اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با جاذبه‌های گردشگری و تجاری منطقه آزاد انزلی آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری و تجاری منطقه آزاد انزلی مجموعه‌ای بی‌نظیر را برای گردشی خاطره‌انگیز فراهم آورده است از نیلوفرهای آبی تالاب گرفته تا بلوار ساحلی زیبای انزلی که در هر فصل سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، بندر انزلی دومین شهر پر جمعیت استان گیلان و پر باران ترین شهر ایران است. از ابتدا اسم این بندر “انزلی” به معنی گذرگاه و دروازه بود، اما در دوران سلطنت پهلوی نام آن به “بندر پهلوی ” تغییر یافت و پس از آن دوباره نام قبلی خود را باز شناخت.

این بندر در فاصله ۳۶۸ کیلومتری از تهران قرار دارد که اگر بخواهید سفر زمینی داشته باشید، باید از اتوبان تهران ـ قزوین و بعد قزوین ـ رشت و در حدود ۵ ساعت زمان را طی کنید و اگر می خواهید از تهران تا فرودگاه رشت را با هواپیما بروید، ۴۵ دقیقه در مسیر خواهید بود و بعد از آن حدود نیم ساعت تا بندر انزلی را باید به صورت زمینی طی کنید.

شهر انزلی تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های ملایمی دارد و یکی از شهرهای بندری ایران محسوب می شود که در زمینه واردات و صادرات بسیار فعال است. این بندر به عنوان یکی از مناطق آزاد کشور نیز محسوب می شود که  همین امر موجب افزایش پتانسیل های این شهر شده است.

مزیت های منطقه آزاد انزلی

در حقیقت منطقه آزاد انزلی یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران در استان گیلان است که در راستای اهداف اقتصادی کشور، در سال ۱۳۸۴ در شهر انزلی  تأسیس شد.

از سال ۱۳۹۲ با افزایش محدوده، این منطقه در پهنه آبی، خاکی و ساحلی سه شهر رشت، انزلی و آستانه اشرفیه در شمال ایران، منطقه جنوب دریای خزر و در مسیر کریدور شمال، جنوب واقع شد.

مزیت های مناطق آزاد بیشتر معافیات های مالیاتی است که شامل سرمایه گذاران و واردکنندگان کالا می شود، که در رابطه با یک کالا یا  گمرکی پرداخت نمی شود ویا مقدار آن بسیار کم است.به همین جهت محصوصلات عرضه شده در ان منطق با قیمت مناسب تری عرضه می شوند و خریداران می توانند کالاهای متنوع با قیمت ارزان خریداری کنند.

منطقه آزاد انزلی نیز با دارا بودن فاز تجارت و گردشگری و مراکز خرید متنوع این امکان را به مسافران می دهد که کالاهای مورد نظر خود را شامل پوشاک، لوازم خانگی و …را باقیمت مناسب تر تهیه کنند.

جاذبه های گردشگری انزلی

تالاب انزلی یکی از زیباترین جاذبه های بندر انزلی و یکی از مهمترین تالاب های کشور محسوب می‌شود که از مهم ترین اکوسیستم های موجود در کشور که بیش از ۱۰۰ گونه پرنده نادر و ۵۰ گونه آبزی، حیاتشان به آن وابسته است. این تالاب بین المللی در جنوب غربی سواحل دریای مازندران قرار دارد که به عنوان یکی از پر طرفدارترین مقاصد طبیعت گردی برای طبیعت گردان و گردشگران معرفی شده است. لاله های دریایی، نیلوفر های آبی و نیزارهای وسیع اطراف این تالاب منظره آن را بی نظیر کرده است.

گشت زدن در میان این همه زیبایی با قایق، تماشای حیوانات موجود در آن، عکاسی از طبیعت و حیات وحش منطقه، ماهیگیری و تفریحات آبی نظیر جت اسکی و … تالاب انزلی را به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری گیلان تبدیل کرده است.

گفته می شود در طول فصول پر بارش وسعت این تالاب زیبا به حدود ۱۲۰ کیلومتر مربع و در فصول کم باران به حدود ۸۰ کیلومتر مربع می رسد. عمق آب تالاب نیز به همین عوامل بستگی دارد و در فصول پر بارش به حداکثر ۵٫۲ متر می رسد.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

تالاب سرخانکل (منطقه حفاظت‌شده سرخانکل) بخشی از مجموعه تالاب انزلی است، که در بخش میانی آن واقع‌ شده است. از آنجایی‌ که نبض گردشگری تالاب در انتهای این منطقه می‌تپد خواه‌ناخواه سرخانکل به‌عنوان تنها مسیر رسیدن به نیلوفرهای آبی است.

پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی‌ها، طاووسک، یلوه، کاکایی نیز در این منطقه زمستان گذرانی می کنند. سرخانکل پوشیده از آزولا، سه کوله خیز، لاله تالابی و نیزار است که گونه غالب گیاهی آن را نی و لوئی تشکیل می‌دهد. منطقه رویش گل‌های نیلوفر آبی یکی از مکان‌های اصلی تخم‌گذاری و جوجه آوری پرستوهای دریایی در تالاب انزلی محسوب می‌شود.

بزرگترین آکواریوم ایران

سال گذشته بزرگترین مجموعه‌ تفریحی گردشگری کشور که شامل آکواریوم و باغ خزندگان است به ارزش ۳۰ میلیون یورو در منطقه آزاد انزلی افتتاح شد. این مجموعه که بیش از ۱۰ هزار متر مربع زیربنا داشته و در ۴ طبقه احداث شده است، شامل بزرگترین تونل آکواریوم کشور به طول ۴۰ متر است

این مجموعه علاوه بر آکواریوم و باغ خزندگان، شامل شهربازی، بولینگ، سینمای چند بعدی و سوییت‌های اقامتی هم می شود.

بلوار ساحلی بندر انزلی

بلوار ساحلی قدس بندر انزلی که به بوستان ساحلی انزلی یا بلوار ساحلی بندر انزلی نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های اصلی شهر انزلی محسوب می‌شود همچنین بلوار ساحلی از قدمت بالایی نیز برخوردار است و اولین پارک به سبک اروپایی و نوین در ایران به شمار می‌آید.

اگر لحظه‌ای در این پارک زیبا بنشینید می‌توانید، آمد و رفت کشتی‌ها در اسکله‌های بندر، رقص نرم امواج در کناره موج شکن، صدای آواز مرغان دریایی و … ببینید و بشنوید.

حافظیه انزلی

در بلوار ساحلی انزلی و در کنار بنای شهرداری، بنایی سفیدرنگ شبیه حافظیه شیراز قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری و توسط گروهی از مهندسان آلمانی احداث شده است. پیش‌ از این، حافظیه انزلی مکان برگزاری کنسرت‌های موسیقی بوده و هنوز هم به دلیل شباهتی که با حافظیه دارد به همین نام خوانده می‌شود. اکنون از این محل در کنار جذابیت گردشگری به‌عنوان مکان برگزاری نمایشگاه‌های کوچک نقاشی و صنایع‌دستی استفاده می‌شود.

برج ساعت انزلی

برج ساعت که یکی از قدیمی‌ترین بناهای انزلی است و هنوز نیز به درستی ساعت را نمایش می‌دهد، پشت بازار سپه و میدان انزلی واقع‌شده است. این برج به دستور خسرو خان گرجی، حاکم ناصرالدین‌شاه در انزلی در سال ۱۱۹۴ شمسی ساخته‌شده است.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

کشتی مسافرتی ـ تفریحی میرزا کوچک خان که در سال ۱۹۷۱ میلادی در ژاپن ساخته‌ شده دارای ۵ طبقه، ۷۴ متر طول، ۱۲ متر عرض، ۲۰ متر ارتفاع و ۲۷ کابین درجه‌یک و دو، با گنجایش حدود ۲۵۰ مسافر است. این کشتی می‌تواند بین استان‌های ساحلی و خارجی تردد کند و مرکز اقامتی آن در حد هتل ۴ ستاره است. کشتی مسافری-تفریحی میرزا کوچک خان با امکانات و تجهیزات اقامتی و پذیرایی مناسب میزبان میهمانان علاقه‌مند به تجربه شبی به‌یادماندنی در دریای خزر است.

جاذبه های معماری و شهرسازی انزلی

از آنجا که بندر انزلی از سالیان دور با روسیه تزاری هم‌مرز بوده و رفت‌وآمدهای بسیاری بین شهرهای هم‌مرز با انزلی صورت می‌گرفته، حال‌وهوایی اروپایی داشته که نشانه‌های آن را در معماری شهر می‌توان مشاهده کرد.

پل‌های قدیمی مانند پل انزلی و پل غازیان، گورستان لهستانی‌ها، حافظیه‌ انزلی و کاخ چشم‌نواز میان پشته که به کاخ موزه نظامی تبدیل شده است، از دیدنی‌های تاریخی و معماری بندر انزلی به‌شمار می‌روند.

پیشتر معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی از افتتاح بزرگترین پردیس صنایع دستی کشور خبرداد که این پردیس محلی برای تولید، عرضه و آموزش صنایع دستی خواهد بود.

بازار و مرکزخریدهای انزلی

شما می‌توانید در منطقه آزاد انزلی پوشاک، کیف و کفش و لوازم بهداشتی، آرایشی و خرده ریز را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید. بازار کاسپین، بازار پردیس،‌ بازار گیلار، مجتمع تجاری ستاره شمال، مجتمع تجاری ونوس و مرکز خرید خاطره پاساژ‌های جذابی برای دوستداران خرید و مغازه‌گردی به‌شمار می‌روند.

مرکز خرید ستاره شمال منطقه آزاد انزلی

این بازار یکی از بازارهای تازه تاسیس و لوکس در شهر بندر انزلی است. در این بازار شما می توانید انواع کالا مانند گل و گیاه، پوشاک، اسباب بازی و … را پیدا کنید. مساحت تقریبی این مجتمع حدود ۲۱ هزار متر مربع است. این مجتمع دارای ۶ طبقه بوده که در در طبقه های همکف و اول آن می توانید ۴۸۰ فروشگاه با هر چیزی که دلخواه شما است پیدا کنید.

طبقه دوم اتاق های اداری، طبقه سوم و چهارم واحد های اداری و اقامتی و در نهایت نیز رستوران ها واقع شده اند.

مرکز تجاری هپی مارت

این مرکز با هدف تامین نیازهای مردم و همچنین ایجاد تجربه ای شاد از خرید ایجاد شده است. در این بازار شما می توانید شاهد انواع امکانات رفاهی و تفریحی باشید. این مرکز خرید یک طبقه از خود را به رستوران های متنوع اختصاص داده است. در این طبقه شما می توانید انواع کافی شاپ و سرویس های خدماتی مورد نظر خود را پیدا کنید. این مرکز خرید نوساز و در حال تکمیل شدن است. همچنین مجهز به پارکینگ اختصاصی برای رفاه حال بازدید کنندگان است.

مرکز خرید ونوس منطقه آزاد انزلی

این بازار در نزدیکی بازار کاسپین یکی از بازارهای معروف منطقه آزاد انزلی است، ولی از نظر ظاهر هر دو متفاوت هستند. این بازار نیز یکی از بازارهای لوکس منطقه آزاد انزلی محسوب می شود که در طول هفته بسیار شلوغ و پررفت آمد است. یکی از دلایل این موضوع هم راه داشتن این بازار با ساحل بندر انزلی است. در این بازار شما می توانید انواع کالای مورد نظر خود مانند پوشاک، خوراکی، لوازم خانگی، لوازم آرایش و بهداشتی و … را با قیمت های مناسب پیدا کنید.

این مرکز تجاری دارای ۳ طبقه است که مساحت تقریبی آن چیزی حدود ۵۰ هزار متر مربع است. این مجتمع دارای ۸۳۴ فروشگاه، ۶۶ دفتر اداری، ۱۰۸ انبار، بانک های صادرات و مسکن، نمازخانه، رستوران و کافی شاپ است.

بازار کاسپین منطقه آزاد انزلی

این بازار در بین مردم و گردشگران بسیار محبوب است که در ساحل بندر انزلی برگزار واقع شده است. این بازار عمدتا دارای کالای روسی است. این بازار در نزدیکی بازار پردیس و ونوس قرار دارد.

بازار پردیس منطقه آزاد انزلی

نام دیگر این بازار، بازار روس ها است چرا که عمده کالاهای این بازار از کشورهای شمالی ایران تامین می شوند. قیمت کالاهای موجود در این بازار نسبت به سایر بازارها پایین تر است به همین دلیل از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

مرکز خرید خاطره در منظقه آزاد انزلی

این بازار یک نوع مرکز خرید زنجیره ای است که ممکن است در سایر شهرهای شمالی کشور نیز آن را پیدا کنید اما شعبه ای که در منطقه آزاد انزلی واقع است دارای ۲ طبقه است که پوشاک زنانه ور مردانه را به فروش می رساند.

فروشگاه بچه گانه هپی لند منطقه آزاد انزلی

همان طور که از نام این فروشگاه مشخص است در این مرکز خرید می توانید انواع پوشاک بچه ها را پیدا کنید.

خرید خودرو در منطقه آزاد انزلی فرصت اقتصادی سودآور

قیمت خودروهای منطقه آزاد انزلی با قیمت خودروهایی که در شهرهای دیگر مانند تهران به فروش می رسند حدود ۲٫۵ برابر قیمت اصلی متفاوت هستند.

زمانی که شما برای خرید خودرو در منطقه آزاد انزلی اقدام کردید و بهترین خودروی موردنظر را خریداری کردید، پلاک ماشین مربوط به این منطقه است. به عبارت دیگر شما اجازه نخواهید داشت که با این خوردو هر جایی بروید و تنها مجوز خواهید داشت که در منطقه هایی که مشخص شده اند تردد داشته باشید. (در حالت کلی شعاع مجاز برای تردد ماشین ۵۰ کیلومتر است. که توسط تابلو در مسیر ها مشخص شده اند.)

سوغات انزلی

از انزلی هم سوغاتی‌های خوش‌مزه بخرید و هم صنایع دستی. ماهی تازه، زیتون، سیر، انواع ترشی، انواع مربا مانند بالنگ و تمشک، سبزی‌های محلی، و رشته خوشکار از جمله سوغات خوش‌مزه‌ انزلی هستند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو