بانوان قشمی میراث دار هویت جزیره هستند

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بانوان قشمی، میراث بانان و حافظان اصلی هویت و تاریخ کهن جزیره هستند.

به گزارش فرینا، طاهره شهرکی با تاکید بر لزوم حمایت و آموزش بانوان جزیره در حوزه فرهنگی افزود: بانوان جزیره با برپایی آیین ها و سنت ها و انتقال آن به نسل های بعد در تداوم و تقویت فرهنگ این خطه نقش ارزنده ای دارند.
شهرکی پایبندی به برپایی آیین ها و سنت های مربوط به ازدواج و اعیاد، همچنین تداوم استفاده از پوشاک و زیورآلات سنتی در میان بانوان جزیره را نشانه ای از نقش تاثیرگذار و کلیدی این قشر از جامعه در حفاظت از میراث فرهنگی دانست و افزود: این موضوع به تحکیم وحدت و انسجام جوامع محلی منجر شده و بانوان را به عنوان عاملی در جهت برقراری صلح و آرامش معرفی می کند.
وی ادامه داد: جزیره قشم با برخورداری از میراث مادی و معنوی غنی در تلفیق با صنعت گردشگری و موقعیت ویژه جغرافیایی، منطقه ای جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی است.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم درتشریح میراث مادی جزیره قشم گفت: میراث مادی یا میراث ملموس، شامل موقعیت جغرافیایی و طبیعی قشم، آثار تاریخی و نوع معماری به کار رفته در ساخت و سازهای این جزیره است.
به گفته شهرکی، قلعه تاریخی پرتغالی ها، غار خربس، قلعه نادری و چاه های تلا در منطقه لافت قشم، بخش هایی از این میراث هستند.
وی عنوان کرد: میراث معنوی، میراثی است که توسط مردم و جوامع ایجاد شده و به کمک آن ها حفظ و منتقل می شود.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، آیین هایی مانند بادبان کشی، لنج سازی، موسیقی بومی و ... را مصادیقی از میراث معنوی معرفی کرد و افزود: جوامع محلی قشم با ایجاد سازمان های مردم نهاد و حمایت های سازمان منطقه آزاد قشم می توانند با آموزش و فرهنگ سازی، این داشته ها را تقویت کرده و پاس دارند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو