لامرد؛ گاز بزرگترین مجتمع تولید شمش آلومینیوم کشور را تامین می کند

با افزایش ظرفیت گاز ورودی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، بسترهای لازم برای تامین گاز بزرگترین مجتمع تولید شمش آلومینیوم کشور در این منطقه راهبردی فراهم شد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در حاشیه اتمام پروژه عملیات انشعاب گرم (هات تپ) با اعلام این خبر گفت: ضمن هماهنگی با شرکت ملی گاز در طول حدود یک هفته عملیات انشعاب گرم هات تپ با هدف انشعاب گیری از خط لوله گاز سراسری به منظور افزایش ظرفیت حجم گاز ورودی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد به اجرا درآمد.
فریدون فدایی دولت افزود: از نزدیک روند اجرای این پروژه که به صورت شبانه روزی در گرمای طاقت فرسای منطقه انجام گرفت را پی گیری نمودم و خوشبختانه این مهم با تهمیدات و تجربه مهندسان بدون بروز حادثه با موفقیت پایان یافت و ظرفیت گاز ورودی به منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد از حدود ۲ میلیون مترمکعب در ساعت به ۲۹ میلیون مترمکعب در ساعت رسید و این ظرفیت قابلیت افزایش را نیز دارد.
فدایی دولت گفت: برپایه طراحی انجام شده گازمورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد شامل یک انشعاب اصلی۲۰ اینچی از خط لوله ۵۶ اینچ سراسری چهارم تامین می‌شود که طی عملیات اتصال گرم یا انشعاب گرم HOT-TAP نیز این امر محقق شد .
مجری طرح صنایع انرژی بر لامرد و پارسیان افزود: پارسال اتصال خط لوله ۶ اینچ از سایت انرژی بر لامرد به خط لوله ۵۶ اینچ سراسری انجام گرفت و این خط لوله (۶ اینچ) به بر قراری تعادل جریان گاز در خط لوله فعلی ۲۰ اینچ کمک می کند.
فدایی دولت با اشاره به پیشینه این عملیات گفت: پروژه تامین گاز منطقه ویژه اقتصادی لامرد در سال گذشته شامل اجرای سه هزار و ۳۱۲ متر خط انتقال گاز ۲۰ اینچ و ۴۷۰۰ متر خط تغذیه گاز ۳۰ و ۴۲ اینچ و مشتمل بر محوطه‌سازی، طراحی ایستگاه تقلیل فشار گاز ، ساخت و نصب ایستگاه تقلیل فشار به ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب  و سایر تجهیزات  مورد نیاز با همکاری همه دستگاههای اجرایی تکمیل شد.
اجرای این پروژه که نقش مهمی در تسریع احداث زیر ساخت های منطقه ویژه اقتصادی لامرد دارد با صرف حدود ۳۸۰ میلیارد ریال هزینه عملیاتی شده است.
به عملیات انشعاب گیری در لوله‌ها در حالتی که خط، حامل جریان باشد، عملیات اتصال گرم یا انشعاب گرم HOT-TAP گفته می‌شود. طی این عملیات، فشار گاز خط لوله سراسری از ۱۴۰۰ به ۷۰۰ پوند بر اینچ مربع کاهش داده می شود.
بر اساس برنامه زمان بندی شده ،قرار است مجتمع آلومینیوم جنوب که در فاز نخست سالانه ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم را داراست ،در سال جاری به بهره برداری برسد.
منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس قراردارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو