ثبت رکورد صدور مجوز قانونی توسعه سواحل در هرمزگان

در چهاردهمین نشست کمیته استانی مدیریت و ساماندهی سواحل با حضور استاندار هرمزگان، ثبت رکورد تاریخی صدور مجوز قانونی ساخت و ساز دريايي در این استان طی دو سال اخیر مطرح شد و توسعه سواحل بر مبنای استاندارد، سیاست گذاری و راهبری دقیق و مشخص مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش فرینا، استاندار هرمزگان و رییس کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل این استان ضمن تقدیر از تلاش های سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه شناسنامه دار کردن پروژه های ساخت و ساز در سواحل به منظور استفاده بهینه و صیانت از این سرمایه ملی گفت: سیاست گذاری دقیق همراه با اجرای مناسب در راستای صدور مجوز و جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی در سواحل، آثار مناسبی را طی سال های اخیر در استان هرمزگان به همراه داشته است.
فریدون همتی افزود: دستگاه‌های دولتی و مناطق آزاد که اقداماتی را در حوزه سواحل، جزایر و بنادر استان انجام داده‌اند، ملزم به دریافت مجوز برای فعالیت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دبیرخانه صدور مجوزهای قانونی هستند.
همتی خواستار مجوز دار شدن تمامی سازه ها و تاسیسات دریایی فاقد مجوز در استان  شد و گفت: براساس تصمیم اتخاذ شده در این نشست، تمامی دستگاه های دولتی و مناطق آزاد تا پایان تیرماه سال جاری فرصت دارند تا مسائل خود در این حوزه را حل کنند و مجوز قانونی فعالیت را دریافت نمایند و در غیر این صورت سازمان بنادر و دریانوردی این اختیار را دارد که برخورد قانونی را با تخلفات انجام دهد.
وی تاکید کرد: ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان باید بر مبنای استاندارد، سیاست گذاری و راهبری دقیق و مشخص انجام شود.
استاندار هرمزگان خواستار پاسخگویی تمامی دستگاهی اجرایی نسبت به مکاتبات و درخواست کمیته مدیریت و ساماندهی سواحل برای رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران شد و بر لزوم پیگیری جدی تمامی مدیران و متولیان امر، در خصوص ایجاد سامانه تک پنجره صدور مجوز ساخت و بهره برداری از سازه ها و سرعت بخشیدن فرآیندهای مربوط به استعلام های قانونی تاکید کرد.
همتی با اشاره به اینکه مناطق آزاد قشم و کیش به لحاظ جغرافیایی جزیی از پهنه های ساحلی و دریایی استان هرمزگان محسوب می شوند، گفت: تمامی ساخت و سازهای صورت گرفته و مورد تقاضا در این مناطق باید حتما مجوزهای قانونی از کمیته مدیریت و ساماندهی سواحل داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی اعم از شهرداری ها، ارگان های نظامی و انتظامی، مناطق آزاد و مالکین سازه های فاقد مجوز نسبت به ثبت نام در سامانه sm.pmo.ir اقدام و مدارک لازم را جهت اخذ مجوز های لازم ارائه نمایند.
احمدی منش معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان نیز ضمن تاکید بر عدم سکوت قانون در موضوعات ساخت و سازهای دریایی و ساحلی، برخورد و عدم برخورد از مدیران خاطی و قانون شکن را در پیشگیری از وقوع جرم در آینده بسیار اهمیت دانست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و دبیر کمیته استانی ساماندهی و مدیریت سواحل با اشاره به وجود دوهزار و 238 کیلومتر نوار ساحلی در این استان، خاطرنشان کرد: از سال 1370 تاکنون تعداد 105 مورد مجوز جهت فعالیت و ایجاد سازه ها و تاسیسات، در حوزه سواحل استان هرمزگان از سوی دستگاه های دولتی و همچنین بخش خصوصی صادر شده است.
اله مراد عفیفی پور افزود: طی دو سال اخیر با فعالیت و پیگیری خوب کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان به سکانداری استاندار به عنوان مدیریت عالی استان، تعداد 49 مورد مجوز قانونی فعالیت در سواحل استان هرمزگان صادر شده است که یک رکورد تاریخی در تاریخ توسعه سواحل در دوره چهل ساله پس از انقلاب محسوب می شود.
عفیفی پور گفت: به گونه ای که در سال 97، تعداد 28 مورد و در سال 96 نیز، 21 مورد مجوز سازه های ساحلی و تاسیسات دریایی مجوز صادر شده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی در پایان لزوم هماهنگی و همکاری کلیه ادارات، ارگانها و نهادها در راستای اجرای هرچه سریعتر و جامع تر قوانین مرتبط با حوزه دریا و سواحل تاکید کرد.
در بخش دیگری از این نشست، مدیران عضو کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان  به بیان دیدگاه های خود پرداختند و موارد مرتبط با تطبیق طرح احداث بزرگراه گهردو ـ سیریک در سواحل مکران با الزامات سند بالادستی ICZM نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو