توسعۀ «فناورانۀ» ارس

معاون علمی رئیس جمهور سه پروژۀ حوزۀ فناوری در منطقه آزاد ارس را کلید زد

معاون علمی رئیس جمهور ،«مرکز رشد» را افتتاح کرد و دستور آغاز بکار «صندوق فناوری»و شروع عملیات اجرایی احداث«شهرک فناوری»در ارس را صادر کرد.

سورنا ستاری در جریان سفر به آذربایجان شرقی، به مرکز منطقه آزاد ارس رفت تا با افتتاح مرکز «رشد فناوری و توسعۀ صادرات» این منطقه آزاد و صدور دستور آغاز بکار «صندوق پژوهش و فناوری» ارس، توسعۀ تنها منطقه آزاد آذربایجان شرقی با اتکا به قابلیت های فناورانه شتاب بگیرد.

او البته در سفر به آذربایجان شرقی از فعالیت دو شرکت دانش بنیانِ فعال در شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریزهم بازدید کرد.

بازدید از یک شرکت داروسازی،یک مزرعه «های تک»، افتتاح مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و افتتاح ساختمان جدید مرکز رشد دانشگاه تبریز از دیگر برنامه‌های سفر ستاری به آذربایجان شرقی بود.

معاون علمی رئیس جمهوری بعد از ظهر دیروز، همچنین در آئین اختتامیه جشنواره خلاقیت و نوآوری دانشگاه هنر اسلامی شرکت کرد و پس از شرکت در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان و ملاقات با امام جمعه تبریز، به تهران بازگشت.

سفر به جلفا

ستاری بعد از ورود به تبریز، به جلفا (مرکز منطقه آزاد ارس) رفت و ساختمان جدیدمرکز «رشد فناوری و توسعه صادرات منطقه آزاد ارس» را مورد بهره برداری قرار داد.این مرکز در فضایی به وسعت یک هزار مترمربع احداث شده و ۲۵ شرکت دانش بنیان و فناور در آن مستقر هستند.

«صندوق پژهش و فناوری منطقه آزاد ارس»هم با دستور معاون علمی رئیس جمهور آغاز بکار کرد. این صندوق که نخستین صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی و مناطق آزاد کشور است، با سرمايه گذاري كامل بخش خصوصي ايجاد شده است.

در آیین آغاز بکار این صندوق اعلام شد که فعالیت هشت دانشگاه و اشتغال به تحصیل حدود 8000 دانشجو در ارس، فرصتی برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فناورانه در این منطقه آزاد است، ضمن اینکه ستاری در همین آیین دستور مساعدت ۱۸ میلیارد تومانی از صندوق مزبور را صادر کرد.

در جریان سفر ستاری به جلفا همچنین عملیات اجرایی«شهرک و سایت50 هکتاری پژوهش ارس»، با هدف ایجاد هاب فناوری شمالغرب کشور آغاز شد.

ستاری در مدت زمان حضور در جلفا همچنیناز مجموعه گلخانه ای ۵۰ هکتاری تارلاامین که سالانه ۱۳ هزار تن محصولات گلخانه ای به کشورهای حوزه قفقاز صادر می کنددیدن کرد. معاون علمی رئیس جمهور، مجموعه درحال احداث ۸۰ هکتاری تارلا امیر را نیز با سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیارد تومانیمورد بازدید قرار داد.

حمایت 18 میلیاردی دولت

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید معاون علمی رئیس جمهور از منطقه آزاد ارس گفت: معاون علمی رئیس جمهور پس از بازدید از شرکت‌های دانش بنیان و فناور ارس و اقدامات صورت گرفته توسط سازمان منطقه آزاد ارس در این حوزه، دستور مساعدت ۱۸ میلیارد تومانی به صندوق پژوهش و فناوری ارس را صادر کرد.

عبدالرضا واعظی افزود: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته و تأیید اقدامات انجام گرفته در حوزه دانش بنیان‌ها و حمایت از شرکت‌های نوپای فناور در منطقه آزاد ارس، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دستور مساعدت به مقدار شش برابر سرمایه اولیه صندوق پژوهش و فناوری ارس را صادر کرد.

واعظی گفت: با توجه به اینکه سرمایه اولیه تأسیس این صندوق سه میلیارد تومان است، مبلغ ۱۸ میلیارد تومان از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و از منابع صندوق شکوفایی به صندوق پژوهش و فناوری ارس، اختصاص می‌یابد.

وی تاکید کرد: این میزان مساعدت با هدف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور منطقه آزاد ارس انجام می‌گیرد.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، صندوق پژوهش و فناوری ارس با سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، پارک علم و فناوری استان و صندوق شکوفایی و یک شرکت دانش بنیان با هدف ارائه‌ تسهیلات کم بهره به شرکت‌های دانش بنیان و فناوری، با سرمایه 30میلیارد ریالایجاد شده است.

واعظی در مورد سهامداران صندوق پژوهش و فناوری ارس نیز افزود: در تشکیل این صندوق، سازمان منطقه آزاد ارس به میزان ۳۴ درصد، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به میزان ۱۵ درصد، صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۳۴ درصد و شرکت مهندسی شبکه و فناوری اطلاعات همگامان به میزان ۱۷ درصد مشارکت دارند.

به گفته وی، هم اکنون ۲۵ شرکت فناور و دانش بنیان نوپا در مرکز رشد ارس فعالیت می‌کنند و ۵۷ شرکت فناور و دانش بنیان صنعتی در منطقه آزاد ارس فعال هستند.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو