بانک‌ها باید تسهیل گر فعالیت های اقتصادی باشند

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش عملکرد اصولی و موفق بانک‌ها به عنوان شاهرگ اقتصادمناطق آزاد را عامل مهمی در رونق اقتصادی کشور برشمرد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، در نشست معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با روسای بانک‌ها، راهکارهای عملکرد موفق تر بانک‌ها و حل مشکلات آن‌ها در منطقه آزاد کیش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ناصر آخوندی در این نشست با اشاره به نقش مناطق آزاد در رونق اقتصادی کشور در شرایط اعمال تحریم گفت: باید به گونه ای عمل کرد که در بحث ورود دارو، مواد اولیه کارخانه ها و کالا های اساسی کمک حال سرزمین اصلی باشیم. بنابر این در بخش تجاری برای رفت و آمد کشتی های بزرگ به منطقه آزاد کیش رای زنی ها شده است تا با بهبود شرایط بانک‌ها و ارائه تسهیلات به تجار و تولید کنندگان شرایطی ایجاد شود که فعالان اقتصادی، تجار، بازرگانان در زمینه های مختلف فعالیت کنند. بخش های تولیدی، صنعتی و خدماتی نیز امکان فعالیت داشته باشند.
آخوندی همچنین از بانک‌ها خواست تا با گیرندگان تسهیلات تعامل سازنده داشته باشند و در اخذ نرخ بهره و بخشش جریمه ها مساعدت کنند.
وی دو موضوع بازگرداندن فلسفه مناطق آزاد با توجه به قوانین وضع شده و تبدیل کیش به شهر هوشمند را از اولویت هایکاری سازمان برشمرد و اظهار کرد: ایجاد شهر هوشمندی و ارتقاء خدمات بانکداری الکترونیکی از جمله مواردی است که مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در برنامه ٣ساله خود برآن تأکید دارند.
سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نقش بانک‌ها در حمایت از سرمایه گذاران بیان کرد: بانک‌های ما با استانداردهای جهانی هم خوانی ندارند و ما به عنوان منطقه آزاد ملزم به رعایت استانداردهای بانکداری ویژه منطقه آزاد هستیم. این مهم نیز با ارائه آیین نامه پیشنهادی به بانک مرکزی، هیئت دولت ودبیرخانه برای ایجاد تغییرات محقق می‌شود.
آخوندی همچنین در خصوص تمدیدمجوز بانک‌ها اظهار کرد: طبق توافقات انجام‌شده با روسای برخی بانک‌ها و امضای چندتفاهم‌نامه از این پس طبق قوانین مناطق آزاد مجوز بانک‌هایی که به‌صورت شعبه مستقل فعالیت می‌کنند تمدیدشده و مدیران بانک‌ها با استقلال عمل بیشتر فعالیت می‌کنند.
وی همچنین از پیگیری تشکیل دبیرخانه متشکل ارزی، افتتاح بورس بین‌الملل و تشکیل مرکز مالی متشکل از بانک‌ها و بیمه‌هاو بورس‌های نفت، اوراق، انرژی و کالا خبر داد و گفت: در حال پیگیری اجرای این طرح‌هاهستیم و این فرصت خوبی برای بهبود وضعیت کنونی بانک‌ها و رونق اقتصادی کیش است.
در این جلسه روسای بانک‌ها نیزموارد متعددی را عنوان و با توجه به اینکه سیستم بانکداری شریان اصلی اقتصاد است،با امید به رونق بیشتر اقتصاد کیش، بر پایلوت شدن جزیره کیش در بحث حواله ارزی کل کشور، حذف یا تسهیل قوانین دست‌ و پا گیر و تسهیل سیستم بانکی جزیره تأکید کردند.
رواج بانکداری ارزی، مشکلات حواله ارزی با توجه به نوسانات نرخ ارز، بازپرداخت تسهیلات ارائه‌شده به بازاریان،وابستگی مضاربه به واردات جنس توسط کسبه، اعمال تغییرات اصلاحی در سیستم بانکداری جزیره، لزوم ایجاد شورای عالی هماهنگی بانک‌ها و تبدیل کیش به یک برند بانکداری که از سال‌های قبل نیز مطرح‌شده بود برخی موارد عنوان‌شده در این نشست بود.
از دیگر موارد مطرح‌شده نیز می‌توانبه وجود نقش پر رنگ حاکمیتی در اجرای قوانین در چارچوب استانداردهای کلان برای جلوگیری از چندگانگی اجرای قوانین، روند طولانی دریافت مجوز فعالیت اقتصادی در سازمان، تسهیلات خرید خودرو، مستقل سازی شعب بانک‌ها با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و مشکلات معیشتی کارمندان بانک‌ها اشاره کرد.
همچنین ایجاد زیرساخت‌های مناسب با قوانین مناطق آزاد با هدف تحقق اهداف سازمان منطقه آزاد کیش و تغییر ساختارهای مربوط به سرزمین اصلی که در کیش اجرا می‌شود، ایجاد فضای جدید متفاوت با سرزمین اصلی، بازنگری سیستم بانکی در صادرات و واردات، استفاده درست از قابلیت هر بانک، افزایش اختیارات مدیران بانک‌ها از جمله راهکارها ارائه‌شده مدیران و روسای بانک‌ها در جهت حل چالش‌های فراروی عملکرد موفق بانک‌ها در مناطق آزاد بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو