لزوم هوشمندسازی فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات در مناطق آزاد

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر ضرورت ترکیب فناوری با صادرات گفت: برای دستیابی به صادرات فناوری محور، باید مدیریت فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا، هوشمندسازی شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، اکبر افتخاری در نخستین نشست تخصصی بررسی چالش‌های مناطق آزاد کشور و فرصت‌های سرمایه گذاری در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی با اشاره به اهمیت صادرات فناوری محور افزود: نقش صادرات در شکوفایی و رشد اقتصادی کشور بر هیچکس پوشیده نیست اما آنچه که می‌تواند تحول اساسی در صادرات ایجاد کند ترکیب آن با فناوری روز دنیاست.
افتخاری با بیان اینکه فناوری دیجیتال تحول جدی در عرصه مباحث و علوم ایجاد کرده، گفت: با نگاهی به تغییراتی در روند بازار و عملیات‌های مالی نهادهای مالی مشاهده می‌شود امروز بانک‌ها و بیمه‌ها از شعبه‌ها به موبایل‌ها انتقال پیدا کرده و این عملیات بدون استفاده از فناوری اطلاعات امکان پذیر نیست.
وی با تاکید بر ضرورت نحوه استفاده از ابزارهای فناوری برای انتقال سریع‌تر و بهینه‌تر کلیه امور به مخاطب تصریح کرد: ترکیب فناوری با علم و اقتصاد، عصر جدیدی را برای ظهور و بروز مفاهیم جدید ایجاد کرده و یکی از مأموریت‌های مناطق آزاد پایلوت بودن پروژه‌ها و مفاهیم جدیدی است که می‌خواهد در کشور بررسی و آزمایش شده و پس از بررسی و رفع نواقص به کل کشور انتقال پیدا کنند.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه برای افزایش بهره وری اقتصادی باید ابزارهای نوین با مفهوم مهم اقتصادی ترکیب شود گفت: در حال حاضر در همه مناطق آزاد کشور مراکز نوآوری و فناوری در حال شکل گیری است اما منطقه ازاد انزلی در این راستا پیشرو بوده و مفاهیم فناوری را دنبال کرده است.
افتخاری با اشاره به لزوم فعالسازی زنجیره نوآوری برای مراکز فعال افزود: بر اساس دستور العمل مناطق آزاد، زنجیره نوآوری از مرحله ایجاد یک ایده توسط مناطق و یا کسب و کارهای موجود در مناطق و حتی خارج از مناطق تا مرحله‌های آزمایشگاهی و تست و تبدیل به محصول حمایت و تجاری سازی شده و به مرحله عرضه برسد.
وی با بیان اینکه صادرات و واردات بدون عملیات لجستیک (لجستیک فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا از مبدأ تا محل مصرف که با هدف تأمین نیاز مشتری شامل جریان‌های درونی و بیرونی، درون‌سو و برون‌سو انجام می‌گیرد) امکان پذیر نبوده اما باید لجستیک هوشمندسازی شود ادامه داد: باید روند فعالیت‌ها به گونه‌ای پیش رود که در زمان مشخص و مورد نظر، مواد اولیه به کارخانه و محصول به دست مصرف کننده برسد تا علاوه بر از بین رفتن انبارداری بلند مدت و جلوگیری از حبس منابع مالی در انبارها، کالاها در سریع‌ترین زمان ممکن تأمین و با کاهش بها، کالا با قیمت بهتر و زمان کمتر به دست مصرف کننده برسد.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور تاکید کرد: باید با ترکیبی از ساختار مدیریت ترافیک و مسیر یابی، مسیر کالا از کارخانه به مصرف کننده را به حداقل زمان و هزینه و حداکثر بهره وری رسانده و از فضای بندرگاه‌ها در تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا به بهترین شکل استفاده شود.
افتخاری با اشاره به اینکه بندر کاسپین در منطقه ازاد انزلی از افتخارات کشور است تصریح کرد: باید از حداقل ظرفیت‌ها، حداکثر استفاده را ببریم.

گفتنی است؛ نخستین نشست تخصصی بررسی چالش‌های مناطق آزاد و فرصت‌های سرمایه گذاری با مشارکت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و مناطق آزاد کشور به مدت دو روز (23 و 24 خردادماه) در منطقه آزاد انزلی برگزار شد.
در این همایش نمایشگاهی نیز از دستاوردهای پارک‌های علم و فناوری تحت عنوان رویدادهای استارت آپی در محل همایش‌های منطقه ازاد انزلی برگزار شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو