دوغارون؛ کانون مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان

مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: این منطقه به عنوان بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور کانون مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان است.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، سید حسین آقایی در جمع مدیران منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد افزود: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در زمینی به مساحت 8700 هکتار در سال 87 به تصویب هیات دولت و در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شرکت توسعه و عمران دوغارون به عنوان سازمان مسئول تعیین شد.
آقایی گفت: این منطقه از نظر مساحت بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور بوده که عمده زیرساخت‌های آن در سال 86 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است. منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان و در فاصله 18 کیلومتری شهرستان تایباد و در 220 کیلومتری مرکز استان (شهرستان مشهد) واقع شده، قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم و کریدورهای بین‌المللی و وجود گمرک دوغارون با بیش از 100 سال قدمت، تنها مرز رسمی کشورمان با کشور افغانستان بوده که این منطقه را از دیگر مناطق متمایز نموده است.
وی افزود: از دیگر مزایای این منطقه فاصله نزدیک (120کیلومتری) با ولایت هرات که کانون مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی افغانستان است، است. از مساحت آن پنج هزار و 600 هکتار به قسمت صنعت و انبارداری شامل برق، شیمیایی، غیر فلزی، نساجی و... تعلق دارد همچنین سه هزار هکتار مربوط به مساحت مسکونی است که برای زنان ایرانی که به ازدواج مردان افغانستانی درآمده‌اند، پیش‌بینی شده است.
مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با اشاره به سهم صادرات به افغانستان از نظر وزن و ارزش ریالی مطرح گفت: صادرات ایران به افغانستان چهار میلیون تن، کل استان 2 میلیون تن و صادرات استان خراسان‌رضوی به افغانستان یک میلیون تن است؛ همچنین سهم استان خراسان‌رضوی به افغانستان از نظر ارزش دلاری صادرات 895 میلیون دلار است.
در ادامه مدیرعامل شرکت پایبار مستقر در مرز دوغارون تایباد گفت: اگر نگاهمان برای توسعه بنادر و گمرکات که در کشور وجود دارد با هم متمرکز باشد قطعا در زمینه اقتصاد شاهد رشد خوبی خواهیم بود، مناطق ویژه اقتصادی فرصت مناسبی برای توسعه اقتصاد کشور است.
جمشید علیپور افزود: مرز دوغارون پل ارتباطی بین ایران و افغانستان است و اگر کشور همسایه در مسیر ترانزیت قرار گیرد رشد اقتصادی را شاهد خواهد بود و این امر در رونق ترانزیت و صادرات کشور ما تاثیرگذار است.
علیپور گفت: افغانستان برخلاف ایران بیشتر در حوزه واردات فعالیت دارد و اندک کالاهایی را صادر می‌کند و همین مهم سبب شده بیشتر کالاهای اساسی و مورد نیاز خود را از طریق ایران فراهم نماید.
در ادامه این نشست مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد نیز گفت: بندر امیر آباد تنها بندر کانونی و نسل سوم شمال کشور حلقه طلایی کریدور شمال ـ جنوب و پایلوت ترانزیت غلات در شمال کشور است. این بندر در واقع در دریای خزر و به دلیل وجود کارخانه‌های تولید فولاد، گچ، کاغذ و... با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حلقه طلایی کریدور شمال - جنوب و بهترین راه دسترسی به بازارهای کشورهای حوزه CIS برای ترانزیت انواع کالا، سوخت و انرژی است و قابلیت پهلو دهی کشتی با تناژ 6500 تن را داراست.
سیاوش رضوانی افزود: همچنین این بندر پتانسیل پذیرش و نگهداری انواع کالا با ظرفیت بارانداز و انبارهای روباز به مساحت 200 هکتار، وجود انبار مسقف به مساحت 705 هکتار، وجود کارخانه‌های سورتینگ و بسته‌بندی با ظرفیت 4500 تن و امکان صادرات انواع محصولات کشاورزی و نیز نگهداری انواع غلات به ظرفیت 230 هزار تن و ظرفیت نهایی 400 هزار تن را دارد.
رضوانی گفت: استفاده از تکنولوژی روز برای عملیات تخلیه و بارگیری، پذیرش و نگهداری انواع کامل کالا، ظرفیت نگهداری روغن خوراکی 40 هزار تن، ظرفیت و نگهداری مواد نفتی 28 هزار متر مکعب و تجهیزات استراتژیک بندری از دیگر امکانات این بندر است.
وی از نظر زیرساخت‌های ریلی این منطقه را تنها بندر شمالی متصل به شبکه ریلی و امکان برخورداری از زیرساخت حمل و نقل چند وجهی دارای 25 کیلومتر شبکه ریلی داخلی ذکر کرد و افزود: طرح جامع بندر امیرآباد ظرفیت عملیاتی بندر هفت و نیم میلیون تن با 15 پست اسکله، بزرگ‌ترین بندر در شمال کشور با 1060 هکتار اراضی پشتیبانی و لجستیکی است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد ادامه داد: موقعیت ممتاز جغرافیایی بندر امیرآباد به دلیل فاصله 35 کیلومتری تا فرودگاه بین‌المللی ساری، فاصله چهار کیلومتری تا نیروگاه 2100 مگاواتی نکا، فاصله سه کیلومتری تا صنایع دریایی صدرا و فاصله 2 کیلومتری تا پایانه نفتی است. همچنین ظرفیت‌های بالقوه منطقه در حوزه ترانزیت غلات فرصت سرمایه‌گذاری در زمینه ترانزیت غلات شامل مازاد تولید غلات در کشورهای CIS حدود 40 میلیون تن و نیاز مصرفی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به میزان 20 میلیون تن را داراست.
رضوانی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبدیلی این منطقه گفت: احداث صنایع تبدیلی مرتبط با چوب و کاغذ، مخازن و صنایع تبدیلی روغن خوراکی، مخازن برای ترانزیت فراورده‌های نفتی و سایر خدمات ایجاد ارزش افزوده تولیدی تبدیلی و مونتاژی وابسته به حمل و نقل دریایی است.
وی افزود: اقدامات حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرحله ساخت شامل احداث سیلوی غلات به ظرفیت 200 هزار تن، احداث کارخانه تولید ام‌دی‌اف، کارخانه تولید تخته، فیبر، در سنگین و کفپوش، احداث مخازن روغن خوراکی است. همچنین خدمات حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال بهره‌برداری شامل احداث سیلوی غلات به ظرفیت 230 هزار تن، احداث 6 باب انبار، مخازن روغن خوراکی، احداث مخازن نگهداری مواد نفتی، نیروگاه به ظرفیت 58 مگاوات و احداث سایت ضدعفونی کامیون‌هاست.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده در بندر امیرآباد 6789 میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری در حال ساخت 6821 میلیارد ریال و کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بندر 13،610 میلیارد ریال است.
بازدید از نقاط مختلف منطقه ویژه اقتصادی دوغارون شامل ورود و خروج کامیون‌های ترانزیت، ایستگاه‌های فرگاز، سالن تشریفات اختصاصی CIS و مجموعه خدماتی پایبار از برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.