«پاریس کوچک»؛ رویای در حال تعبیرِ «باقراوغلی»ها

طرح جامع کشاورزی «ارس» در محدودۀ خداآفرینِ این منطقه آزاد به ثمر نشست؛ با سرمایه گذاری عظیم شرکت کشت و صنعت«خوشه صبا»، برای5000نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد می شود.

حامد عاطفی فر: می گوید «مسئولان وعده داده اند روستای تان را به «پاریس کوچک» تبدیل خواهیم کرد؛ حالا که نخستین برداشت موفقیت آمیز گندمِ کشت پائیزه را شاهدیم نسبت به تحقق این وعدۀ مسئولان و رویای اهالی، امیدوار شده ایم.» این را «محمدرضا داور» مالکِپا به سن گذاشتۀ یک زمین خُرد، در روستای «باقراوغلی» خداآفرین می گوید که زمینش را برای اجرای کشت یکپارچۀ گندم، در اختیار شرکت کشت و صنعت «خوشه صبا» قرار داده است. او با غروری آمیخته با خوشحالی، رو به خوشه های طلایی رشد کرده در زمینش می کند و ادامه می دهد: تا پارسال این زمین را به صورت دیم می کاشتم و انتظار برداشت زیاد و البته محصول باکیفیت را نداشتم، اما امسال و در سایۀ اعتماد به مسئولان منطقه آزاد ارس و شرکت سرمایه گذار، همین زمین، تحت کشت یکپارچه و مکانیزه قرار گرفته و نتیجه این مشارکت، برداشت بی نظیر و بسیار خوب گندمِ مرغوب و سود زیاد است.

«داور» که آموزگار بازنشسته است، از روزهایی می گوید که خودش و باقراوغلی هایِ هم سن و سالش به رودخانۀ ارس و حقابۀ در حال هدررفت از این رودخانۀ مرزی، با حسرت نگاه می کردند و البته هرگز فکر نمی کردند که عمرشان برای دیدن رویای رسیدن آب ارس به مزارع، مراتع و باغاتشانقد بدهد ولی حالا او و هم ولایتی هایش از اینکه عنوان نخستین روستای محدودۀ ارس در اجرای طرح جامع کشاورزی این منطقه آزاد، به نام «باقراوغلی» زده شده، در پوستشان نمی گنجند و از آینده روشنی سخن می گویند که در انتظار روستا و زمین هایشان است.

اما این، فقط «باقراوغلی» نیست که منطقه آزاد ارس پس از رفع معارضینِ اراضی ملی آن،ده ها هکتار زمین این روستا را زیر کشت یکپارچه و مکانیزه برد. روستای «قارلوجه» دیگر روستای واقع در پایاب سد عظیم خداآفرین است که در سایۀ مدیریت اصولی منطقه آزاد و توافق شرکت سرمایه گذار با دارندگان حقوق عرفی و قانونیِ اراضی ملیِ واقع در آن، برای نخستین بار شاهد کشت آبی و پائیزۀ گندم بود و این روزها نخستین برداشت گندم در دست انجام است.

در مسیر کشاورزی دانش بنیان

هرچند برنامۀ توسعه کشاورزی ارس در خداآفرین، با زراعت آبی گندم در 50 هکتار و زراعت دیم در 200 هکتار از زون چهارم ارس در خداآفرین شروع شده، اما حوزه فعالیت این طرح، بیش از 20 هزار هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین است تا منطقه آزاد ارس به معنی واقعی کلمه در مسیر تبدیل شدن به قطب کشاورزی دانش بنیان و صادراتگرا قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت «خوشه صبا» که سرمایه گذار این طرح است، می گوید: طبق برنامه، 30 هکتار گلخانۀ مجهز به سیستم هیدروپونیک با تکنولوژی هلندی و با قابلیت تولید محصولات منطبق با استانداردهای کیفی اروپا، سایت پرورش ماهیان گرم آبی، سردآبی و خاویاری، نهالستان، سایت دامپروری مکانیزه و سایت صنایع تبدیلی این شرکت تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
علیرضا زندی اضافه می کند: تحقق برنامۀ زراعت آبی در 2500 هکتار، زراعت دیم در 3500 هکتار و 1000 هکتار باغ، منوط به همکاری جوامع محلی و مساعدت سازمان های ذیربط نظیر استانداری، دادگستری کل، شرکت آب منطقه ای و سازمان جهادکشاورزی است.

زندی می گوید: همکاری منطقه آزاد ارس «انصافاً خوب بوده» و اگر دستگاه های اداری دیگر مثل ارس از تحقق برنامه توسعۀ کشاورزی در اراضی خداآفرین پشتیبانی کنند، به زودی شاهد یک تحول اقتصادی بزرگ در منطقه و کشور خواهیم بود.

جهاد توسعۀ اقتصادی

مرور برنامه سال های آتی شرکت کشت و صنعت خوشه صبا در محدودۀ 20 هزار هکتاری خداآفرین منطقه آزاد ارس وجدآور است: احداث گاوداری شیرده 5000رأسی، احداث کارخانه لبنیات سازی، احداث کارخانه تولید خوراک دام، احداث کارخانه تولید کود آلی، احداث سردخانه، احداث کارخانه عمل آبزی پروری، احداث کارخانۀ تولید و بسته بندی آبمیوه پاکتی و کنسرو میوه، ایجاد صنایع سلولزی، احداث کارخانۀ فراوری میوه و احداث کارخانۀ فراوری آبزیان و احداث کشتارگاه.

با چنین برنامه هایی باید به حرف های مسئولان ارس صحّه گذاشت، مانند این اظهارات «هادی کهندل» مدیر مرکز خداآفرین منطقه آزاد ارس که اعتقاد دارد: جهاد توسعۀ اقتصادی خداآفرین که مبتنی بر کشاورزی مدرن و هدفمند است، به سرعت ادامه دارد؛ جهادی که «دانش بنیان بودن» مشخصۀ اصلی آن و «اشتغالزایی و صادراتگرایی» محور آن است.
به گفتۀ او، حجم سرمایه گذاری در طرح جامع کشاورزی ارس در محدودۀ خداآفرین، پنج هزار میلیارد تومان است و با عملیاتی شدن برنامه های پیش بینی شده، برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم و برای پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.
معنی سادۀ این حرف ها و این اعداد و ارقام، این است که اتفاقات بسیار خوبی در راه است؛ یعنی اینکه اراضی پایاب سد خداآفرین که حالا زمین های بایر ومرده ای هستند به زودی آباد و سرسبز خواهند شد؛ یعنی اینکه صدها خانوارِ مهاجرت کرده از سکونتگاه های شهری و روستاییِ حاشیۀ ارس، به زودی به زادگاه خود برخواهند گشت و یعنی اینکه، امنیت نوار مرزی تقویت خواهد شد.
در کنار همۀ این اتفاقاتِ خوب، حتی می توان امیدوار بود که «باقراوغلی»جلوتر از هدفگذاری های مسئولان و زودتر از آنچه اهالی انتظارش را می کشند، به «پاریس کوچک»ایران تبدیل شود...وعده و رویایی که در حال تعبیر شدن است.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو