منطقه ویژه اقتصادی بیرجند؛ قطب صادرات شرق کشور می‌شود

منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یکی از ظرفیت‌هایی است که این روزها کشورهای مختلف از غرب آسیا تا اروپا گرفته به دنبال سرمایه‌گذاری در این منطقه‌اند و این مکان ظرفیت بسیار ارزشمندی است که می‌تواند در آینده استان را به قطب صادرات شرق کشور تبدیل کند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند یکی از ظرفیت‌هایی است که این روزها کشورهای مختلف از غرب آسیا گرفت تا اروپا به دنبال رونق تجاری خود به فکر سرمایه‌گذاری در این منطقه‌اند.
سرمایه‌گذاری خارجی در نزدیکی مرز و همجواری با کشور افغانستان سبب شده تا تجار خارجی افغانی نیز وجود منطقه ویژه و فرصت سرمایه گذاری را غنیمت بشمارند و گوی سبقت را برای سرمایه‌گذاری از دیگر رقیبان بربایند.
وجود انبارهای اقتصادی در کنار مرز مورد توجه و علاقه تجار است و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان موتور محرکی برای توسعه اقتصادی این خطه از کشور با نگاه بین المللی مسیر خوبی را طی کرده است.

سرمایه‌گذاری چهار سرمایه گذار افغانی در منطقه ویژه اقتصادی استان

رئیس منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در این باره در گفت‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تاکنون چهار سرمایه گذار خارجی از افغانستان در این منطقه سرمایه‌گذاری کردند و علاوه بر آنها سرمایه گذاران چینی و ایتالیایی نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در این منطقه و استفاده از این ظرفیت عالی هستند.
مرتضی صفدری‌زاده بیان کرد: تاکنون ده مورد مذاکره را بررسی کردیم و این اطمینان را به سرمایه گذاران می‌دهیم که در برابر سرمایه گذاری خارجی و داخلی نگاه مدیریتی ما جذب حداکثری سرمایه است و تمرکز بر منطقه ویژه اقتصادی خواهد بود.

مزیت‌های منحصر به فرد منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

صفدری زاده گفت: هدف گذاری به سمت و سویی است که ایجاد زمینه اشتغال به حدی برسد که بیکاری در این استان وجود نداشته باشد و در حال حاضر روند توسعه استان شکل گرفته اما تا قله‌های تعالی توسعه اقتصادی هنوز راه زیادی است.
وی به مزیت‌های منحصر به فرد منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اشاره کرد و اظهار داشت: نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان، همجواری با 460 کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان، واقع شدن در مرکز ثقل چهارراه ترانزیتی کریدورهای منطقه‌ای و بین المللی و تنها منطقه ویژه اقتصادی دارای سایت اصلی در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی بخشی از مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی است که سرمایه‌گذران را برای همکاری در این منطقه ترغیب می‌کند.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از معدود مناطق ویژه اقتصادی کشور است که دارای قطعه منفصله در مرز است افزود: این مجموعه در اواخر سال 93 در سفر هیئت دولت به استان با دستور مستقیم رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

همجواری با کشور افغانستان یک مزیت نسبی برای استان است

صفدری زاده بیان کرد: با وجود تأخیر در اخذ مجوز زیست محیطی این منطقه ویژه اقتصادی رکورددار انجام عملیات اجرایی در بین مناطق اقتصادی کشور است.
وی افزود: همجواری با کشور افغانستان یک مزیت نسبی برای خراسان جنوبی است که می‌توان به عنوان یک فرصت از آن استفاده کرد.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری با همکاری سازمان صنعتی ایران می‌تواند خدمات آموزشی و مدیریتی و نکات علمی مورد نیاز سرمایه گذار را برای ایجاد بنگاه اقتصادی تحت برند دانشگاهی فرانسه ارایه دهد.

منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود یک بندر خشک در ایران است

صفدری زاده تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود نیز به عنوان یک بندر خشک در ایران نقش ایفا می‌کند که با وجود آن حجم مبادلات تجاری تاثیر مثبتی داشته و می‌تواند بازویی برای افغانستان و بندر ابونصر فراهی باشد.
وی یادآور شد: تمام خدمات مورد نیاز سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه ماهیرود فراهم شده یا به زودی تکمیل می‌شود که نوید خوبی برای تجار است.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم در منطقه ویژه اقتصادی و بروکراسی‌هایی که در زمینه اخذ مجوز فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد در استان این اختیار را داریم تا تمام مراحل اخذ مجوز را در کمتر از 48 ساعت در اختیار تجار یا سرمایه گذار داخلی و خارجی قرار دهیم.

منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی قطب صادرات شرق کشور می‌شود

آری اکنون نگاه سرمایه‌گذاران در گوشه گوشه بازار کشورهای خارجی به منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی است که در آینده قطب صادرات شرق کشور می‌شود.
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز در این باره اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی وجود مرز است که پتانسیلی بزرگ برای استان است و علاوه بر مرز این استان در بخش‌های کشاورزی، گردشکری، معدن و خدمات ظرفیت‌های زیادی دارد که باید شناسایی شود تا بتوانیم به طور صحیح به بخش خصوصی و علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در استان معرفی شود.

تدوین کتاب قوانین و مقررات فرصت‌های سرمایه گذاری در استان

محمد بهروزی افزود: برنامه‌ها در دو قالب قابل اجرا است و برای جذب سرمایه‌گذار برای معرفی پروژه‌ها که تاکنون در این راستا اقداماتی انجام شده و بنا داریم کتاب قوانین و مقررات فرصت‌های سرمایه گذاری استان را به چاپ برسانیم که منجر به سرمایه گذاری بیشتر شود.
بهروزی بیان کرد: اقدام دیگر اینکه در صورت فراهم شدن شرایط همایشی در حوزه جذب سرمایه گذار برگزار خواهد شد.
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تصریح کرد: در مورد طرح‌های امکان سنجی برای سرمایه گذاری اقدامات خوبی انجام شده و قوانین خوبی نیز برای حمایت از سرمایه گذار وجود دارد از جمله معافیت مالیات مستقیم، قوانین مربوط به سرمایه گذاری ماده 132، ماده 119 امور گمرکی، مصوبه 9 استان‌های شرق و غرب کشور که همه سرمایه گذاران را مورد حمایت قرار می‌دهد اما برای توسعه و پیشرفت بیشتر از تمام سرمایه گذاران می‌خواهیم قوانین مخل سرمایه گذاری را شناسایی و به ما منتقل کنند تا در جهت اصلاح این قوانین اقدام شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو