به بهانه برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی اینوتکس 2019 تهران؛

 استاندارد سازی و رونق فضای کسب و کار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

سال 1398 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی "سال رونق تولید" نامگذاری شد. چنانچه رونق تولید محقق شود شاهد تحول در بخش های مختلف، کاهش نرخ بیکاری، بهبود اوضاع معیشتی مردم، تغییر مثبت در نظام بانکی، افزایش ارزش پول ملی، کاهش تورم و اتفاق های مثبت دیگر خواهیم بود. یکی از مهم ترین نتایج رونق تولید، رویش اقتصادی و رونق اقتصادی است. رشد اقتصادی کشور در گرو رونق تولید داخلی است و توجه به این امر سبب اشتغالزایی و توسعه ظرفیت های داخلی می شود. همه می دانیم که تحریم ها و محدودیت های بین المللی مشکلات فراوانی را برای تولید داخلی به وجود آورده و باید به نحوی از این شرایط عبور کرد. رشد اقتصادی کشور در صورت رونق تولید داخلی محقق می شود و نتیجه آن اشتغالزایی و رشد پتانسیل های داخلی در حوزه های مختلف صنعتی می باشد. با نگاهی به رویکرد توسعه گرای مناطق آزاد از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون می توان نقش این مناطق را در ایجاد زیر ساخت ها و بستر مناسب درجهت فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی به شکل گویا مشاهده کرد.
سرمایه گذاری های گسترده در حوزه های عمرانی و زیر ساختی در طول این 6 سال  ایجاد و تکمیل توسعه امور زیر بنایی در کنار ایجاد زیر ساختهای مهم حمل ونقلی شامل فرودگاه بندر و جاده ها ، نشان از عزم دولت در مسیر توسعه مناطق آزاد با نگاه رونق تولید به ویژه تولیدات صادرات محور دارد. ایجاد این زیر ساخت ها در مناطق آزاد باعث جذب حجم عظیمی از سرمایه گذاری داخلی و نیز سرمایه گذاری خارجی در این مناطق شده است.
این حجم از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی نشان از توسعه زیر ساختها و ایجاد بسترهای مناسب در مسیر تولید در مناطق آزاد است که بی تردید می تواند نقش بسیاری پررنگی را در تحقق رونق تولید در سال جاری که به همین نام نهاده شده است ایفا کند.
یکی از مهمترین عوامل رونق تولید که می تواند اهمیت نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری را در این خصوص تایید کند اهمیت اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به واسطه فعالیت و تولید در کشور است . با نگاهی به مساحت کمتر از یک درصدی مناطق آزاد در مقابل مساحت کل کشور ایران و اشتغال بیش از نیم میلیون نفری این مناطق با توجه به حجم مساحتی که در کشور دارند می توان به این نتیجه مهم رسید که با توجه به همه مشکلات و تنگناه هایی که در حوزه کلان اقتصاد و به تبع آن اشتغالزایی مواجه هستیم آمار بیکاری در محدوده های مناطق آزاد به نسبت سرزمین اصلی و مناطق همجوار خود بسیار پایین تر است و شاهد تراز مثبت اشتغال در این مناطق هستیم که همه این موارد نشان از توسعه تولید محور و رونق فضای کسب و کار در این مناطق است.
رونق تولید نیازمند محیط کسب و کار با ثبات و استاندارد است؛ این یعنی وقتی از رونق تولید صحبت می کنیم باید به این موضوع توجه کنیم که رونق تولید در کجا و در چه بستری اتفاق می افتد؟ ما رونق تولید را باید دریک فضایی تحت عنوان محیط کسب و کار مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم. در خصوص محیط کسب و کار یک شاخص بین المللی تحت عنوان سهولت کسب و کار وجود دارد که هر ساله توسط بانک جهانی بررسی و گزارش می شود و کشورها را براساس آن رتبه بندی می کنند.
بدیهی است آن چیزی که می تواند منجر به بهبودی مجموعه شاخص های اقتصادی در حوزه های کلان اقتصادی کشور شود تولید است و اگر این ظرفیت در اقتصاد کشور با توجه به امکانات ، پتانسیل ها و ظرفیت های سرمایه گذاری چه در بخش های دولتی و چه در بخش های خصوصی به کار گرفته شود، بی شک آثار و پیامدهای مثبتی را می تواند در بخش های مختلف اقتصادی به همراه داشته باشد و تولید خود نیازمند محیط کسب و کار مناسب و با ثبات است و رونق فضای کسب و کار مناسب و با ثبات نیازمند استاندارد سازی و به روز شدن است شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه تاثیر بسزایی دارند.
پایین بودن خلاقیت ، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاه های اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوریهای خارجی شده است و این برای کشور ما که از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یک ضعف مهم به شمار می رود و با تحریم های ظالمانه استکبار جهانی بر علیه کشورمان، این ضعف نمود بیشتری پیدا کرده است و محیط کسب و کار کشور(بویژه در صنعت خودرو) را با چالشی جدی مواجه کرده است .
فلذا تحقیق و پژوهش و فناوری از ضروریات و ارکان مهم کارآفرینی و اشتغال به شمار می رود و محیط کسب و کار نوینی برای رونق تولید بوجود می آورد.
در دنیای پر تحول امروز دانش و نوآوری اساسی ترین عامل پیشرفت در عرصه های صنعتی واقتصادی محسوب می شود. اقتصاد یک کشور وقتی شکوفا می شود که بستر لازم برای نوآوری و حضور در بازارهای رقابتی جهانی فراهم شود. حرکت به سوی نوآوری و ایجاد تغییر در ترکیب محصولات و خدمات در قلمرو فعالیت های یک کسب و کار دانش بنیان قرار دارد.
از این رو کسب و کارهای دانش بنیان نقش مهمی در اثر بخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و تولیدات و تولید ثروت و ارزش افزوده در یک جامعه ایفا می کنند.
گسترش فعالیت استارت آپ ها به عنوان شتاب دهنده های توسعه کسب و کارهای نو در مناطق آزاد می تواند نوید بخش  رونق تولیدات صادرات محور و به تبع آن اشتغالزایی بیشتر دراین مناطق باشد.

** منبع: روزنامه کار و کارگر

** فرهاد شیخی؛ عضو کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو