گزارش اقتصاد24 از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد؛

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس اعلام شد/ ارس قطب تولید محصولات گلخانه‌ای کشور

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، تولید خودرو، صنایع سنگین، تولید پتوهای نسوز، ایجاد نیروگاه 470 مگابایتی و حوزه داروسازی را از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه عنوان کرد و گفت: تا سال آینده ارس به قطب تولید محصولات گلخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود. 

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، صفر شاسفند با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری در این منطقه در سال 98 افزود: فرصت های سرمایه گذاری در سال جدید به سمت دامداری به خصوص پرورش شترمرغ، بوقلمون و دیگر فرآورده های گوشتی میل پیدا کرده است.
شاسفند گفت: در حوزه صنعت در منطقه آزاد ارس نیز شاهد سرمایه گذاری در مواردی نظیر تولید خودرو، صنایع سنگین، تولید پتوهای نسوز، ایجاد نیروگاه 470 مگابایتی و حوزه داروسازی هستیم که یک پراکندگی را در حوزه صنعت به وجود آورده است به طوری که سمت و سوی خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است اما در بخش کشاورزی کشت گلخانه ای روزبه روز در حال پیشرفت است و پیش بینی می شود تا سال آینده ارس قطب تولید محصولات گلخانه ای کشور شود.
وی افزود: درسال 96 میزان کشت گلخانه ای 50 هکتار بود که این میزان در سال 97 به 73 هکتار هزار رسید که قرار است امسال به 90 هکتار برسد و 160 هکتار دیگر به کشت محصولات گلخانه ای ارس اضافه شود.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، حوزه دامپروری را یکی دیگر از فرصت های سرمایه گذاری سال جدید خواند و گفت: امسال در تولید فرآورده های گوشتی سرمایه گذاری های خوبی داشتیم به طوری که در این حوزه چند مجوز برای تولید گوشت گوسفند، یک مجوز برای تولید گوشت شتر مرغ و یک مجوز نیز برای تولید بوقلمون صادر کردیم که این امر نشان از افزایش تمایل سرمایه گذاران در این حوزه دارد.
شاسفند بیشترین میزان سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس را مختص به حوزه کشاورزی دانست و افزود: کشاورزی در منطقه خداآفرین بیشترین توسعه را به همراه داشته است. در حال حاضر شرکتی در این حوزه سرمایه گذاری کرده است که با برنامه ریزی در پنج هزار هکتار از خاک ارس قرار است در زمینه کشت صنعت کار کند و در این راستا این شرکت حتی با هلندی ها نیز وارد مذاکره شده تا از تکنولوژی آنها در جهت توسعه فعالیت خود بهره ببرد.
وی گفت: یکی از مزیت های نسبی ارس داشتن آب و هوای مناسب برای توسعه کشت گلخانه ای است. امروز صادرات محصولات گلخانه ای افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و میزان آن در سال گذشته بر اساس هدف گذاری ما 14 هزار تن بود که در عمل به 15 هزار تن رسید و حتی بیشتر از میزان پیش بینی شده نیز صادرات داشتیم.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه ممنوعیت های اعمال شده در زمینه واردات کالا به مناطق آزاد را اگرچه آسیب‌زننده به این مناطق دانست اما در عین حال تاکید کرد که این مسئله باعث تولید برخی کالاها در مناطق آزاد نیز شده است و افزود: از زمانی که واردات کالاها ممنوع شد فروشگاه های تجاری یا در حال تعطیلی هستند و یا رفته رفته بازارشان کساد شده است به طوری که سرمایه گذاران نیز دیگر اقدام به خریدوفروش در این حوزه نمی کنند و به جای آن روی به بخش صنعت و کشاورزی آورده اند.
شاسفند گفت: در عین حال ممنوع شدن واردات کالاها در کنار آسیب های زیادی که به اقتصاد منطقه وارد کرده باعث شده تا فعالان اقتصادی به دنبال آوردن تکنولوژی و راه انداختن فعالیت های تولیدی بیفتند برای مثال بعد از ممنوع شدن واردات برند دنیلی که قبلا به یک شرکت ایتالیایی اختصاص داشت، با آمدن تکنولوژی و مواد اولیه آن به داخل، این برند در داخل تولید و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.
وی همچنین از وجود دیگر زیرساخت ها مانند دیتا سنتر در ارس خبر داد و افزود: زیرساخت ها و دمای هوای جلفا به گونه ای است که زمینه برای سرمایه گذاری در حوزه دیتا سنتر نیز مهیا است و در حال حاضر سرمایه گذارانی هستند که اقدام به آوردن سرورهای مختلف در این منطقه کرده اند تا عملیات الکترونیکی را انجام دهند که هم در سال گذشته و هم در سال جدید چند مورد سرمایه گذاری در این حوزه داشتیم. البته وجود نیروگاه های برقی که درحال ساخت است نیز به پیشبرد این صنعت نوظهور در منطقه کمک زیادی خواهد کرد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس یکی دیگر از استعدادهای ارس را جاذبه های تاریخی و طبیعی این منطقه خواند و گفت: یکی از مهمترین استعدادهای ارس در زمینه فرصت های سرمایه گذاری در بحث گردشگری است چرا که ارس میزبان 3 میلیون و 500 هزار مسافر در 15 روز بهار بود و جاذبه های گردشگری این منطقه از جنگل های ارسباران گرفته تا کلیساهای مختلف با آب و هوای مناسب همواره مقصد مناسبی برای گردشگران بوده است که در این خصوص نیز سرمایه گذاران ساخت هتل های 4 و 5 ستاره و تعداد زیادی هتل آپارتمان را در دستور کار قرار داده و زیرساخت لازم برای گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کرده اند. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو