گزارش اقتصاد۲۴ از نشست بررسی چالش‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ 

چالش‌های مناطق آزاد ایران بررسی شد/ مناطق موفق، وحدت فرماندهی دارند

در نخستین نشست تخصصی بررسی چالش‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، چالش‌های این مناطق مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای رونق این مناطق پیشنهاد شد.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، نخستین نشست تخصصی «بررسی چالش‌های مناطق آزاد و فرصت‌های سرمایه گذاری» به همت منطقه آزاد انزلی و با مشارکت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به مدت دو روز (۲۳ و ۲۴ خردادماه) در منطقه آزاد انزلی برگزار شد. این برنامه شامل پنل های تخصصی چالش های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نمایشگاه محصولات فناورانه تحت عنوان رویدادهای استارت آپی و معرفی ایده های برتر بود.
در این نشست مباحث بسیاری در حوزه های مختلف و مرتبط با مناطق آزاد و حوزه فناوری و چالش ها و راهکارها ارائه شد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان یکی از مجریان برگزاری این نشست تخصصی و اولین سخنران در ابتدای این نشست به تفسیر نقش دانشگاه در اقتصاد دانش بنیان پرداخت و گفت: اقتصاد دانش بنیان پاسخگوی حل مسئله ما در صادرات و خارج شدن از اقتصاد مبتنی بر نفت است و بر پنج رکن بنا نهاده شده است: دانشگاه، صنعت، دولت، رسانه و جامعه. این پنج حلقه یک نقطه اشتراک دارند و آن پارک های علم و فناوری و مناطق نوآوری است.
عباس زارعی هنزکی افزود: پارک های علم و فناوری در همه دنیا زنجیره ارزشی ایده تا کسب و کار هستند. وظیفه پارک های علم و فناوری این است که در یک مسیر مشخص رشد کند و به نقطه ای برسد که بتواند در بازار به فروش برسد . دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه کار آفرین و دولتی امروز به دنبال این است که اقتصاد دانش بنیان را به منصه ظهور برساند.

هنزکی گفت: در طراحی یک محصول جدید استانداردهای یک مارکت بسیار مهم است. مناطق آزاد حلقه واسط بین مارکت کنونی و آنچه به عنوان دانش بنیان می خواهد در داخل کشور صورت بگیرد، هستند. امروز باراندازی یک محصول دیگر کافی نیست، مناطق آزاد باید ترجمان آن چیزی که مارکت می خواهد برای کسانی که در این مسیر گام بر می‌دارد و محصولی را تولید می کند، باشد.
وی تصریح کرد: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه کارآفرین در نظر دارد دانشجویان، اساتید و کسانی که در زنجیره دانش بنیان می توانند کمک کنند را در مسیر اشتغالزایی هدایت کند و اقتصاد دانش بنیان را در ریل واقعی خودش بیاندازد. ما اگر برای صادرات به خصوص به ۱۵ کشور اطراف نتوانیم برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم حتما بازار خودمان را هم از دست خواهیم داد. دیدگاه ما این است که استارت آپ هایی داشته باشیم که در بحث اکسپورت به ویژه در موضوع هوشمند سازی مناطق به ما کمک کنند.

مناطق آزاد پیشگام پایلوت پروژه‌های ملی است

معاون تولید، صادرات و فناوری شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان سخنران دوم این همایش، مهمترین تفاوت این نشست با سایر نشست ها را ترکیب تکنولوژی با صادرات دانست و افزود: امروزه ما با واژگان جدید رو به رو هستیم مانند اینفوتک، فینتک، اینشوتک و اکسپورت که همه واژگان جدیدی هستند که شنیده می شوند اما پشت همه این واژگان یک مفهوم قوی وجود دارد و یک تغییر پارادایم در نگاه علم وجود دارد.
اکبر افتخاری، مناطق آزاد را پیشگام پایلوت پروژه های ملی دانست و با تاکید بر اهمیت موضوع دیجیتال و تکنولوژی، یکی از پایلوت‌های دیجیتالیزیشن و به طور کلی و مفاهیم مهمی مانند اینفوتک، فینتک و اکسپورتک را مناطق آزاد معرفی کرد.
افتخاری با بیان اینکه اکسپورتک می تواند به عنوان یکی از مهمترین ماموریت‌های مناطق آزاد باشد، منطقه آزاد انزلی را پیشرو در خصوص فناوری و اکسپورتک دانست که مفاهیم تکنولوژی را مرتبا دنبال کرده است.
از نکات حائز اهمیت در سخنان معاون تولید، صادرات و فناوری شورایعالی مناطق آزاد بیان اهمیت مفهوم جی آی تی (Just In Time) در پروسه تولید و توزیع محصول بود که سرعت در تولید را بالاتر و بهای تمام شده را نیز کاهش می دهد تا کالا با قیمت مناسب تر به دست مصرف کننده برسد و می بایست مورد توجه مدیران و دست اندرکاران قرار بگیرد.

مقایسه مناطق آزاد ایران با مناطق آزاد جهان درست نیست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز یکی از سخنرانان این نشست با تاکید بر نقش مناطق آزاد و دلیل شکل گیری آن، سخنرانی خود را آغاز کرد.

رضا مسرور مناطق آزاد را ابزاری برای توسعه روابط خارجی و سرمایه گذاری دانست و در ادامه با طرح این سوال که مناطق آزاد در یک کشور چطور تشکیل شده اند و مدل ایجادی در دنیا و ایران به چه صورت است ؟ سخنان خود را ادامه داد.
مسرور بیان کرد: در دنیا مناطق برخوردار از زیرساخت را برای ایجاد درآمد ارزی منطقه آزاد می کنند اما در ایران مناطق آزاد فاقد زیرساخت مناسب هستند. مسرور با بیان اینکه مقایسه مناطق آزاد ایران با سایر مناطق آزاد جهان درست نیست چرا که ورودی ها یکسان نیست.

مناطق آزاد موفق، وحدت فرماندهی دارند

وی در ادامه با اشاره به عوامل موفقیت در مناطق آزاد، «توجه خاص دولت»، «اقتصاد باز»، «قوانین و مقررات و سازوکارهای اجرایی آن»، «زیرساخت‌ها»، «ثبات سیاسی و همگرایی در تعامل با سایر کشورها»، «فضای کسب و کار و شاخص های دهگانه کسب و کار»، «نیروی انسانی و ارزانی آن» را از جمله این عوامل برشمرد و با توضیح  درباره هر یک از این موارد بیان کرد: مناطق آزاد موفق، وحدت فرماندهی دارند و میزان وحدت فرماندهی و مزیت های رقابتی در آنها حائز اهمیت است.
پیش از شروع پنل های تخصصی نشست بررسی چالش‌های مناطق آزاد و فرصت‌های سرمایه گذاری، مدیران و مسئولان حاضر در نشست، به بازدید از غرفه های محصولات فناورانه حاضر در سالن همایش های سازمان منطقه آزاد انزلی پرداختند و در جریان ایده ها و محصولات فناورانه قرار گرفتند.

در پنل اول که با حضور جعفر آهنگران، مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی؛ سید محمد تقوی، معاون مدیر کل دفتر صادرات گمرک؛ اکبر افتخاری، معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد؛ مجید عبدی، معاون دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی معاونت مالیات های مستقیم؛ وحید طالب پور، معاون اقتصادی منطقه آزاد انزلی و دبیری دکتر واعظی برگزار شد، حاضران در نشست به طرح سوالاتی درباره ساختار مناطق آزاد و محل درآمد آنها و نیز چالش های این مناطق پرداختند.

پیش از شروع پنل دوم نیز تفاهم نامه همکاری مشترک میان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به ریاست زارعی هنزکی و منطقه ویژه اقتصادی تجاری گرمسار به ریاست عبدالرضا نادری به امضا رسید.

در پنل دوم نیز که با حضور عباس زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران؛ سید مهدی علیزاده طباطبایی، مدیر عامل منطقه ویژه سلفچگان و برخی دیگر از مسئولان برگزار شد به موضوعات مهم و حائز اهمیتی در حوزه مناطق آزاد و حوزه های فناوری در این مناطق پرداخته شد. از مهمترین نکات این نشست برگزاری میزهای بیزینس تو بیزینس، با حضور استارت آپ هایی بود که به مسائل موجود پاسخ می دادند.
این نشست سعی در ایجاد شروع یک ارتباط بهتر و همکاری نزدیکتر میان مناطق آزاد با شرکت های دانش بنیان و فناور بود که امید می رود این اکسپورتک اولیه باعث ایجاد گشایش برای حضور تکنولوژی و حل مسائل فناورانه این مناطق باشد.

در روز دوم این نشست پس ار ارائه طرح های منتخب استارت آپی، از ۴ طرح برتر صادرات محور تجلیل و از ۱۳ طرح دانش بنیان حمایت شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو