مدیرعامل فولاد هرمزگان خبر داد؛

برنامه صادرات 960 هزار تنی فولاد هرمزگان در سال جاری

شرکت فولاد هرمزگان دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب، در کنار خلیج نیلگون همیشه فارس در زمینی به مساحت 95 هکتار در 13 کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس است که با وجود این شرکت استان هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از معدن نیوز، شرکت فولاد هرمزگان دارای ظرفیت اسمی 1.5 میلیون تن تختال (اسلب) به ضخامت 200 و 250 میلیمتر، عرض 900 تا 2000 میلیمتر و طول 6000 تا 12000 میلیمتر است. همچنین این شرکت قادر به تولید محصولات میانی ازجمله یک میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی در سال، 90 هزار تن آهک در سال، 7500 نرمال مترمکعب اکسیژن بر ساعت، 18000 نرمال مترمکعب بر ساعت نیتروژن و 120 نرمال‌مترمکعب بر ساعت آرگون است.
تختال‌های تولیدی این شرکت در خط نورد گرم به طور عمده برای کاربری پروفیل‌سازی، لوله‌های آب، نفت و مخازن در فشار و قطعات سنگین فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورق‌های تولیدی در نورد سرد جهت کاربری ورق بدنه خودرو، بدنه لوازم خانگی ازجمله یخچال، بخاری و همچنین کاربردهای ویژه مانند ورق‌های قلع‌اندود و گالوانیزه است.
این شرکت فولادی توانسته است در 2 ماه نخست امسال 310 هزار تن تولید داشته باشد و رشد 96درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای خود رقم بزند. این مطلب را فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان در عنوان کرد که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

شرکت فولاد هرمزگان چه برنامه‌هایی در سال جدید دارد؟

امسال قرار است به تولید یک میلیون و 500 هزار تن تختال برسیم که 960 هزار تن آن را به صادرات و 540 هزار تن را نیز به بازار داخل اختصاص ‌می‌دهیم.
در 2 ماه نخست سال 98 فولاد هرمزگان موفق شده 310 هزار تن تولید داشته باشد که از این میزان 156هزار تن به بازار صادرات و 154 هزار تن به بازار داخل اختصاص یافته است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده اهداف موردنظر در این 2ماه محقق شده است. اگر این 2ماه امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم، در بازار داخل 258 درصد و در بازار صادرات 35درصد و درمجموع با 96 درصد رشد روبه‌رو بوده‌ایم.

آیا با وجود تحریم‌های امریکا، مشتری‌های صادراتی قبل خود را دارید یا مشتری‌های جدیدی پیدا کرده‌اید؟

برخی مشتری‌های قبلی همچنان مشتری‌های ما هستند، البته به‌دنبال بازارهای جدید نیز هستیم. شرایط تولید تا اندازه‌ای مشکل شده اما تلاش ما این است که به تولید یک میلیون و 500 هزار تن برسیم و هم بازارهای قبل را داشته باشیم و هم بازارهای جدید را رصد کنیم. البته مشکلاتی در زمینه تولید وجود دارد اما تمام تلاش ما این است که این مشکلات در روند تولید تاثیرگذار نباشد و حتی قرار است عملکردی بهتر از سال 97 داشته باشیم.

در تامین مواد اولیه کارخانه مشکلی ندارید؟

مواد اولیه ما در فولاد هرمزگان گندله است و این مواد را از بازار داخل و معادن کشور تامین می‌کنیم اما از آنجا که کارخانه‌های گندله مجوز صادرات دارند و اقدام به صادرات می‌کنند، کارخانه‌هایی که گندله نیاز دارند برای تامین نیاز خود دچار مشکل شده‌اند.

آیا تامین نیاز گندله برای تولیدکنندگان داخلی در اولویت قرار ندارد یا گندله در بورس کالا عرضه نمی‌شود؟

از آنجا که کارخانه‌های معادن مجوز صادرات دارند، تامین گندله برای واحدهای تولیدی دچار مشکل شده و با توجه به اینکه نرخ جهانی گندله افزایش یافته است، واحدهای تولید گندله ترجیح می‌دهند صادرات داشته باشند. صادرات هم ارزآوری خوبی به همراه دارد. در بورس کالا گندله عرضه نمی‌شود اما در کل تامین داخل باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد، چراکه برخی کارخانه‌ها که گندله نیاز دارند تامین مواد اولیه برای‌شان حیاتی است زیرا اگر دچار مشکل شوند، بخشی از نیروی انسانی بیکار خواهد شد و کارخانه دچار مشکل می‌شود. البته ما با همکاری معادن در حال کار هستیم و مواد اولیه خود را در داخل تامین می‌کنیم.

تیرماه فصل برگزاری مجمع سالانه فولاد هرمزگان است، برای سهامداران خود چه خبر خوشی دارید؟

فولاد هرمزگان به دنبال افزایش سرمایه خود است. این شرکت اهداف خود را در سال 97 محقق کرده و افزایش سرمایه نیز ناشی از این سود است، البته ما قصد داریم این سود را 2 برابر کنیم. این افزایش سرمایه شرکت درحقیقت ناشی از سود انباشته است.

چه برنامه‌ توسعه‌ای برای فولاد هرمزگان دارید؟

ما در حال پیگیر برنامه‌های توسعه‌ای شرکت نیز هستیم. تا پیش از تحریم‌ها برای برنامه توسعه‌ای شرکت نیز فاینانس خارجی گرفته بودیم اما بعد از تحریم‌ها دچار مشکل شدیم که هم‌اکنون در حال پیگیری این برنامه از طریق منابع دیگر هستیم.

آینده صنعت فولاد استان هرمزگان را چگونه می‌بینید؟

واحدهای فولاد به‌طور معمول در کنار آب و دریا ساخته می‌شوند تا مسائل محیط‌زیستی و تامین آب را بهتر مدیریت کنند. با توجه به اینکه در افق 1404 باید به تولید 55 میلیون تن در سطح کشور برسیم، بهترین مکان برای توسعه‌های فولاد کشور کنار دریا است و یکی از بهترین مکان‌ها برای توسعه صنعت فولاد ایران، استان هرمزگان خواهد بود. این استان ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی چون تامین آب و گاز و آب شیرین‌کن و... را دارد و منطقه‌ ویژه‌ اقتصادی مناسبی است، از این‌رو برنامه‌ریزی شده 10میلیون تن فولاد در این استان تولید شود و حتی معتقدیم بیشتر از این میزان نیز ظرفیت تولید دارد.

وضعیت صنعت فولاد را برای امسال و با توجه به تحریم‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت فولاد با توجه به اینکه پس از نفت و پتروشیمی در پیشانی تحریم‌ها قرار گرفته، همواره مورد رصد است که همین موضوع مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد می‌کند اما جدای این مسائل خارجی، موضوعی که می‌تواند به تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد کمک کند، قوانین داخلی است که باید به سمت قوانین سهل‌انگارانه‌تری پیش برود تا تولیدکنندگان بتوانند از این پیچ‌ها به سلامت عبور کنند.
به عبارت دیگر نباید با قوانین داخلی پیچیده شرایط تحریم را برای تولیدکننده سخت‌تر کنیم یا آنچه در کمرگ است اگر مواد اولیه کارخانه‌ها است را باید آزاد کنیم تا کارها راحت‌تر شود و صادرات هم با روند بهتری انجام شود که این امر سبب ارزآوری بیشتر برای کشور می‌شود.
به‌نظر می‌رسد برای صادرات باید مشوق‌های صادراتی بیشتری درنظر گرفته شود. در مقابل واردات مواد اولیه به کشور نیز تسهیل شود چون اگر تولیدکننده یک کالا را با هزاران دردسر وارد کشور کند اما همان کالا در مبادی ورودی کشور و در گمرک گرفتار شود، کار برای تولیدکننده بسیار مشکل خواهد شد.
از این‌رو باید شرایط را برای تولید آسان‌تر کرد. باید با قوانین ساده کمک کرد تا از این شرایط بحرانی به سلامت عبور کنیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو