در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛ 

اصلاح ساختار مدیریتی در مناطق آزاد / قوانین مناطق آزاد در دانشگاه‌ها تدریس شود

معاون پیشین فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش مباحث مدیریتی و ساختاری را از جمله مشکلات مناطق آزاد در ایران برشمرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که هر کس نتواند در لایه‌های مدیریتی مناطق آزاد بدون داشتن دانش کافی نفوذ کند.

به گزارش فرینا، ابراهیم رضوانی در گفتگو با اقتصاد۲۴ با اشاره به فقدان آموزش قوانین و آیین‌نامه‌های مناطق آزاد در دانشگاه‌ها، افزود: متاسفانه قوانین و آیین نامه های مناطق آزاد در هیچ مقطع تحصیلی تدریس نمی‌شود در حالی که در ماده یک قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، فلسفه وجودی این مناطق به زیبایی بیان شده اما در آموزش‌های آکادمیک این موضوع به دست فراموشی سپرده شده است.
رضوانی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد، مناطقی هستند که برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد شده اند، گفت: برای دستیابی به این توسعه باید قوانین و مقررات آن دانسته و اجرایی شود.
مولف کتاب «آشنایی با مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی» در ادامه درباره مباحث مطرح شده در این کتاب، اظهار داشت: این کتاب در خصوص آشنایی با مناطق آزاد نگاشته شده و در آن مناطق آزاد ایران با یکی از مناطق آزاد مهم امارات به نام «جبل علی» مقایسه شده است و به این موضوع پرداخته شده که ما چقدر نسبت به این منطقه زودتر کار خود را آغاز کردیم اما هم‌اکنون چقدر عقب هستیم. این موضوع به صورت جدول و تحلیل ارائه شده است.
به گفته وی، فاصله مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در ایران با منطقه‌ای همچون «جبل علی» بسیار زیاد است در حالی که می‌توانستیم با راهبردها و برنامه‌های دقیق‌تر جایگاه مناسب‌تری داشته باشیم.

رضوانی که سابقه پنج سال فعالیت در سمت معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش را در کارنامه خود دارد، در ادامه گفت: کتابی را نیز در دست تالیف داریم که موضوع آن مربوط به حمایت از سرمایه گذاری در مناطق آزاد است. در این کتاب چگونگی ورود به این مناطق و سرمایه گذاری در آن و نیز بهره‌مندی از مزایای سرمایه‌گذاری را بیان کرده‌ایم.
وی افزود: همچنین در این کتاب مقایسه‌ای میان سرمایه گذاری و مزیت‌های آن در مناطق آزاد ایران با کشوری مثل امارات انجام داده‌ایم. دلیل این قیاس هم همسایگی و شباهت های زیاد کشور ما و امارات در امور تجاری و اقتصادی است. در این کتاب خلاءها و مزیت‌های مناطق آزاد کشورمان توضیح داده شده است.

معاون پیشین فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه یکی از مشکلات مناطق آزاد در ایران را فقدان تخصص در برخی مدیران آن عنوان کرد و گفت: در مناطق آزاد کشور ما دو بحث مدیریت و ساختار را داریم. در بحث مدیریت باید گفت همانطور که تیم غیر پزشکی و غیرجراح حق ورود به اتاق عمل را ندارد، مناطق آزاد هم باید شرایطی داشته باشد که هر کس نتواند در لایه های مدیریتی آن بدون داشتن دانش کافی در خصوص اداره مناطق نفوذ کند چرا که این مناطق نقش ویژه‌ای در اقتصاد کشور داند.
رضوانی در پایان با تاکید بر اینکه در مناطق آزاد نیازمند اصلاح ساختار هستیم، افزود: ساختار فعلی مناطق آزاد مناسب رشد و توسعه مطلوب این مناطق نیست. در کتاب دوم به تشریح این مساله پرداخته‌ایم که چگونه می‌توانیم با اصلاح ساختار و مدیریت، شاهد تحول در مناطق آزاد باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو