویت خود را برای سرمایه گذاری و حوزه برندینگ بر دو حوزه گردشگری و صنعت و معدن قرار داده است.

هتل ها و دهکده های گردشگری و همچنین آکواریوم توانسته به صنعت گردشگری این منطقه کمک شایانی کند. در حوزه صنعت و معدن تولید کانکس، کانتینر، تولید قطعات و تجهیزات نفت و گاز و تولید انواع شناورهای فلزی از اولویت های این منطقه به عنوان برندینگ و فرصت سرمایه گذاری است.

منطقه آزاد ماکو

ماکو با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه‌های متعدد فرهنگی و طبیعی به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری در ایران مشهور است. منطقه آزاد ماکو به دلیلی موقعیت جغرافیایی مناسب و همجواری با کشورهایی نظیر آذربایجان، ترکیه و ارمنستان از فرصت خوبی برای تجارت برخوردار است.

فرصت های سرمایه گذاری این منطقه شامل افزایش واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی است و هدف گذاری آن در حوزه فرش، فرآورده های دامی و باغی، پوشاک، سنگ های قیمتی و از همه مهمتر توسعه راه ها و احداث آزادراه ها به دلیل ترانزیت کالا است.

به طور خاص، این منطقه امروز کارخانه سیمان مهر، کارخانه تولید ترانسفورماتور، مجتمع تجاری امید و شرکت توسعه و عمران اراضی را برای سرمایه گذاری در دست اقدام دارد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو